Luftfilter

Har hamnar det GT-snacket som inte passar i någon av de andra forumen.
Användarvisningsbild
Andr

Luftfilter

Inlägg av Andr »

Ska byta luftfiltret vilket är lite små drygt på denna model enligt mig. :? Måste man
bort med vänster lykta för att få dit filtret eller?

Tänkte om nån hade nått bra tips så jag slipper skruva loss nått i onödan.

mvh/André
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag klarade av att byta utan att lossa något annat än locket, man behöver inte få loss det helt och hållet. Trångt var det, men jag lyckades.
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Jag bytte utan att ta bort någonting. Men det kanske blir enklare att ta bort lampan o sedan lyfta på locket o trycka in filtret vågrät. Skall du göra som jag gjorde krävs det en del våld o lirkande av locket till filterboxen. Men det går alltså, akta bränsleslangarna bara!
:(
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare

Byte av luftfilter

Inlägg av Clay »

Jag hade tänkt byta luftfilter på min GT, men det var ju inte lätt inte. Alla de stela slangarna med metalstrumpa vill ju inte ge efter ett dugg. Hur gjorde ni egentligen? Skruvade ni bort dessa slangar först eller? Mina är totalrostiga och de kommer bara gå sönder så som de ser ut. Jag är rädd att de kommer gå av om jag försöker bända bort luftfilterlocket istället.

Några råd om hur nu gjorde?

/ Kimpa
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Jag brukar lossa insugsgummit på spjället och sen lossa locket och vika upp det på insuget, det är därför anslutningsslangarna är just slangar och inte rör. Men ålder och saltslask kan ju tyvärr ha gått hårt åt slangarna och då finns det säkert risk för läckage... :?

mvh

/Christian
Skriv svar