Sida 1 av 1

Bygga om gt till quattro

Postat: lör jan 07, 2006 18:56
av NSX
Har sett folk som undrat om det går att bygga om till quattro.
Hittade en länk där det står vad som behövs för att bygga om GT FWD till quattro...
http://www.kvquattro.com/cq_conversion.html

Postat: tis jan 24, 2006 12:53
av Jimmen
Tjo vad najs, du kan inte ordna en översatt version :P

Postat: tis jan 24, 2006 20:42
av NSX
Bablefish klarar tyvär inte av att översätta engelska till svenska
Jag kan göra ett försök.. :)
Notera att detta är nog för att bygga om GT till en exakt kopia Quattron så många saker lär säkert inte behövas.
Det vaerkar dessutom som att turbo redan ska finnas i GT:n innan man börjar...

Denna ombyggnad baseras på en 2226 cc motor och 4x108 i bultcirkel

Front Anti-rollbar - Främre krägningshämnare
Front Anti-rollbar drop links - Färsten till krägningshämnaren (ej säker)
Front subframe - Främre upphägning till motor och hjulupphägning (ej säker)
Brake proportioning valve and mounting bracket - Huvud bromscylinder och
monteringstillbehör (ej säker)
Exhaust Manifold - Grenrör
Exhaust down pipe - avgasröret mellan motor turbon
US code Gearbox - US code växxellåda
Gearshifter mechanism - Växellänkage ej säker
Gearshifter boot, lever and knob - Växelspak och växelspaksknopp
Clutch assembly - Koppling och tryckplatta kanske svänghjul
Propeller shaft assembly - Kadanaxel
Front driveshafts - Drivaxlar fram
Front-to-rear brake line - Bromsledningar fram till bak
E-brake / Handbrake lever and boot -Handbroms typ alla delar till handbromsen antar jag
Center exhaust box - Ljuddämpare mitten
Rear exhaust box - Bakre ljuddämpare
Underbody heatshields - Värmesköldar under bilen
Rear subframe - Bakre hjulupphägning
Rear Differential assembly - Bakre jag kom inte på vad den heter (bakaxel)
Rear driveshafts - Bakre drivaxlar
Rear calipers - vet inte
Rear disks - Bakre skivbromsar
Rear Strut assemblies - vet inte
E-brake / handbrake cables - Handbromswire
Brakeline T piece - Bromsledningar t bitar (?)
Rear brake hoses - Bromsledningar bak
Rear Strut assemblies -vet inte
Rear screen - Bak ruta som det står skrivet quattro på av ellupvärmningen
Rear side windows - bakre sido rutorr med quattro dekaler
Gas / Petrol tank - Bensin tank
Trunk / Boot carpets - Bagage klädsel (insidan)
Cabin carpets, front and rea - kädsel invändigt i bagaet kanske?
Fuel accumulator - (vet inte)
Fuel pump and fuel pipe protection covers - Bränsle pump och rör skydd

Sen står det att man behöver golvet från en 4000 quattro vilket lär ska vara svårt att hitta i Sverige... Men jag tror Audi 90q klassas som en 4000q. Sen står det också nånting om att man behöver (rear inner wheel arches) Antar att det är plåten inne i skärmarna för att bilen ska få exakt samma samma höjd.

Så där nu vart nog alla avskräckta... :D

Om någon kan översätta bättre så får ni gärna göra det... eller fylla i det som sknas.

Postat: lör feb 04, 2006 18:31
av Jimmen
Hehe tack, när kommer översättningen på resten då? :P hehe

Propeller shaft är kardanaxel förresten...

Postat: sön feb 05, 2006 16:12
av NSX
Jimmen skrev:Hehe tack, när kommer översättningen på resten då? :P hehe

Propeller shaft är kardanaxel förresten...
Ok nu tack nu är det ändrat.
Haha nja det var lite jobbigt... :D
Men jag tror jag lyckats översätta det viktigaste.

Remake..

