Eventuellt nybliven GT-ägare
Eventuellt nybliven GT-ägare
Tjenare alla!
Jag ska åka och kolla på en Audi GT imorgon och det finns lite småpill med den så jag tänkte höra med er som vet om det är något som man bör akta sig för. javascript:emoticon('')
Här är några negativa saker som säljaren sagt om bilen:
*Tripp- och KM-räknaren lade av för ca 600mil sedan
*Takluckan går ej att stänga helt, enligt honom läcker den inte utan det bara brusar lite i den när man åker motorvägsfart, han har tydligen testat med högtryckstvätt.
*Vid låga varvtal mellan ca 1500-2000rpm så är det som om det inte finns något, han säger att den typ "hackar" fram. Men det ska tydligen ha försvunnit en stund då han rengjorde fördelarlocket. Alltså menar han på att man behöver byta det och eventuellt rotorn och tändkablarna (tändkablarna ska tydligen vara Biltema)
*Kopplingen tar väldigt långt ner, han säger att den behöver luftas.
*Fönsterveven på förarsidan går att hissa ned men "hackar över" när man ska hissa upp den igen, han sa att det skulle räcka med att byta själva mekaniken som är utsliten.
*Förarsätet är slitet på det vanliga stället (svankstödet som slits när man går ut och in)
*Antennen är av, alltså fungerar inte radion
*Lite rost finns vid dörren och framskärmen, inga hål utan det ska bara vara att slipa, spackla och måla enligt honom.
Hur svårt tror ni att det skulle vara att åtgärda dessa felen, enligt mig så verkar det "bara" vara lite småfix, men det är ju inte alltid sånt är så lätt heller..
Han vill ha 18:000:- för den och då ska den vara nyskattad, nybesiktigad samt att ett par alu-fälgar med fräscha sommardäck, alufälgar med dåliga vinter däck samt ställbara KW dämpar ingår (Inte monterade, de 2 därfram ska vara nya) ingår.
Kan påpeka att bilen gått ca 17000mil.
Färgen är Alpinvit.
Skriv jättegärna vad ni tycker om det hela, är det inget att ha eller ska man slå till? javascript:emoticon(':roll:')
Vänliga hälsningar
/ Lucas
Jag ska åka och kolla på en Audi GT imorgon och det finns lite småpill med den så jag tänkte höra med er som vet om det är något som man bör akta sig för. javascript:emoticon('')
Här är några negativa saker som säljaren sagt om bilen:
*Tripp- och KM-räknaren lade av för ca 600mil sedan
*Takluckan går ej att stänga helt, enligt honom läcker den inte utan det bara brusar lite i den när man åker motorvägsfart, han har tydligen testat med högtryckstvätt.
*Vid låga varvtal mellan ca 1500-2000rpm så är det som om det inte finns något, han säger att den typ "hackar" fram. Men det ska tydligen ha försvunnit en stund då han rengjorde fördelarlocket. Alltså menar han på att man behöver byta det och eventuellt rotorn och tändkablarna (tändkablarna ska tydligen vara Biltema)
*Kopplingen tar väldigt långt ner, han säger att den behöver luftas.
*Fönsterveven på förarsidan går att hissa ned men "hackar över" när man ska hissa upp den igen, han sa att det skulle räcka med att byta själva mekaniken som är utsliten.
*Förarsätet är slitet på det vanliga stället (svankstödet som slits när man går ut och in)
*Antennen är av, alltså fungerar inte radion
*Lite rost finns vid dörren och framskärmen, inga hål utan det ska bara vara att slipa, spackla och måla enligt honom.
Hur svårt tror ni att det skulle vara att åtgärda dessa felen, enligt mig så verkar det "bara" vara lite småfix, men det är ju inte alltid sånt är så lätt heller..
Han vill ha 18:000:- för den och då ska den vara nyskattad, nybesiktigad samt att ett par alu-fälgar med fräscha sommardäck, alufälgar med dåliga vinter däck samt ställbara KW dämpar ingår (Inte monterade, de 2 därfram ska vara nya) ingår.
Kan påpeka att bilen gått ca 17000mil.
Färgen är Alpinvit.
Skriv jättegärna vad ni tycker om det hela, är det inget att ha eller ska man slå till? javascript:emoticon(':roll:')
Vänliga hälsningar
/ Lucas
- Emil90q20v
- GT-fanatiker
- Inlägg: 337
- Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
- Ort: Halmstad
Njaea...
Årsmodell??? 85-87??
Annars är det bara småfix som tar några timmar!
Reservdelar finns i mängder här på köp och sälj!
Audi gt är en här i landet underprisad modell.
Det ända är kopplingen.Men det behöver inte vara lamell utan kan vara dålig kopplingscylinder.
Lita på magkänsla , och som vanligt när det gäller gamla bilar så får du vara beredd att skruva mkt själv.
Delar finns det mesta här eller på ebay.
Mvh Emil
Annars är det bara småfix som tar några timmar!
Reservdelar finns i mängder här på köp och sälj!
Audi gt är en här i landet underprisad modell.
Det ända är kopplingen.Men det behöver inte vara lamell utan kan vara dålig kopplingscylinder.
Lita på magkänsla , och som vanligt när det gäller gamla bilar så får du vara beredd att skruva mkt själv.
Delar finns det mesta här eller på ebay.
Mvh Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Det är en 87:a
Okej, skönt att det inte tar allt för länge. Själva tanken var ju iförsig att köpa en hyffsat billigt och sen skruva med den själv. Jag har tillgång till lyft och bra verktyg hos en polare så det ska nog lösa sig.
Så det kan inte vara att bara lufta kopplingen då?
Precis, och sen har man ju tur i och med att det finns forum där folk inriktar sig och pysslar med just den har bilen. Mycket lättare om det skulle vara nått som paja, då är det ju bara att slå en titt på sälj-delen. Och hjälp får man också! Det är ju underbart!!
MVH Lucas
Okej, skönt att det inte tar allt för länge. Själva tanken var ju iförsig att köpa en hyffsat billigt och sen skruva med den själv. Jag har tillgång till lyft och bra verktyg hos en polare så det ska nog lösa sig.
Så det kan inte vara att bara lufta kopplingen då?
Precis, och sen har man ju tur i och med att det finns forum där folk inriktar sig och pysslar med just den har bilen. Mycket lättare om det skulle vara nått som paja, då är det ju bara att slå en titt på sälj-delen. Och hjälp får man också! Det är ju underbart!!
MVH Lucas
Hej och välkommen.
Rost är min sak så delar med mig av vad jag vet
Bilen är om-målad gissar jag på?
Grundfärg osv kan vara anledningen till att den inte passar 100%
Rost finns överallt men värsta ställena jag vet är under fönsterlisten(vindruta)(nedre hörnen), tröskel bak och i bagaget (vid falsning)
Om den är om-målad nyss så döljer sig rosten väl.
Stolarna kan du göra så här med. Billigare än att köpa 2st äkta och framför allt lättare att få tag på
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=4551
Det blir säkert mycket tid i verkstaden om du vill ha en fin gt, men väl spenderad tid
Rost är min sak så delar med mig av vad jag vet
Bilen är om-målad gissar jag på?
Grundfärg osv kan vara anledningen till att den inte passar 100%
Rost finns överallt men värsta ställena jag vet är under fönsterlisten(vindruta)(nedre hörnen), tröskel bak och i bagaget (vid falsning)
Om den är om-målad nyss så döljer sig rosten väl.
Stolarna kan du göra så här med. Billigare än att köpa 2st äkta och framför allt lättare att få tag på
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=4551
Det blir säkert mycket tid i verkstaden om du vill ha en fin gt, men väl spenderad tid
Kul att du har hittat hit
Om du PM:ar mig regnumret så kan jag kolla om jag har några annonser sparade på den bilen, jag har sparat annonser under ett antal år, så det finns lite i "lagret".
Rent spontant så känns det dyrt med tanke på alla bekymmer, hade den inte varit besiktigad, nyskattad och KW-dämparna så hade jag nog mer satsat på 12-15000kr. Om du fastnar för bilen ska du pruta några tusenlappar. Det är inte lätt att hitta en fin GT idag, så priserna ökar en del, men man ska ALLTID testa att pruta
Jag tror inte på det där med kopplingen heller. Varför luftar inte säljaren kopplingen om det är ett så "enkelt" fel? Det där med ryckningarna kan mycket väl bero på tänddelarna, men originalkablar kostar en förmögenhet. Problemet kan även vara bränslerelaterat och då är det inte lika lätt fixat.
Snoka ordentligt efter rost, speciellt runt rutan för det rostar OFTA inifrån och ut längst ner på A-stolpen och det är inte ett roligt ställe att laga rost på. Kolla även under mattan i skuffen, där är det nästan alltid rosthål och det innebär alltid bra prut-skäl
Hoppas att säljaren är ärlig, för jag har stött på alldeles för många som säger en sak och så när man väl kommer dit så är det världens lik...
Lycka till och hoppas att den är i köpbart skick
Om du PM:ar mig regnumret så kan jag kolla om jag har några annonser sparade på den bilen, jag har sparat annonser under ett antal år, så det finns lite i "lagret".
