Hej!
Är det någon som har erfarenhet av EU-moppar? Jag har lovat en granne att titta på dotterns EU-moppe. Dom körde soppatorsk med den och sedan dess så går den bara i 10km/h. Jag testade den och i början går den fint men sedan så sackar den ner som om den inte får bränsle. Jag tänkte att den sugit ner nått skräp så jag kollade tanken och det sitter ett filter däri som sticker upp. Det ser fint ut. Sen är det en vakuumstyrd bränslekran. Sen sitter det ett till filter på slangen om också ser fint ut. Förgasaren såg också fin ut inuti och jag har rensat det lilla som fanns och snyggat till den. Den går ändå som förrut. Min fundering är om dom vakuumstyrda bränslekranarna är känsliga! Jag misstänker den och ska testa upp den ordentligt. Jag vet inte vad det är för modell på moppen. Glömde kolla det innan jag gick in från garaget. Någon som skruvat nått med såna moppar som kanske har någon idé?
Bruzze
EU-moppeproblem!
- coupesudden
- GT-fanatiker
- Inlägg: 255
- Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
- Ort: sunne
Nu har jag löst problemet och hittat ett annat. När jag lossade vakuumledningen som styr bränslekranen och satte på en längre slang så att jag kunde suga i den samtidigt som jag körde så blev det bättre. Kollade alla packningar vid insug om det var så att den drog tjuvluft och inte hade tillräckligt vakuum men det såg skapligt ut. Bytte dom ändå. Beställde en ny kran och provade då att borra upp den gamla i väntan på den och då försvann det tråkiga fenomenet med att den inte fick bränsle. Det problemet löst men...
Den hade fortfarande problem med att tomgången inte var tillräcklig och att den var slö så jag satte igång att felsöka. Rengjorde luftfilter och munstycken igen, kollade membranet till förgasaren(trotteln styrs av ett membran) och det var helt, kollade ventilspel och det var ok, bytte stift, försökte justera blandningen så som det ska vara enligt boken och maxade tomgångsskruven men inget hjälpte. Så fort jag slog av på gasen så stannade den. Efter mycket trixande och funderande provade jag att lossa luftslangen från luftfilterboxen och då gick den bättre. Lossade då slangen från avgasreningen (EGR) och där blåste det avgaser hela tiden. Det flög dessutom ut några flagor därifrån. Pluggade både slang och rör och sen gick den som en dröm! EGR:en hade alltså gått sönder och släppte på fullt med förbrända avgaser in i förknasaren. När man varvat och det var tryck ut från den slangen och slog av blev förgasaren full med förbrända syrefattiga avgaser och då orkade den inte vara igång. Nu går den riktigt bra och egentligen skulle jag vilja pilla lite på variatorn för att få den att varva mera vid acceleration men det räcker som det är för tjejen som har den.
Det var riktigt kul att meka moppe igen. Blir lite sugen på att skaffa en EU-moppe eller scooter att leka med lite. Nått trasigt som man kan laga, Kanske lacka tornadoröd och hänga bak på GT:n
Den hade fortfarande problem med att tomgången inte var tillräcklig och att den var slö så jag satte igång att felsöka. Rengjorde luftfilter och munstycken igen, kollade membranet till förgasaren(trotteln styrs av ett membran) och det var helt, kollade ventilspel och det var ok, bytte stift, försökte justera blandningen så som det ska vara enligt boken och maxade tomgångsskruven men inget hjälpte. Så fort jag slog av på gasen så stannade den. Efter mycket trixande och funderande provade jag att lossa luftslangen från luftfilterboxen och då gick den bättre. Lossade då slangen från avgasreningen (EGR) och där blåste det avgaser hela tiden. Det flög dessutom ut några flagor därifrån. Pluggade både slang och rör och sen gick den som en dröm! EGR:en hade alltså gått sönder och släppte på fullt med förbrända avgaser in i förknasaren. När man varvat och det var tryck ut från den slangen och slog av blev förgasaren full med förbrända syrefattiga avgaser och då orkade den inte vara igång. Nu går den riktigt bra och egentligen skulle jag vilja pilla lite på variatorn för att få den att varva mera vid acceleration men det räcker som det är för tjejen som har den.
Det var riktigt kul att meka moppe igen. Blir lite sugen på att skaffa en EU-moppe eller scooter att leka med lite. Nått trasigt som man kan laga, Kanske lacka tornadoröd och hänga bak på GT:n

- coupesudden
- GT-fanatiker
- Inlägg: 255
- Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
- Ort: sunne
Efter att problemet med EU-moppen var fixat så blev suget stort efter nått eget att leka med. En dag när jag satt och spanade på blocket dök det upp en Baotian 125cc från -04 till helt ok pris. Det var något fel på den så jag tänkte att det kunde vara nått att fixa med. Ringde och åkte och tittade. Det var en annan kille som ringde före mig men han ville att säljaren skulle plocka ner den och skicka den med bussgods. Jag åkte dit och köpte den på plats. Upp på kärran och iväg hem. Fick med tre motorer på köpet som han hade köpt på en utförsäljning. Han hade tröttnat på den och ville aldrig mer ens röra en sån scooter!
Felet på den var att den gick i ca 10 minuter och sen stannade den. Sen fick man vänta ett tag innan man kunde få liv i den igen. Jag skruvade bort kåporna och tog en sväng. Efter ca 10 minuter började den hacka och sen stannade den. Jag försökte få igång den men det gick inte. Då gav jag tändspolen en smäll med en mejsel och då hoppade den igång. Sen dess har den funkat. Har skaffat en ny tändspole men den har jag inte behövt använda. När jag testade den så klämde jag ihop kabelkorna som var lösa och jag tror att det var det som var felet. Mera test ska till men det verkar OK än iallafall. Den gör 85km/h och jag ska trixa lite med munstycken och variator för att kunna marscha 90-100. Modellen är ful som stryk men den är fin i skicket och skitkul! Nu måste jag skaffa mig en ordentlig hjälm och en vindjacka sen tänkte jag ta den till jobbet som långtest!

Felet på den var att den gick i ca 10 minuter och sen stannade den. Sen fick man vänta ett tag innan man kunde få liv i den igen. Jag skruvade bort kåporna och tog en sväng. Efter ca 10 minuter började den hacka och sen stannade den. Jag försökte få igång den men det gick inte. Då gav jag tändspolen en smäll med en mejsel och då hoppade den igång. Sen dess har den funkat. Har skaffat en ny tändspole men den har jag inte behövt använda. När jag testade den så klämde jag ihop kabelkorna som var lösa och jag tror att det var det som var felet. Mera test ska till men det verkar OK än iallafall. Den gör 85km/h och jag ska trixa lite med munstycken och variator för att kunna marscha 90-100. Modellen är ful som stryk men den är fin i skicket och skitkul! Nu måste jag skaffa mig en ordentlig hjälm och en vindjacka sen tänkte jag ta den till jobbet som långtest!
