Stolt ägare
Stolt ägare
Tjenare på er!
Jag har precis köpt mig en GT men måste säga att jag inte visste vad det var för bil innan jag fick syn på den på blocket. Jag var egentligen ute efter en liten bil som inte drack så mycket soppa som jag kunde ha som pendlarbil. Typ en liten ford fiesta, renault clio eller nissan micra. Men hur kul är det med ford fiesta på 1.1 liter?
Så efter att ha provkört den och allt kändes bra så slog jag till. Fick den till ett rimligt pris och hoppas att det inte kommer bli något krångel med den i den närmaste tiden.
Efter köpet (igår, söndag) så kollade jag runt lite mer och hittade till GTCoupe.se och såg att det fanns fler entusiaster. Man blir verkligen sugen på att hotta upp den ytterliggare när man ser era skönheter. Bilen står nu parkerad så jag kan se den från fönstret. Jag är riktigt nöjd med valet av bil och måster erkänna att man känner sig lite småkär.
Det enda jag undrar just nu är om jag behöver ha i någon blyersättning när jag tankar. Killen som hade den innan har tankat på 95, vilket jag sett ska gå bra. Kör ni med blyersättning, eller är det rent av dumt?
Jag kommer säkert med fler frågor vartefter och hoppas det är ok. Det var längesen jag hade bil och är egentligen inte särkilt bilintresserad. Men vilken skillnad det blev efter att ha köpt en GT.
Vi hörs!
Jag har precis köpt mig en GT men måste säga att jag inte visste vad det var för bil innan jag fick syn på den på blocket. Jag var egentligen ute efter en liten bil som inte drack så mycket soppa som jag kunde ha som pendlarbil. Typ en liten ford fiesta, renault clio eller nissan micra. Men hur kul är det med ford fiesta på 1.1 liter?
Så efter att ha provkört den och allt kändes bra så slog jag till. Fick den till ett rimligt pris och hoppas att det inte kommer bli något krångel med den i den närmaste tiden.
Efter köpet (igår, söndag) så kollade jag runt lite mer och hittade till GTCoupe.se och såg att det fanns fler entusiaster. Man blir verkligen sugen på att hotta upp den ytterliggare när man ser era skönheter. Bilen står nu parkerad så jag kan se den från fönstret. Jag är riktigt nöjd med valet av bil och måster erkänna att man känner sig lite småkär.
Det enda jag undrar just nu är om jag behöver ha i någon blyersättning när jag tankar. Killen som hade den innan har tankat på 95, vilket jag sett ska gå bra. Kör ni med blyersättning, eller är det rent av dumt?
Jag kommer säkert med fler frågor vartefter och hoppas det är ok. Det var längesen jag hade bil och är egentligen inte särkilt bilintresserad. Men vilken skillnad det blev efter att ha köpt en GT.
Vi hörs!
Grattis till din nya förälskelse och välkommen hit
Det är en riktigt trevlig bil och har man väl haft en så är det svårt att vara utan ett exemplar. Motorljudet och körupplevelsen är underbar
Jag kör med blyersättning i mina GT:s, det kostar så lite extra men om det spelar någon roll vet jag inte. Tar hellre det säkra före det osäkra...
Vad är det för årsmodell och har du några bilder på den?
Återigen välkommen hit!!
Det är en riktigt trevlig bil och har man väl haft en så är det svårt att vara utan ett exemplar. Motorljudet och körupplevelsen är underbar
Jag kör med blyersättning i mina GT:s, det kostar så lite extra men om det spelar någon roll vet jag inte. Tar hellre det säkra före det osäkra...
Vad är det för årsmodell och har du några bilder på den?
Återigen välkommen hit!!
Tack för det snabba svaret! Då ska jag se till att skaffa mig en flaska blyersättning. Tyvärr måste jag ta den till jobbet tidigt imorgon och hinner inte fixa det innan, men det är kanske inte så farligt.
Ja jag gillar ljudet också, det är riktigt skönt. Jag lyssnade på ljudet du spelat in från din, hehe det var kul. Jag har dock "bara" original-avgasystemet (tror jag, eh...).
Det är en -88, tornadoröd. Köpte den av en trevlig kille som inte haft den så länge. Innan honom var det en äldre herre som skött om den. Jag hoppas jag kan ta lika väl hand om den som dem. Jag får se till att ta några bilder och skicka in. Vore som sagt kul att fixa till några grejer ordentligt. Kan inte säga att jag är så händig med bilar och rost. Det är lite smårost på några ställen, och ena baklyktans glas är trasigt. Har hört att det är svårt att få tag i begagnade reservdelar och lyktan kostar rätt mycket ny. Men man får väl kolla runt lite.