Rent spontant så känns det dyrt med tanke på alla bekymmer, hade den inte varit besiktigad, nyskattad och KW-dämparna så hade jag nog mer satsat på 12-15000kr. Om du fastnar för bilen ska du pruta några tusenlappar. Det är inte lätt att hitta en fin GT idag, så priserna ökar en del, men man ska ALLTID testa att pruta
Jag tror inte på det där med kopplingen heller. Varför luftar inte säljaren kopplingen om det är ett så "enkelt" fel? Det där med ryckningarna kan mycket väl bero på tänddelarna, men originalkablar kostar en förmögenhet. Problemet kan även vara bränslerelaterat och då är det inte lika lätt fixat.
Snoka ordentligt efter rost, speciellt runt rutan för det rostar OFTA inifrån och ut längst ner på A-stolpen och det är inte ett roligt ställe att laga rost på. Kolla även under mattan i skuffen, där är det nästan alltid rosthål och det innebär alltid bra prut-skäl
Hoppas att säljaren är ärlig, för jag har stött på alldeles för många som säger en sak och så när man väl kommer dit så är det världens lik...
Lycka till och hoppas att den är i köpbart skick
Vilket trevligt välkomnande man får! :D
Jag tyckte också att det kändes dyrt, men man vet ju aldrig, det kanske går att pruta ner den till det man tänkt sig
Jag frågade honom varför han inte fixade det själv, han sa att han hade så många bilar så han hade helt enkelt inte tid... Bortförklaring?
Ang. vindrutan så var den tydligen bytt av förra ägaren, man kan ju bara hoppas på att han lagat rosten i samma veva, om det fanns nån det vill säga..
Jag tror faktiskt inte den är om-målad helt. Kanske vissa delar som är bättrade, listerna på dörrarna är borttagna och där har nån säkert bättrat med färg. Men det är ju sånt som märks när man kommer fram.
Jäklar vad najs det blev med skinnstolarna, nu är det bara baksätet kvar
Jag tyckte också att det kändes dyrt, men man vet ju aldrig, det kanske går att pruta ner den till det man tänkt sig
Jag frågade honom varför han inte fixade det själv, han sa att han hade så många bilar så han hade helt enkelt inte tid... Bortförklaring?
Ang. vindrutan så var den tydligen bytt av förra ägaren, man kan ju bara hoppas på att han lagat rosten i samma veva, om det fanns nån det vill säga..
Jag tror faktiskt inte den är om-målad helt. Kanske vissa delar som är bättrade, listerna på dörrarna är borttagna och där har nån säkert bättrat med färg. Men det är ju sånt som märks när man kommer fram.
Jäklar vad najs det blev med skinnstolarna, nu är det bara baksätet kvar
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
hej och välkommen!
förhoppningsvis så blir du en vis man du också och köper dig en riktig bil!
angående kopplingen så kan det vara allt möjligt. dyrt som billigt. det kan räcka med att lufta den, det kan vara att slavcylindern håller på att ge sig, kan vara att det är nån packning/packbox som är kass så den får in luft det hållet.
min koppling är lite skum den med. den tar perfekt, men håller jag inne kopplingen en stund (t.ex. vid ett rödljus) så tappar den trycket allt eftersom. lite jobbigt om man är van vid att ha ettan redo vid ett stopp för att kunna köra iväg snabbare. jag har än så länge inte orkat ta reda på vad som är bekymret med den eftersom det är så mycket annat som måste fixas först.
jag hade även en slang vid slavcylindern (ca 25-30cm slang) som brast helt plötsligt en kväll på väg hem från mitt förra jobb. då hade jag ingen koppling alls.
men som dom andra skrev, du får vara beredd på att skruva en del själv eftersom det är en gammal bil. det är ju förvisso en del av glädjen/charmen med äldre bilar
MVH Phille
förhoppningsvis så blir du en vis man du också och köper dig en riktig bil!
angående kopplingen så kan det vara allt möjligt. dyrt som billigt. det kan räcka med att lufta den, det kan vara att slavcylindern håller på att ge sig, kan vara att det är nån packning/packbox som är kass så den får in luft det hållet.
min koppling är lite skum den med. den tar perfekt, men håller jag inne kopplingen en stund (t.ex. vid ett rödljus) så tappar den trycket allt eftersom. lite jobbigt om man är van vid att ha ettan redo vid ett stopp för att kunna köra iväg snabbare. jag har än så länge inte orkat ta reda på vad som är bekymret med den eftersom det är så mycket annat som måste fixas först.
jag hade även en slang vid slavcylindern (ca 25-30cm slang) som brast helt plötsligt en kväll på väg hem från mitt förra jobb. då hade jag ingen koppling alls.
men som dom andra skrev, du får vara beredd på att skruva en del själv eftersom det är en gammal bil. det är ju förvisso en del av glädjen/charmen med äldre bilar
MVH Phille
Nu är jag glad!
