Vi tänkte skaffat en minigrävare...

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Vi tänkte skaffat en minigrävare...

Inlägg av Edis »

Jahapp, det som skulle bli en minigrävare, blev lite större... Vi har letat efter något vettigt att ha för att gräva skogsvägar och dylikt och efter att ha funderat på både minigrävare och traktorgrävare blev det en pjäs på 13 ton...

Så här ser den lilla pjäsen ut:
Bild

Jag är ju inte så lång, men det är ju något att jämföra med :oops:
Bild

Bild

Bild
Vi smörjde upp den idag och grävde vårt första hål och man kan konstatera att det finns "lite" kraft i den. Jäsiken vad roligt det var iallafall :lol:

Jag är ju van vid småmaskiner och när jag bläddrade i manualen och såg att det gick i 425 liter hydraulolja i systemet blev man nästan lite nervös för vad ett slanghaveri kan innebära i oljemängd :oops:
Den är inte helt snabb att köra, går i 1,77km/h som fortast :lol:

Nu skulle man nästan vilja vara lite ledig från jobbet :roll: :lol:
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Häftigt! Farsan har letat lite efter nått att ha i firman. Han vill ha en hjulgrävare och det tycker jag är bra. Man kommer ju på många bra saker att göra med såna maskiner!
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

brutal. kan du inte ta den på gt träff i sommar? *asg*
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

gt_87 skrev:brutal. kan du inte ta den på gt träff i sommar? *asg*
Edis kanske kan fickparkera grävaren bredvid din och Bruzzes GT på träffen. *asg*
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Jag har bilder från jobbet när jag lackar om en 580CT, 580CT är det enda rätta :D behövs delar så slå en signal ;)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jimmen skrev:Jag har bilder från jobbet när jag lackar om en 580CT, 580CT är det enda rätta :D behövs delar så slå en signal ;)
Hur stor är den chansen?!? :shock:
Låter ju underbart :D Jag ser gärna på bilder från lackeringen! *yes*

Tror jag undviker den på träff :lol: Möjligtvis kan vi larva fram den om vi har en träff här hemma *yes*
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

oj... de e ingen liten pjäs det..
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Jaha då bestämmer vi det. Nästa års träff är hemma hos Edis. Aktiviteten är att vi alla hjälps åt att gräva ner en lämplig bil typ en MGB vi hittar i närheten :D
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

bruzze skrev:Jaha då bestämmer vi det. Nästa års träff är hemma hos Edis. Aktiviteten är att vi alla hjälps åt att gräva ner en lämplig bil typ en MGB vi hittar i närheten :D
kommer nog bli som en snubbe här i närheten, han har en skrot o han gräver ner allt... hmm.. ligger x antal bilar nergrävda på hans ägor.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

Har inte MG trä ram ?

(förmultrar *hehe* )
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Hehe är det fordsexan i den eller har dom hittat på nått annat att häva i den där? Kollat olja i växellådorna?

Sällsynt grävmaskin som är enkel och robust och helt rätt :D
Användarvisningsbild
warniee
GT-tok
Inlägg: 133
Blev medlem: lör sep 01, 2007 10:56
Ort: Venjan

Inlägg av warniee »

Hehe.. farsan hade också en Hymac när jag var liten. såg nästan exakt lika ut men den var lackad gul å svart. Har många fina minnen från den maskinen va den jag lärde mig att köra grävmaskin med. nu har han ju bytt upp sig några gånger sen Hymacens tid hehe.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Haha, jag lovar att inte gräva ner en massa bilar, däremot började vi spåna om att bygga en vallgrav runt gården när vi snackade på jobbet idag :lol:
Jimmen skrev:Hehe är det fordsexan i den eller har dom hittat på nått annat att häva i den där? Kollat olja i växellådorna?

Sällsynt grävmaskin som är enkel och robust och helt rätt :D
Man får tacka för bilderna!

Det är en Fordsexa i den och den låter riktigt bra, grävaren har gått ca. 11000 timmar vilket verkar vara ganska lite i förhållande till andra maskiner jag har sett.

Vi har inte börjat köra ordentligt med den ännu, håller på att läsa in manualen och kolla på sprängskisser för att lära mig var den kan strula. Tänkte se över det mesta innan man börjar köra ordentligt med den och då även lådorna, för jag misstänker att det blir dyrt om de havererar.

Var har du köpt delar och vad har du hemma på hyllan?
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Öhm ja oljan i lådorna tycker jag allt du ska byta i vilket fall som, den gröna du fick bilder på har jag renoverat bägge lådorna på och bara delar till en låda går på ca 28000:- om det vill sej illa. Du fick sprängskiss på lådan bland bilderna va, varje axel i lådan går på ca 5000:- och det är ju ett gäng!

Du fick även en bild på vad som händer om det blir lagerras haha det var inget dåligt ras men i alla fall, det är så det brukar kunna sluta, det är trots allt en del som trycker på i lådan innan man hinner inse vad som hänt och få stopp på det! Fragmenthögen till höger på bilden med lager är ett par lager som blivit lite snyggt malda helt enkelt bland dreven i lådan, och dreven sen var ju inte vackra!

Kan tillägga att vi har en grävmaskinsunderdel på jobbet från en 580CT där bonden satt och grävde i frid och fröjd när plötsligt midjan gick rakt av och maskin for isär i två delar, han klarade sej oskadd men man kan ju misstänka att han vart förvånad...

Inköp av delar och lagerhållningen har jag inget med att göra men jag vet att det är dåligt med grejer till den hemma, vad som finns att beställa och inte låter jag vara osagt men hydraulpumparna går på 15000:- styck, dom tre som sitter ihopbyggda på motorn.

Men är det nått du behöver så hojta till så ifrågasätter jag på jobbet, ingenting är omöjligt!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag fick med en massa bra sprängskisser, scannade in dem och skickade upp de här också:
http://tipsarn.se/bilder/Reservdelskatalog_580_CT.pdf
http://tipsarn.se/bilder/Instruktion_580_CT.pdf

Jag vet precis vart jag ska höra av mig om det strular *yes*

Jag hoppas inte att våran maskin går i två delar :shock:
Är det Ert underrede, eller är det fler som har råkat ut för samma sak :oops:
http://www.blocket.se/vi/18338949.htm?ca=11_s
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Hehe nej det där är inte vi haha verkar finnas en och annan maskin som gått det där ödet till mötes :P

Vi köpte in underdelen och plockade reservdelar, bromsar och växellådor ur det! Vad bonden gjort med överdelen är en gåta haha man kan ju tänka sej vad för maskiner som skapas i hemlighet här och var i landet :P
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Redigt, men hytten på höger sida om bommen? :D
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Ja klart hytten sitter på fel sida, det är ju en engelsk maskin ;)
Skriv svar