Postat: fre feb 10, 2006 10:28
av Dompers
Denna ombyggnad baseras på en 2226 cc motor och 4x108 i bultcirkel

Front Anti-rollbar - Främre krängningshämmare
Front Anti-rollbar drop links - Fästen/länkar till krängningshämmaren
Front subframe - Främre upphägning till motor och hjulupphägning (framvagnsbalk)
Brake proportioning valve and mounting bracket - Huvud bromscylinder och
monteringstillbehör(konsoll)
Exhaust Manifold - Grenrör
Exhaust down pipe - avgasröret från turbon
US code Gearbox - US code växellåda
Gearshifter mechanism - Växellänkage
Gearshifter boot, lever and knob - Växelspaksställ, växelspak och knopp
Clutch assembly - Koppling och tryckplatta
Propeller shaft assembly - Kadanaxel/upphängning
Front driveshafts - Drivaxlar fram
Front-to-rear brake line - Bromsledningar fram till bak
E-brake / Handbrake lever and boot - Handbromsspak/spakställ
Center exhaust box - Ljuddämpare mitten
Rear exhaust box - Bakre ljuddämpare
Underbody heatshields - Värmesköldar under bilen
Rear subframe - Bakre hjulupphägning
Rear Differential assembly - Bakre diffrential
Rear driveshafts - Bakre drivaxlar
Rear calipers - Bakre bromsok
Rear disks - Bakre skivbromsar
Rear Strut assemblies - Bakre kompletta fjäderben
E-brake / handbrake cables - Handbroms wire
Brakeline T piece - Bromslednings-koppling model T(T-koppling)
Rear brake hoses - Bromsslangar bak
Rear screen - Bak ruta som det står skrivet quattro på av ellupvärmningen
Rear side windows - bakre sidorutor med quattro dekaler
Gas / Petrol tank - Bensin tank
Trunk / Boot carpets - Bagagerums matta/klädsel
Cabin carpets, front and rear - golvmatta i cupe(fram och bak)
Fuel accumulator - (Bränsleaccumulator)
Fuel pump and fuel pipe protection covers - Bränsle pump och stålomspunna bränsleledningar

Du behöver också den "kompletta" nedre framvagnsbryggan från en 4000 Quattro(Antar att 90 Quattro kan "klassas" som en 4000 Quattro),
komplett karosserigolv från en 4000 Quattro(90 Quattro) och ett helt golv från bagageutrymmet från en 4000 Quattro(90 Quattro).
Likaså behövs dom inre hjulhusena (bak förmodar jag)med dom rätta fjädertorn/fjädertorns-lägena/fästena från en 4000 Quattro(90 Quattro)

Detta intresserade mig så jag gjorde en vidare bearbetning av den =)

Konvertiering...

Postat: tis feb 14, 2006 15:48
av Dompers
Jag kommer inom en tid att försöka genomföra en "konvertering"
av GT Coupe till en Coupe Quattro/SportQuattro.
Delarna jag tänkt använda är från en 80/90 Quattro.
Vet dock ej hur möjligt detta kommer att vara men det borde inte vara en omöjlighet :)
Bilen ska klassas som "ombyggt fordon" så jag siktar inte på att få en
EXAKT Quattro-kopia eller "reggad" som Coupe Quattro el dyl.
Jag hoppas dock att kunna ge en mera "ren" klarhet i hur mycket/många
detaljer(ifrån denna amerikanska del-lista) det kommer att krävas för att få det att bli komplett/funka mm :!:

*yes*

Postat: sön apr 02, 2006 23:02
av JohnOlsson
meddela mig hur det går!
man kanske gör en konventering själv, att köpa en UrQ är ganska dyra pengar plus men vet inte hur förra ägaren behandlat den.

på min är det dokumentation på delar/service fram till 17.500km iaf *yes*
det är guld värt mot en UrQ utan dokumentation t.ex

UrQ...

Postat: ons apr 12, 2006 19:00
av Dompers
Ahh, kewl med dokumentationen :)