Emil ringde mig precis efter att jag hade kommit hem från Norrköping i söndags och lät lite exalterad. Det var en annons ute på ett NYTT originalavgassystem till min uris. Tvekade lite först, men tog kontakt med säljaren och på måndagkvällen hämtade jag det i Jönköping. Han hade ett trevligt S2-projekt i garaget så det blev ett par timmars Audisnack också
En dålig bild i mörkret:
Var inne på Audi i fredags och bad Sonny där kolla upp vad ett sådant system kostar och man blir häpen av priserna...
Mellanröret innan kattarna 1952kr
Kattarna 9928kr/st
Mittenljuddämparen 10037kr
Efterljuddämparen 9486kr
Summa ca 41331kr
Det var inte riktigt vad jag gav... Man kanske skulle sälja tillbaka det till Audi
Ska man köpa ett originalsystem till urisen?
Du hann på det före mig
Skruvade dock en del med min i helgen och jag tror resten av bilen kommer att försvinna innan avgassystemet blir dåligt på en uris
"Flänsarna" som håller ihop delarna däremot är inte av samma kvalité och den bakre skulle jag dela på nu.. De två flänsarna och skruvar/muttrar är numera en solid massa av metall.
Kommer nog att lösa det med ett par sådana här: http://biltema.se/Bil---MC/Motor/Avgass ... gassystem/
Hur ser slutpiporna ut på systemet du köpte förresten? Ser inte ut som rostfritt polerat och med "sluttande" mynningar som jag har original?
Skruvade dock en del med min i helgen och jag tror resten av bilen kommer att försvinna innan avgassystemet blir dåligt på en uris
"Flänsarna" som håller ihop delarna däremot är inte av samma kvalité och den bakre skulle jag dela på nu.. De två flänsarna och skruvar/muttrar är numera en solid massa av metall.
Kommer nog att lösa det med ett par sådana här: http://biltema.se/Bil---MC/Motor/Avgass ... gassystem/
Hur ser slutpiporna ut på systemet du köpte förresten? Ser inte ut som rostfritt polerat och med "sluttande" mynningar som jag har original?
Haha, jag misstänkte att du var spekulant på det också. Jag tror inte att mitt system faller ihop i första taget och jag har lillebrorsans system liggandes till S2:an med 3B-motor liggandes på logen som kan agera reserv också. Slutrören på det systemet är dock aningens mindre än på ursien. Det känns dock riktigt gott att ha nya och fräscha kattar liggandes, för de åldras ju faktiskt och bekar ihop till slut.
Kopplingarna är ytrostade på detta systemet också, riktigt B att inte ha fina delar där också när resten är odödligt...
Slutpiporna är sluttande och det verkar som att de är möjliga att polera, verkar vara någon skyddslack på den burken. Ska testa att polera det en dag framöver. Ska testa det på urisen också, för mina är inte så snygga i dagsläget. Har inte tänkt på det förrän jag såg din bild nu
När det gäller säljarens S2:a så var det ett banbygge som innehöll en hel del kluriga lösningar. Han hade en mycket jobb kvar, men han hade sorterat bort onödiga saker från motorrummet, som ett exempel hade han placerat en elservo i skuffen istället för att ha den på remhjulet. Perfekt för viktfördelningen också. Det var riktigt kul att snoka på hans lösningar
Kopplingarna är ytrostade på detta systemet också, riktigt B att inte ha fina delar där också när resten är odödligt...
Slutpiporna är sluttande och det verkar som att de är möjliga att polera, verkar vara någon skyddslack på den burken. Ska testa att polera det en dag framöver. Ska testa det på urisen också, för mina är inte så snygga i dagsläget. Har inte tänkt på det förrän jag såg din bild nu
När det gäller säljarens S2:a så var det ett banbygge som innehöll en hel del kluriga lösningar. Han hade en mycket jobb kvar, men han hade sorterat bort onödiga saker från motorrummet, som ett exempel hade han placerat en elservo i skuffen istället för att ha den på remhjulet. Perfekt för viktfördelningen också. Det var riktigt kul att snoka på hans lösningar