Tjena GT lovers.
Körde för första gången på över en månad med Gt:n igår efter att åkt moderna bilar ett tag. Wow - det finns ju ingen bättre bil!! Vilket ös!
Jag tänkte ställa av GT under vintern. Har ni tips på vad jag bör tänka på för att bilen ska må så bra som möjligt under tiden?
Tack för hjälpen.
Johan - Quattro -87
Ställa av GT:n under vintern.
Visst är det underbara bilar
En bil mår ju egentligen inte speciellt bra av att stå stilla förlänge, men saltet är ju definitivt ingen höjdare... Jag kommer inte att ställa av min, men den kommer att stå i ett bra garage under vintern, blir det en fin dag kan man ju ge sig ut och gasa lite.
Lite som jag brukar tänka på:
För det första ska den stå i ett vettigt och torrt garage
Nybytt olja, gammal "skrot" i oljan får då inte chansen att "äta" sig fast i motorn
Bilen ska vara ren
En torrboll eller två inne i bilen kan vara bra
Inget ätbart som möss kan gilla, typ tappat godis eller liknande
Fulladdat batteri, kanske även koppla loss det, men jag brukar låta mitt sitta kopplat och ladda någon gång ibland.
Full tank, så undviker man att det bildas en massa kondens i tanken
OM man provstartar den under vintern så skall man köra bilen riktigt varm, så att avgasrör m.m. blir varmt nog så allt "torkas".
Det är inte bra för däcken att stå på samma sätt hela tiden, så antingen kan man ha bilen ståendes på pallbockar, eller så kan man ju flytta bilen lite då och då.
Man kan ju även fundera på om man ska dra handbromsen... Har man tvättat bilen precis innan inkörning i garaget är det ju en stor risk att man ser till så att man får effektivt fastrostade belägg
Kommer säkert på mer och det finns säkert en massa att hitta på nätet om detta, men jag kan garantera att det finns hur många olika teorier som helst. Ovanstående kör jag efter iaf och mina bilar har överlevt iaf
En bil mår ju egentligen inte speciellt bra av att stå stilla förlänge, men saltet är ju definitivt ingen höjdare... Jag kommer inte att ställa av min, men den kommer att stå i ett bra garage under vintern, blir det en fin dag kan man ju ge sig ut och gasa lite.
Lite som jag brukar tänka på:
För det första ska den stå i ett vettigt och torrt garage
Nybytt olja, gammal "skrot" i oljan får då inte chansen att "äta" sig fast i motorn
Bilen ska vara ren
En torrboll eller två inne i bilen kan vara bra
Inget ätbart som möss kan gilla, typ tappat godis eller liknande
Fulladdat batteri, kanske även koppla loss det, men jag brukar låta mitt sitta kopplat och ladda någon gång ibland.
Full tank, så undviker man att det bildas en massa kondens i tanken
OM man provstartar den under vintern så skall man köra bilen riktigt varm, så att avgasrör m.m. blir varmt nog så allt "torkas".
Det är inte bra för däcken att stå på samma sätt hela tiden, så antingen kan man ha bilen ståendes på pallbockar, eller så kan man ju flytta bilen lite då och då.
Man kan ju även fundera på om man ska dra handbromsen... Har man tvättat bilen precis innan inkörning i garaget är det ju en stor risk att man ser till så att man får effektivt fastrostade belägg
Kommer säkert på mer och det finns säkert en massa att hitta på nätet om detta, men jag kan garantera att det finns hur många olika teorier som helst. Ovanstående kör jag efter iaf och mina bilar har överlevt iaf
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Var ute och gasade med GTn i eftermiddags, det var två veckor sen sist. Härligt, men nästa helg blir det förvaring. Tänke duscha lite WD40 i motorrummet (Bra mot ytrost på slangklämmor och kopplingar), dammsuga inredningen, fylla upp tanken, pumpa lite extra luft i hjulen, ladda batteriet hemma och sedan bara koppla loss minuspolen på det. Jag har femton mil till min förvaring...
