kommer ni ihåg mig? :P har skaffat en GT nu!

Har hamnar det GT-snacket som inte passar i någon av de andra forumen.
JohnOlsson
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: fre nov 11, 2005 19:08
Ort: Vetlanda\Hultsfred
Kontakt:

kommer ni ihåg mig? :P har skaffat en GT nu!

Inlägg av JohnOlsson »

som topicen säger, så har jag skaffat mig en GT nu *yea*
var inne i forumet för ett bra tag sedan och ville byta bort min peugeot, som är bortbytt nu mot en tysk :lol:

senare under nästa vecka kanske lite bilder dyker in med =)
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Nej jag minns dig inte... men jag ser att du har en tråd lite längre ner. Härligt att höra. Ser fram emot bilder. Kan man få lite data om bilen tills vidare?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag minns 8)

Välkommen hit igen *yes*
JohnOlsson
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: fre nov 11, 2005 19:08
Ort: Vetlanda\Hultsfred
Kontakt:

Inlägg av JohnOlsson »

data kommer i samband med bilder 8)

tackar Edis för du kommer ihåg mig :wink:
nu får man väll bli lite mer aktiv i forum läsandet också :P
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Jodå, dig kommer jag ihåg... Vart du nöjd?
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

Det var ju tur att du fick tag på en vettig bil nu. *asg*
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
JohnOlsson
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: fre nov 11, 2005 19:08
Ort: Vetlanda\Hultsfred
Kontakt:

Inlägg av JohnOlsson »

jag verkar ha något givarfel dock med bilen även om det är en "vettig bil"
haha :lol:
oljemätaren tänds och så kommer någon buzzer igång och låter rätt rejält :P

dessutom har jag ett oljetryck på ~4bar vid normal körning , 5bar när jag trycker hårdare på plattan :roll:
hur högt ska trycket vara?

om jag inte minns helt fel har den till och med gått högre än 5bar en gång ::
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Oljetrycket ligger alltid på runt fem på mina bilar under normal körning. Är väl nere på 3 på tomgång, men nuddar man gasen så toppar mätaren :lol:
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Va bra då vet jag det, har alltid undrat vad oljetrycket ska vara. Som Edis sa, så fort man gasar lite så blir det fullt oljetryck.
Men är det nån som vet vad trycket ska vara när den står på tomgång??om man tänker på en gt i bra skick


//Audimannen2
JohnOlsson
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: fre nov 11, 2005 19:08
Ort: Vetlanda\Hultsfred
Kontakt:

Inlägg av JohnOlsson »

Edis skrev:Oljetrycket ligger alltid på runt fem på mina bilar under normal körning. Är väl nere på 3 på tomgång, men nuddar man gasen så toppar mätaren :lol:
då vet man det =)
så det är givaren det är fel på då?

brukar det skrapa lite i ratten när man vrider på era GT förresten?
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

Inlägg av SibbSon »

Litar du inte på mig lr john!? ;)
jag sa jue från början att det är Relä fel!
& Oljetryck ska Alltid ligga på strax över 3 på tomgång!! mindre får den inte va... sen ska den alltid skena vid Gas =D

Och om det skrapar så plockar du bara bort ratten..hamnar mkt smuts mellan ratten & själva stommen...det är en pigg som sitter på NAVET som skrapar i bottenplattan till rattstaget.. ;)
JohnOlsson
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: fre nov 11, 2005 19:08
Ort: Vetlanda\Hultsfred
Kontakt:

Inlägg av JohnOlsson »

hehe jorå sibbson jag litar på dig ;)
men jag hade ingen aning om hur högt oljetrycket skulle vara så jag passade på att ta upp det :P

det får bli till att ta en storstädning :D

är det jobbigt att byta dioder i bilen?
de verkar vara döda på vänstra sidan så jag ser inte hastighets mätaren nu i mörkret :roll:
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

Är det något galet om oljetrycket ligger för högt vid tomgång?
(Blev lite osäker på hur högt den ligger på min, får kolla imorn)
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

hehe

Inlägg av SibbSon »

ja sa jue kom & hälsa på så ska ja hjälpa dig me bilen, hehe ;P ...om inte annat så finns det delar tillgängliga från min reservdelsbil som ja ska köpa ..en hel 85:a utan rost! 1500:- =D

Clay:
oljetrycket ska ligga över 3bar på tomgång...gör inget om den ligger lite mer än så...bara den inte sjunker under 3 så är allt Ok =)
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

Hmm... så fort jag drar igång bilen så går oljetrycksmätaren i top (5bar).
Om jag bara vrider nyckeln så att all el går igång och samtliga mätare tänds så är mätaren i botten, vilket såklart är helt rätt. Tänkte att det var ett sätt att kolla att mätaren fungerade. För hade den gått i top redan vid spänningssättning så kan man ju misstänka något givarfel.

Men så fort motorn går igång så går den som sagt i toppen. Något lurt med detta? Kan det vara något man behöver kolla upp?

Tack för en riktigt schysst sida och många lika schyssta bilintresserade!
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Min ligger också ibland på topp men det beror på hur hög tomgången är. Ska egentligen ligga på 800 + -50 rpm. Om jag inte minns fel. Min tomgång är ibland på ca 1000 rpm.
Så det är antagligen inget fel. Det finns mätare som man enkelt ska kunna koppla in och kontrollera men sånt har inte alla tillgång till.
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

okey

Inlägg av SibbSon »

Clay:
Jag skulle gissa på jordfel...låter som det när du beskriver de...annars är det nog en givare som behöver åtgärdas..
kul me en till ny kille på siten & dela kunskaper med =) vi GT bröder måste jue hålla ihop vetty!

NSX: japp angående tomgången så har du helt rätt =)runt 800 +-50!
:wink: //Sibba
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

Ja det är kul att höra med andra intresserade vad de har för erfarenheter och även få hjälpa andra om man kan. :)

Kanske är så att det är för hög tomgång eller att mätaren/givaren är lite felkalibrerad bara. Min tomgång är inte heller stabil utan "pulserar" om man ska säga så. Särkilt då motorn är kall. När den är varm blir det något bättre och den lägger sig på ett mer exakt varvtal.

Intressant att vet hur hög tomgången bör vara.
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Oljetryck och Tomgång

Inlägg av Audimannen2 »

Hejsan!! Oljetrycket är alltid högre när motorn är kall då oljan är kall och tjockare. Tomgången är också högre när motorn är kall, normalt är runt 1000-1100 varv ungefär, sen när motorn är varm sjunker tomgången.



//Audimannen2
Skriv svar