Hämtade bilen igår och det var som jag trodde, rätt mycket ytrost. Men var förbi på mekonomen och fixade grundfärg samt originalfärg så förhoppningsvis blir det bra
Måste bara säga fyfaan vad den går, det var som en chock när man gasade på den bara drog iväg
Skruva har jag räknat med att göra och det är som du säger, glädjen och charmen med äldre bilar!
mvh
/ Lucas
Hämtade bilen igår och det var som jag trodde, rätt mycket ytrost. Men var förbi på mekonomen och fixade grundfärg samt originalfärg så förhoppningsvis blir det bra
Måste bara säga fyfaan vad den går, det var som en chock när man gasade på den bara drog iväg
Skruva har jag räknat med att göra och det är som du säger, glädjen och charmen med äldre bilar!
mvh
/ Lucas
- Emil90q20v
- GT-fanatiker
- Inlägg: 337
- Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
- Ort: Halmstad
Jodå!!
Grattis!
Jag satt och läste i en av mina nya böcker , och Gt coupen skulle gå 0-100 på 8.6 och toppa 202 km/h...
Väger strax över 1000kg, så det är en lätt bil.
Jag funderade lite , då jag har 2st 90quattro som väger 1300kg+
och min trailer får dra 990kg last.
Vore kul att bygga banbil av en av mina Gt , den är ju så lätt.
Men lättning och bustrim så borde man få ner den till 900kg och 160-170hkr.
Bra bromsar och väghållning så vore den riktigt kul!
Men jag förundrades med när vi körde hem min -84 hur bra den gick , då min 90q-85 inte har samma drag, men 300kg gör en del...
Lycka till med förädlingen!
Tänk på att köra med insidan och njut av en riktig kultbil!
Och än en gång!
Varm välkommen , hoppas du får ut massor av ditt ägande , tveka inte att fråga oss , ingen fråga är för dum.
Vi andra delar gärna med oss av våra misstag...
Mvh Emil , Halmstad
Jag satt och läste i en av mina nya böcker , och Gt coupen skulle gå 0-100 på 8.6 och toppa 202 km/h...
Väger strax över 1000kg, så det är en lätt bil.
Jag funderade lite , då jag har 2st 90quattro som väger 1300kg+
och min trailer får dra 990kg last.
Vore kul att bygga banbil av en av mina Gt , den är ju så lätt.
Men lättning och bustrim så borde man få ner den till 900kg och 160-170hkr.
Bra bromsar och väghållning så vore den riktigt kul!
Men jag förundrades med när vi körde hem min -84 hur bra den gick , då min 90q-85 inte har samma drag, men 300kg gör en del...
Lycka till med förädlingen!
Tänk på att köra med insidan och njut av en riktig kultbil!
Och än en gång!
Varm välkommen , hoppas du får ut massor av ditt ägande , tveka inte att fråga oss , ingen fråga är för dum.
Vi andra delar gärna med oss av våra misstag...
Mvh Emil , Halmstad
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Har man en gång blivit med GT så är det svårt att skiljas från den sen.
Det kom ut en rätt fin GT Silver/Beige på blocket istaden här bredvid (Bollnäs)
för nån vecka sedan.
Den GTn låg ute knappt 1dag sen försvann den.
Troligen såldes den direkt.
Vet om en till som går idom här trakterna nu annars så är det bara min.
Det kom ut en rätt fin GT Silver/Beige på blocket istaden här bredvid (Bollnäs)
för nån vecka sedan.
Den GTn låg ute knappt 1dag sen försvann den.
Troligen såldes den direkt.
Vet om en till som går idom här trakterna nu annars så är det bara min.
Tack så mycket alla!
Jag har pillat med den typ hela dagen nu, men det som är skumt är att tomgången liksom vandrar mellan 1300-2300rpm ungefär. Det är som om den slår ifrån och sen tänder hela tiden, det blir hackigt liksom..
Och nyss när den stog på tomgång så bara dog den helt plötsligt.. Jag tror att det kan vara rotorn som är dålig för den ser inte speciellt frisk ut. Men hur fasiken får man bort rotorn, den sitter ju nått så in i fanken.. Jag vågar inte bända med nånting ifall man skulle få med sig hela skiten..
/ Lucas
Jag har pillat med den typ hela dagen nu, men det som är skumt är att tomgången liksom vandrar mellan 1300-2300rpm ungefär. Det är som om den slår ifrån och sen tänder hela tiden, det blir hackigt liksom..
Och nyss när den stog på tomgång så bara dog den helt plötsligt.. Jag tror att det kan vara rotorn som är dålig för den ser inte speciellt frisk ut. Men hur fasiken får man bort rotorn, den sitter ju nått så in i fanken.. Jag vågar inte bända med nånting ifall man skulle få med sig hela skiten..
/ Lucas