I vår får det bli ny olja och filter samt allmän översyn. Har ju precis bytt kamrem+vattenpump och alla tänddelar etc. Annars så står nya hjullager och en 40mm sänkningsats (dämpare + fjädrar) med obligatorisk puts och färgövning på fjäderben och bakaxel ganska högt upp på vill-göra-listan.
mvh
/Christian
Hoppas att det är fint väder på lördag, inge kul att ställa undan en blöt och lortig bil... (SHIT! dom sa precis *SNÖ* på TV, det vill jag inte prova på mina GT-Radial som spinner första tre växlarna när det är fuktigt ute.)
I vår får det bli ny olja och filter samt allmän översyn. Har ju precis bytt kamrem+vattenpump och alla tänddelar etc. Annars så står nya hjullager och en 40mm sänkningsats (dämpare + fjädrar) med obligatorisk puts och färgövning på fjäderben och bakaxel ganska högt upp på vill-göra-listan.
mvh
/Christian
Hoppas att det är fint väder på lördag, inge kul att ställa undan en blöt och lortig bil... (SHIT! dom sa precis *SNÖ* på TV, det vill jag inte prova på mina GT-Radial som spinner första tre växlarna när det är fuktigt ute.)
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Nu är min GT vinterförvarad på ett bombsäkert ställe (ni som känner till "Berget" i Kolsva vet vad jag menar ). Regnade gjorde det hela vägen dit så hon såg för bedrövligt lortig ut när jag lämnade henne...
Men hon lär väl torka ur och hinna bli dammig till i vår iaf. Klarade mig iaf undan snö, salt och övermod i hala kurvor och det är ju själva poängen med vinterförvaring, eller hur?
mvh
/Christian
Men hon lär väl torka ur och hinna bli dammig till i vår iaf. Klarade mig iaf undan snö, salt och övermod i hala kurvor och det är ju själva poängen med vinterförvaring, eller hur?
mvh
/Christian
Nu är det snart dags att ställa av för året. Min ska besiktigas först och fixas lite. Sen är det dags. Hittade denna guide som kan var lite intressant.
Den kommer från Auto Motor Sport
Vinterförvaring: Idéer för vinteride
När bilen ställs upp för vintern är det en del saker som man bör tänka på. Några extra försiktighetssteg gör att våren blir så mycket roligare!
När sommaren läggs till handlingarna är det tid att rulla in sommarbilen i sin långa vintersömn.
När höstlöven täcker marken och frosten biter i kinderna är det lätt hänt att skynda på bestyren kring bilens vinteride. På förekommen anledning ska vi därför gå igenom några tips som gör vintersömnen behaglig och uppvaknandet fritt från obehagliga överraskningar.
En bil mår inte dåligt av att stå still, heller inte av att stå svalt. Men då undantar man i huvudsak två problemområden: däck och batteri.
Däck har en tendens att "platta till sig" under en längre tids förvaring (= två månader eller mer). Nya bilar som står på fartyg från till exempel Japan har samma problem och nödlösningen där är att fylla i maxtryck i däcken, cirka 3,5-4.0 bar (tillåtna maxtrycket står på däcksidan). Även du kan fylla i mer däcktryck, men bättre ändå är att ställa bilen på pallbockar så att däcken inte alls belastas.
Plattheten försvinner när man kör däcket tillräckligt fort och länge för att det ska bli genomvarmt, men till dess kan det kännas som om en balanseringsvikt är borta (= vibrationer, speciellt i ratten).
Bilbatteriet måste underhållsladdas. Det värsta ett blybatteri kan bli utsatt för är en djupurladdning, och som "djupurladdning" räknas allt som gör att laddningsgraden sjunker under 75 procent (vilket alltså är en ganska måttfull urladdning).
Ett blybatteri som djupurladdas ett 20-tal gånger (ibland färre än så) kan skadas så svårt att det inte går att använda. Något som också är farligt för batteriet är ständig underladdning, till exempel vid korta körsträckor. Det ger en sulfatering på blyplattorna som gör att den kemiska processen hindras, då tappar batteriet kapacitet.
