Pulverlackering

Har hamnar det GT-snacket som inte passar i någon av de andra forumen.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Pulverlackering

Inlägg av Edis »

Satt och bläddrade i Verktygsbodens katalog och fick se att de hade en pulverlackspruta till salu, vilket gjorde att jag blev lite nyfiken. Tänkte beställa hos dem, men väntade ett par veckor och inte sjutton fick de hem något, så det fick bli en order från England istället. Handlade av http://electrostaticmagic.co.uk/ och notan hamnade på ca 2100kr inkl. frakt.

Detta dök upp häromdagen:
Bild

Hmmm, såg lite misstänkt ut... :roll:
Bild

Bytte stickpropp efter att bilden togs
Bild

Bild
Hade jag varit liiiiite slugare vid beställningen hade jag köpt på mig ett 10-pack med burkar, för då slipper man hälla färgpulver fram och tillbaka i påsarna. Blir nog en order till med fler färger så småningom, så får passa på att shoppa burkar då.

Det var iallafall premiärlack idag! Måste ju visa upp mitt första test :D

Ugnen jag fick tag i var behäftad med problem, jordfelsbrytaren löste ut efter en liten stund så det fick bli en liten rackare till ugn som gjorde jobbet svårare... Ska helt klart köpa mig en riktigt stor ugn för det är momentet när man ska ha in delen i ugnen som är rätt klurigt utan att skava bort pulvret.

Hursomhelst så tog jag en gammal remkåpa till GT:n som jag har blästrat, rengjorde med thinner, förvärmde lite och sprutade sedan på pulvret. Var väldigt känsligt med lufttrycket och man får nog försöka undvika att lägga sprutan på sidan för då är det lätt att spruta ut en satans massa pulver på en enda gång, för det fastnade i "svanhalsen" inne i pulverbehållaren och då blir det en överdos. Det största problemet var som sagt var att få in den i ugnen, där lyckades jag skava bort pulvret på några ställen, men förutom det är jag grymt nöjd med resultatet!

Lackade med Fine Black som är lite skrovlig, kolla på deras hemsida så ser Ni hur den ser ut på aludurk, i mitt fall var ytan rätt skrovlig redan från början pga blästringen, så det blev lite extra skrovlig med andra ord.

Försökte ta några bilder
Bild

Bild

Bild
Nu gjordes detta som nybörjare, inte världens bästa förhållanden och i en värdelös ugn. Tänk vad bra det kan bli med rutin och en vettig arbetsplats. Har redan funderat på att bygga ett dragskåp så man kan jobba riktigt seriöst. :D

Det finns en hel del bra klipp på youtube, här är några:
http://www.youtube.com/watch?v=I94W7pqXpTg
http://www.youtube.com/watch?v=T01zIKxP0Ms
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Trevligt Johan,

Såg att amerikanarna hadde en fin pistol för pulver lack, det var som en värme pistol som sprutade på pulvret vad ja försod så behövde man inte jorda ner.

Nu är det större ugn som gäller eller?
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jo, jag har sett att jänkarna har några batteridrivna rackare, men det låter ju skumt att de inte behöver jorda.

Har fått tag i en normalstor ugn nu iallafall, men letar efter något större. Hade varit gott med en ugn som rymmer en fälg :D
Har även börjat skissa på hur mitt "lackdragskåp" ska se ut. Det är nog viktigt att ha en bra och stationär plats för detta, så kan man få till riktigt bra resultat.

Beställde 20 tomburkar till pistolen och 13 färger till, så nu är man snart fullutrustad :lol:
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Fränt, det står snart en Pizzaugn iditt garage då kanske.?
En sån borde man få in fälgar osv i.? :D
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

haha, har faktiskt kikat efter det, men de brukar vara för låga :lol:

Det är ingen idé att kika efter något för stort, för då sticker effektförbrukningen ivåg för mycket. Hittade en lämplig i kylskåpsstorlek, men den hade en effekt på 17kW, så det är nästan lite för häftigt att dra igång. Kanske inte drar så mycket normalt, men jag vill nog ha någon maskin som inte ligger på mer än 4-5kW iallafall.

I värsta fall får det väl bli ett hemmabygge med infravärmare eller liknande.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Hehe, ok.. Det går inte lösa med någon sorts vedeldad ugn och en termostat.?
Kanske någon sorts vattenburen värmekälla?

Hur många grader ska pulvret ha?
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

200 grader brukar det va
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det pulvret jag har ska köras ca 10 minuter i 180 grader.

Det blir för bökigt med annat än elspis, så det får bli Blocket-span för fulla muggar *yes*
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Han jag pulverlackar hos kör in sakerna i ugnen innan lack och sen en stund till efter, blev kanon resultat.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Japp, som jag skrev i det första inlägget så förvärmde jag också *yes*
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Såg det efter jag skrev, men orkade inte tabort inlägget :)
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

den pistolen amerikanana hadde som ja tänkt på är i princip en varmluftspistol så på ngt sätt blåser på pulver, den har ingen tryckluft endast el anslutning.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Skriv svar