Jag har ett 220-liters akvarium som råkade "lite" illa ut under stormen Gudrun, då jag var strömlös i 11 dygn, det överlevde bara 1 firre... En liten mal... Den lever FORTFARANDE och jag har inte mage att ha ihjäl den och att ge den till någon annan vill jag inte heller, för vem vet om den är riktigt frisk
Akvariumet ska bort, så vi får se hur det slutar...
ofasen, fränt att överleva så länge, jag va visst inte direkt påläst innan ajg skaffade detta, det vart lite av ett impulsköp :p men läste nyss att vattnet ska bytas en gång i veckan för att utan cirkulkation blir det surt :P det lät mindre underhållande !
Byt inte allt vatten på en enda gång, det mår inte fiskarna bra av, ta och byt 20-30% titt som tätt.
Har du någon syrepump?
Det är lättare att få ett akvarium i balans om det är stort, 200-400 liter tycker jag är lagom. Har man fått ett akvarium i balans med växter, rätt ljus och rätt antal fiskar så är ett akvarium väldigt lättskött, men är det inte i balans så kan det vara otroligt jobbigt...
Ja, jag läste på nån sida med massa bra att veta om guldfiskar och guldfisk-skålar, där stog det nått om nå sånna tabletter.. ja det är skönt att bara höra fiskarna å ingen pump :P jäkla mysikgt äre!
Edit: " Friska växter måste finnas som tillverkar syre åt fiskarna och man bör också stoppa ner ett par syretabletter någon gång i veckan. "
Hmm okej. Nu har jag provat haft i en syretablett... Kan dock inte rekomendera det!
Efter 10 min låg fiskarna på botten och hyperventilerade typ. så jag sprang å hämta pumpen å tömde halva skålen på vatten å hällde i nytt, nu är dom pigga och glada igen
Mördartabletter :S står ju klart och tydligt EN tablett per 10 liter vatten.. å jag har 10 liter vatten