För att bilbatteriet ska må bra och leva länge behöver det vara fullt laddat, alltid. På vintern fixar du det genom att använda en laddare som underhållsladdar och "gymnastiserar" batteriet. Det finns flera sådana, men om du inte hittar någon annan så kan vi rekommendera en prisvärd, svenskutvecklad laddare som säljs hos Clas Ohlson, artikelnummer: 32-6549. Kostar 495 kronor.
Förvaringsplatsen under vintern kan med fördel vara inomhus. Står bilen under ett skynke så undviks damm. Men precis som vid utomhusförvaring gäller det att duken inte ska kunna glida eller flaxa (av vinddrag), för då finns risk för repor i lacken.
Oavsett vilken lackbehandling eller vilket vax man använder så ska man alltid vara försiktig med att vidröra eller stryka något över billacken.
Med batteri och däck avklarat vänder vi oss nu mot sådant som inte är absolut nödvändigt, men ändå värt att tänka på: Byt motorolja på hösten. Har du ett kommande oljebyte inplanerat så gör det direkt på hösten, innan bilen ställs upp. Oljan innehåller alltid aggressiva kemikalier från förbränningen och de gör att metallerna rostar. Ny, fräsch olja är bästa konserveringen under vintern.
Tändstiften behöver inte röras. Att skruva av stiften och hälla några droppar motorolja i cylindrarna är ett vanligt vintertips, men egentligen inte så nödvändigt om man bytt olja. Däremot kan oljan slå igen stiften vid uppstart och ge andra bekymmer.
Fyll bensintanken ända upp, så blir det ingen kondens under vinterförvaringen. En full tank innebär en hög brandrisk, men även en delvis full tank är farlig.
Och med tanke på bränder, skadegörelse och stöld så är det alltid klokt att ringa försäkringsbolaget och kolla vad som gäller.
Får du full ersättning vid stöld, även om garaget delas av andra? Får du full ersättning om någon annan äger lokalen? Vad gäller för bilstereo, packbox eller lösa vinterhjul? Vems försäkring täcker skadorna - bilförsäkringen eller hemförsäkringen? Fråga först!
Tänk på att inte lämna choklad/godis/mat eller något annat i bilen som kan uppfattas som oemotståndligt för möss och råttor. En mus kan totalförstöra en bils inredning och lämna en lukt efter sig som blir väldigt svår att bli av med!
Även om bilen står i en uppvärmd lokal så kan något ske med värmen. Tänk därför på att alltid ha glykol i kylarvattnet och minst 30 procent spolaralkohol i behållaren.
Starta motorn med huven öppen första gången, på våren. Låt temperatur och oljetryck byggas upp sakta, innan du börjar köra. Kolla efter läckage, rulla fram bilen en bit och se efter att ingen vätska har droppat ner på marken (olja, vatten, bensin).
Var lite extra vaksam första gången du kör, lyssna efter oljud eller annan förändring. Sen är det bara att njuta av våren!
Den kommer från Auto Motor Sport
Vinterförvaring: Idéer för vinteride
När bilen ställs upp för vintern är det en del saker som man bör tänka på. Några extra försiktighetssteg gör att våren blir så mycket roligare!
När sommaren läggs till handlingarna är det tid att rulla in sommarbilen i sin långa vintersömn.
När höstlöven täcker marken och frosten biter i kinderna är det lätt hänt att skynda på bestyren kring bilens vinteride. På förekommen anledning ska vi därför gå igenom några tips som gör vintersömnen behaglig och uppvaknandet fritt från obehagliga överraskningar.
En bil mår inte dåligt av att stå still, heller inte av att stå svalt. Men då undantar man i huvudsak två problemområden: däck och batteri.
