Tänkte dock berätta lite om hur det kan gå när man ska göra iordning en Coupé 89:a inför besiktningen.

Jag har ju en Coupé 89:a som brorsan ska ha sedan när han har tagit körkort. Men eftersom mina föräldrar bara har en automatare så tänkte vi göra Coupén körklar nu under semestern så att han hinner köra lite med en manuell låda...
Det var bara lite småfix som skulle göras på den, för några veckorsedan så bytte jag skivor och packade om bakoken. Sedan fick den stå ute, men kördes inte för batteriet var helt slut... Nu när vi slängde i ett batteri och gav oss ut på en provkörning så tyckte jag att den gick segt som fasiken... Och det gjorde den... Vi stannade snabbt och märkte snart ett riktigt osande från bromsarna bak... Snabbt hem igen och trots att det bara var några hundra meter det handlade om så blev bromsarna varma... Så varma så att det började brinna vid klotsarna på passagerarsidan

Brorsan och jag försökte släcka elden genom att blåsa på den, men det verkade lite kämpigt så jag sprang och drog ut vattenslangen, men brorsan lyckades släcka eländet... Kul... Not

Vi hissade upp bilen på lyften och började skruva bromsar igen... Den nya skivan fick kasseras och ytterligare en ny packningsats och skiva fick inhandlas...

Vi försökte med en starkare fjäder till handbromsen från originaloken... Vi testade utan att ha handbromsen "fastmonterad" i oket, men det gick inte bättre då heller... På passagerarsidan verkade dock allt OK! Hursomhelst så for vi in till Biltema igen och bytte till oss ett annat bakok, för det verkade ju inte riktigt friskt... Hem igen och på med oket... Nästan lika illa, men vi upptäckte att oket fungerade bra om man drog handbromsen upp och ner innan man körde iväg... Hmmm, det kanske går att besiktiga tänkte vi men var inte helt nöjda ändå.. Helt plötsligt så kändes HANDBROMSEN helt skum... Tog inte alls på passagerarsidan längre... Vad faaaaan, man kunde röra på handbromsarmen på oket till botten utan att det tog.. Helt kasst inuti med andra ord... Nu började det att bli lite panik, för det var torsdag kl. 16:30 och jag hade bokat besiktningstid i Falkenberg på fredagen kl. 10:05... Biltemaprylarna skruvades loss (var inte alls irriterad då

Farsan och brorsan åkte 6 mil till Halmstad och bytte in "favorit-oken" och jag åkte 5 mil åt andra hållet till Anderstorp och kunde ganska nöjd gå ur butiken 17:50 med nya ok... Har klubbrabatt m.m. där så det gick på ca 2000kr, inte så illa om det nu bara kunde fungera

Vi skruvade på oken, luftade och gav oss ut på en provtur och tro det eller ej. Det fungerade KLOCKRENT!!!!

Besiktningen då... Jo, jag kollade tider på nätet och det såg mörkt ut... I slutet på augusti i Falkenberg och Gislaved...

Vi kom dit 07:40 och vi var väl "lite" smånervösa, för vi har ju aldrig besiktigat denna bilen tidigare... Lillebrorsans blivande förstabil dessutom, ett stort ögonblick i bilkarriären

Besiktningsmannen började med att kolla bromsarna och det såg bra ut, sedan in och kolla ljus och avgasvärden... Såg inte helt bra ut med CO-halten...

Under såg det bra ut, men en av bromsslangarna bak låg emot handbromswiren, så det sa han till oss att fixa till. Han bad oss även att vrida en avgasklammer lite på det nya sportsystemet, det hamnade lite dumt, men det är ju lätt fixat. Men... Så hittade han en bubbla på bromsslangen på förarsidan, så det blev en två till slut... CO-halten var dock kanon efter att han hade varmkört bilen ordentligt, det var ju en himla tur, sådana fel är inte roliga!

Aldrig roligt med ombesiktning, men en sak som var riktigt bra med ombesiktningen är att vi kan åka in efter den 1/9 och släcka tvåan, för det är inom bilens riktiga besiktningsperiod vilket gör att den isåfall är godkänd till 2009-01-31

Slutet gott, allting gott och man lär sig av misstagen