Hur är karaktären på er motor?

Har hamnar det GT-snacket som inte passar i någon av de andra forumen.
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Hur är karaktären på er motor?

Inlägg av Dr_pepper »

Jag har funderat lite på vart motorn är som starkast och skulle gärna höra hur ni andra upplever motorns karaktär. Jag själv gillar att dra från ca 3000 varv för där känner jag att motorn börjar få bra med kraft. T.ex. att man lägger den på tvåan, 3000 varv, och bara far iväg! :D
Nu kanske man inte behöver varva så mycket med den stackars gamla bilen, men känner ni andra att det ger något att varva över 5000.
Jag tycker man får plåga bilen ganska mycket för att komma till 6000 om man inte ligger på ettans växel.
Nu har ju bilen rullat 25000 mil så jag är ju fullt medveten om att man inte kan begära allt för mycket.

Jaja, tanken med denna tråd var att höra lite med er andra hur motorn i eran bil beter sig! Jag har nämligen inte kört någon annan GT än min egen..

Fredrik
GT coupé -85
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Tjena.Jag håller med, bilarna är gammla och man kan inte begära allt för mycket.Jag har inte heller kört någon mer GT än min själv, men själv tycker jag att bästa draget är mellan 2500 - 5000 varv ungefär, för det hjälper inte att pina bilen till 6000 varv tycker jag bara är synd.Min bil har gått 29800mil
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Min motor är jag i dagsläget inte speciellt nöjd med. Känns otroligt trött
under ca 2500 och över ca 5000. Men mellan 90 och 120 km/h på femans växel och trycka ner pellen i botten är störtskönt man hör insugningsljudet och man känner att den drar iväg hyffsat bra.
En renovering av toppen på g. När jag varvar motorn över 5000 låter det som ventilsläpp eller felinställd tändning.

Motorn är en KL 2,2 liters 130 hästare som gått ca 28 000 mil.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Min 86:a har gått knappt 20000mil och 85:an har gått knappt 23000. Båda har HY-motorn på 136hk och de känns väldigt lika. Nu har jag inte kört på några månader så jag har inte varvtalen när det börjar dra exakt, men mellan 2500 och upp till 4-5000varv så känns de väldigt starka och det drar på jämnt hela vägen. (Varvar inte heller mer än så... Är lite rädd om motorerna... :oops: )

Om jag jämför med min 170hk Volvo 850GLT så känns GT:ns motor roligare för 850:n måste man stressa upp i runt 3500-4000varv innan det börjar röra på sig ordentligt, men å andra sidan händer det rätt mycket just då.

Föredrar dock helt klart GT:ns motorkaraktäristik... Men både GT:n och 850:n låter ju sååååå gott så hälften vore nog... 8)

Mmmmm... Får nog ut och gasa lite och njuta av soundet :lol:
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Man får bra respons när man pratar om hjärtat i dessa bilar! :wink:

Om någon bytt till trimkam får ni gärna beskriva hur skillnaden blev efter bytet! Har väl dock inte tänkt att byta, inte i GT:n jag har nu iaf, men det är alltid kul att höra hur det kan vara.

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

Sällan jag varvar över 5000, tycker inte att det finns så mycket att hämta där. Tvärtemot NSX tycker jag den går riktigt fint på låga varv. Inga problem att ligga på femman under 30km/h. Kan jämför med en SAAB 900 2.3 som jag tycker är grymt svag på låga varv. En backe nära där jag bor har den problem att ta på trean. Med min GT kan jag lätt köra den på femman. Sedan är den helt underbar vid omkörningar. Behöver inte växla ner om man inte känner för det. Går som allra bäst runt 80-90 tycker jag där den sticker riktigt bra när man trycker på.
Användarvisningsbild
black_driver
GT-diggare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis okt 12, 2004 16:13
Ort: H
Kontakt:

Inlägg av black_driver »

många olika svar men min gt drar från ca 2900.. råstark från 3500 å slutar dra vid 7500..... drar bäst från 4500-6500 :D
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

hehe.. vad har du för kam i black_driver??
väldigt nyfiken :) Har du gjort något annat med motorn?

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Min varvräknare räcker inte till... Men jag tycker det är bäst drag mellan 3 och 6 tusen...
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Har vi inte varvstopp på våra maskiner? Jag har för mig att jag har hört något varvstoppsliknande vid rödmarkeringen någon gång.

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
black_driver
GT-diggare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis okt 12, 2004 16:13
Ort: H
Kontakt:

Inlägg av black_driver »

så vitt jag vet så sitter det orginal kam i min bil men ja har skruvat upp bränsle tryck å grejjer.... men kammen kommer nån gång :?
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

Inlägg av GT-87 »

motorkaraktären i min gt är rätt och slätt underbar. räcker inte det som svar?
Jocke
GT-intresserad
Inlägg: 12
Blev medlem: lör okt 09, 2004 09:05
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Dr_pepper skrev:Har vi inte varvstopp på våra maskiner? Jag har för mig att jag har hört något varvstoppsliknande vid rödmarkeringen någon gång.

Fredrik
GT coupé -85
Det ska sitta en rotor med varvstopp i din bil! Farsan och jag har ägt den där bilen fram och tillbaka nämligen....hoppas den går och ser lika bra ut som den gjorde då :)....saknar den massor! Helt klart bästa bilen jag haft!
Skriv svar