Däck har en tendens att "platta till sig" under en längre tids förvaring (= två månader eller mer). Nya bilar som står på fartyg från till exempel Japan har samma problem och nödlösningen där är att fylla i maxtryck i däcken, cirka 3,5-4.0 bar (tillåtna maxtrycket står på däcksidan). Även du kan fylla i mer däcktryck, men bättre ändå är att ställa bilen på pallbockar så att däcken inte alls belastas.
Plattheten försvinner när man kör däcket tillräckligt fort och länge för att det ska bli genomvarmt, men till dess kan det kännas som om en balanseringsvikt är borta (= vibrationer, speciellt i ratten).
Bilbatteriet måste underhållsladdas. Det värsta ett blybatteri kan bli utsatt för är en djupurladdning, och som "djupurladdning" räknas allt som gör att laddningsgraden sjunker under 75 procent (vilket alltså är en ganska måttfull urladdning).
Ett blybatteri som djupurladdas ett 20-tal gånger (ibland färre än så) kan skadas så svårt att det inte går att använda. Något som också är farligt för batteriet är ständig underladdning, till exempel vid korta körsträckor. Det ger en sulfatering på blyplattorna som gör att den kemiska processen hindras, då tappar batteriet kapacitet.
För att bilbatteriet ska må bra och leva länge behöver det vara fullt laddat, alltid. På vintern fixar du det genom att använda en laddare som underhållsladdar och "gymnastiserar" batteriet. Det finns flera sådana, men om du inte hittar någon annan så kan vi rekommendera en prisvärd, svenskutvecklad laddare som säljs hos Clas Ohlson, artikelnummer: 32-6549. Kostar 495 kronor.
Förvaringsplatsen under vintern kan med fördel vara inomhus. Står bilen under ett skynke så undviks damm. Men precis som vid utomhusförvaring gäller det att duken inte ska kunna glida eller flaxa (av vinddrag), för då finns risk för repor i lacken.
Oavsett vilken lackbehandling eller vilket vax man använder så ska man alltid vara försiktig med att vidröra eller stryka något över billacken.
Med batteri och däck avklarat vänder vi oss nu mot sådant som inte är absolut nödvändigt, men ändå värt att tänka på: Byt motorolja på hösten. Har du ett kommande oljebyte inplanerat så gör det direkt på hösten, innan bilen ställs upp. Oljan innehåller alltid aggressiva kemikalier från förbränningen och de gör att metallerna rostar. Ny, fräsch olja är bästa konserveringen under vintern.
Tändstiften behöver inte röras. Att skruva av stiften och hälla några droppar motorolja i cylindrarna är ett vanligt vintertips, men egentligen inte så nödvändigt om man bytt olja. Däremot kan oljan slå igen stiften vid uppstart och ge andra bekymmer.
Fyll bensintanken ända upp, så blir det ingen kondens under vinterförvaringen. En full tank innebär en hög brandrisk, men även en delvis full tank är farlig.
Och med tanke på bränder, skadegörelse och stöld så är det alltid klokt att ringa försäkringsbolaget och kolla vad som gäller.
Får du full ersättning vid stöld, även om garaget delas av andra? Får du full ersättning om någon annan äger lokalen? Vad gäller för bilstereo, packbox eller lösa vinterhjul? Vems försäkring täcker skadorna - bilförsäkringen eller hemförsäkringen? Fråga först!
Tänk på att inte lämna choklad/godis/mat eller något annat i bilen som kan uppfattas som oemotståndligt för möss och råttor. En mus kan totalförstöra en bils inredning och lämna en lukt efter sig som blir väldigt svår att bli av med!
Även om bilen står i en uppvärmd lokal så kan något ske med värmen. Tänk därför på att alltid ha glykol i kylarvattnet och minst 30 procent spolaralkohol i behållaren.
Starta motorn med huven öppen första gången, på våren. Låt temperatur och oljetryck byggas upp sakta, innan du börjar köra. Kolla efter läckage, rulla fram bilen en bit och se efter att ingen vätska har droppat ner på marken (olja, vatten, bensin).
Var lite extra vaksam första gången du kör, lyssna efter oljud eller annan förändring. Sen är det bara att njuta av våren!