Ja jag gillar ljudet också, det är riktigt skönt. Jag lyssnade på ljudet du spelat in från din, hehe det var kul. Jag har dock "bara" original-avgasystemet (tror jag, eh...).
Det är en -88, tornadoröd. Köpte den av en trevlig kille som inte haft den så länge. Innan honom var det en äldre herre som skött om den. Jag hoppas jag kan ta lika väl hand om den som dem. Jag får se till att ta några bilder och skicka in. Vore som sagt kul att fixa till några grejer ordentligt. Kan inte säga att jag är så händig med bilar och rost. Det är lite smårost på några ställen, och ena baklyktans glas är trasigt. Har hört att det är svårt att få tag i begagnade reservdelar och lyktan kostar rätt mycket ny. Men man får väl kolla runt lite.
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Blyersättning...
Jag skulle våga påstå att blyersättning är helt onödigt i en GT oavsett årsmodell. Blyersättning är för riktigt gamla bilar med gjutjärnstoppar utan härdade ventilsäten. Däremot så kan blyersättningen i sig bidra till att bygga upp en massa konstiga avlagringar i förbränningsrummet, på kolvtopparna och ventilerna. Särskilt om man slår i lite extra för säkerhets skull.
Vad "blyet" (natrium idag) framförallt skall skydda mot är ju att avgasventilen "svetsar fast" och tar med sig jättelite gods varje gång den öppnar. Det leder på sikt till att sätena slits och blir otäta. Vad jag vet skiljer sig inte topparna på 10v motorerna något i det avseendet när det gäller bilar med eller utan katalysator, finns iof inga med katalysator i GT. Men de är rätt lika de som sitter i andra Audi modeller.
Har sett Audi 10v motorer som gått på e85 och som ser nytvättade ut inuti utan att de för den sakens skull har problem med ventilsätena.
Men alla gör självklart som de vill.
mvh
/Christian
Vad "blyet" (natrium idag) framförallt skall skydda mot är ju att avgasventilen "svetsar fast" och tar med sig jättelite gods varje gång den öppnar. Det leder på sikt till att sätena slits och blir otäta. Vad jag vet skiljer sig inte topparna på 10v motorerna något i det avseendet när det gäller bilar med eller utan katalysator, finns iof inga med katalysator i GT. Men de är rätt lika de som sitter i andra Audi modeller.
Har sett Audi 10v motorer som gått på e85 och som ser nytvättade ut inuti utan att de för den sakens skull har problem med ventilsätena.
Men alla gör självklart som de vill.
mvh
/Christian
ett råd...
Gör som ovanstående säger..oktanhöjande är inte nödvändigt..försämrar bara motorns livslängd!!
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
Får la börja me o säga välkommen hit
och grattis till "nybilsvalet", Du kommer nog inte att bli besviken...
Sen, blyersättningsmedel, Tror ni ska skippa det faktiskt... Det enda som jag brukade (Min eviga renovering) ha i min gt var insprutningsrens... Och det vara bara lite nån gång ibland, Annars körde jag på ren 95 och det funkade finfint till motorn rasade.. (Inte pga soppan dho)
och grattis till "nybilsvalet", Du kommer nog inte att bli besviken...
Sen, blyersättningsmedel, Tror ni ska skippa det faktiskt... Det enda som jag brukade (Min eviga renovering) ha i min gt var insprutningsrens... Och det vara bara lite nån gång ibland, Annars körde jag på ren 95 och det funkade finfint till motorn rasade.. (Inte pga soppan dho)
Gt-ägare..
Jahupp, då får man se om man själv blir GT-ägare imorgon
Väntar med spänning,...
Väntar med spänning,...
[____]==OOOO==[____]
*Filosofen*
*Filosofen*
Såg på tv ang blyersättnings medel, det var en motorexpert där som sa att det är väldigt mycke snack hit å dit om just dom där flaskorna, men enligt vad testerna dom gjort där han jobbade (Volvos motor bla bla) så tyckte han att folk kan lägga pengarna på vettigare saker!! Inte ens testet på gamla volvos B18 (Amazon och PV) motor visade någon betydelsefull skillnad!!! Visst i en gammal rally Amazon kanske men inte i en vanlig pesonbil!!
-
- GT-intresserad
- Inlägg: 17
- Blev medlem: sön maj 14, 2006 21:15
-
- GT-intresserad
- Inlägg: 38
- Blev medlem: fre nov 11, 2005 19:08
- Ort: Vetlanda\Hultsfred
- Kontakt: