audi a3 1.6 - går inte rent/bluddrar/poffar ?!

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

audi a3 1.6 - går inte rent/bluddrar/poffar ?!

Inlägg av styggan »

Hej allihopa!
Det va inte igår ja va in här.. men fick ta emot en hälsning från HasseGT av en kollega på jobbet, så det är väl lika bra att återvända hit igen ;P

Jag har ett litet problem också..

I somras havererade min audi v8 helt bara sådär så jag vart tvungen att snabbt köpa ny bil då jag pendlar till jobbet.

Det vart en Audi a3 1.6 -98 som har funkat prima.. fram tills för en månad sen..

Den bluddrar och varvar väldigt sällan ur helt. Ibland poffar den också i luftburken och den luktar inte helt ok i avgaserna, luktar väldigt vidrig/ansträngd(?) katt (nej, inte grannens bondkatt).
ibland kan den gå bra en liten stund så man hinner komma upp i fart, men sen händer något igen och det låter som en moppe som övervarvar.. :S

Ligger man på ex. e18 där det är 110 så får man hålla full gas, inte släppa det minsta lilla på gasen för då blir det som en ganska kraftig motorbromsning. Alltså får man kompensera hastigheten med full/ingen gas, vilket ger en väldigt ryckig gång.

Jag har ingen aning om vad som är fel så tänkte därför höra efter här på forumet då det finns en hel del mkt kompetenta audi skruvare här.

MVH Thomas.
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

Har du gjort något i samband med detta hände? Servat bilen? Hur långt har den gått? Kolla lmm:en. Finns mycket som kan strula. Men gör en stor service på bilen om det inte är gjort.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

låter som lmm.. läs av felkoderna för att va 100% säker.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag flyttade tråden till offtopic då det inte har det minsta med GT:s eller urisar att göra :wink:
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

Edis skrev:Jag flyttade tråden till offtopic då det inte har det minsta med GT:s eller urisar att göra :wink:
oops, vilken tabbe! :oops:
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

Okej, LMM är nu hyfsat testad och verkar inte vara den det är fel på. =/
Några andra förslag innan den lämnas in på diagnos?
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

läst av felkoder???
hur testade du lmm? mäte du signalen ut eller?
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

har du provat att rycka ur lmm:en och kört utan och sett om bilen går bättre då? Välkänt audi knep att kolla om den är hel
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

men..

Inlägg av SibbSon »

Det där låter EXACT som när min lmm på A4n va smutsig, jag plockade ur den o rengjorde me alcohol.. nolla datan o sen körde jag ngn mil, efter de gick den lika bra igen som innan *hehe*
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Re: men..

Inlägg av styggan »

SibbSon skrev:Det där låter EXACT som när min lmm på A4n va smutsig, jag plockade ur den o rengjorde me alcohol.. nolla datan o sen körde jag ngn mil, efter de gick den lika bra igen som innan *hehe*
Vad gjorde du rent med?
den såg ren ut när jag kika på den igår, men vet iofs heller inte hur den ska se ut. ska det bara en lite "boll" i mitten på tråden?
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

Scorpio86 skrev:har du provat att rycka ur lmm:en och kört utan och sett om bilen går bättre då? Välkänt audi knep att kolla om den är hel
ja ush ja, den går knappt utan sladden i.
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

då är det ju inte LMM:en det är fel på. kolla resten eller lämna för felsökning på VAG
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Läs av felkoder, det borde finnas någon med ett interface i din närhet.

Motorfelkoder kan man dessutom läsa ut med nästan vilket interface som helst, känner du ingen som har ett sådant?
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

finns..

Inlägg av SibbSon »

alkohol spray på burk.. :!: bara spraya den ren inuti..spraya o låt den rinna av ordentligt medans du sprayar..
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Re: finns..

Inlägg av styggan »

SibbSon skrev:alkohol spray på burk.. :!: bara spraya den ren inuti..spraya o låt den rinna av ordentligt medans du sprayar..
oohfan! fränt, ska provas.

Edis. nej, jag känner dessvärre ingen som har det =/

Det va någon som kläckte ur sig att det kan vara nå gasspjälls läges givare lr nått sånt.det låter väll kanske inte direkt rimligt? lr :S
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

Nu är bilden felsökt.

Lambda sonden e pajj.
Någon som vet vartman kan köpa en så billigt som möjligt?
=)
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker
Inlägg: 775
Blev medlem: tis apr 03, 2007 19:01
Ort: uppland

Inlägg av stork3n »

kolla nån skrot? annars skulle det kunna vara värt att kosta på en ny, biltema har sökert :P
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

stork3n skrev:kolla nån skrot? annars skulle det kunna vara värt att kosta på en ny, biltema har sökert :P
hehe ja, biltema har. men jag vet inte om det funkar med dom?

Den jag har i a3an ska ha 4 ledare - det finns på biltema. men är det verkligen bara den enda skillnaden?

Någon extremt motorkunnig här? :)
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker
Inlägg: 775
Blev medlem: tis apr 03, 2007 19:01
Ort: uppland

Inlägg av stork3n »

det skall nog inte vara någon skilnad, i kusins sierra så gick hans lambada sönder den hade 4trådar då satt vi i en från en toyota och den gick precis lika bra.. ingen skillnad *yea*
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

stork3n skrev:det skall nog inte vara någon skilnad, i kusins sierra så gick hans lambada sönder den hade 4trådar då satt vi i en från en toyota och den gick precis lika bra.. ingen skillnad *yea*
Okej, det är ju oftast ingen större idé att fråga dom på biltema, dom vet aldrig nått sånt. det som inte står i deras katalog "vet dom inte" :D
tex. står det att lambdan ska passa till audi a4 och 2 modeller av a6.

bäst att försöka höra sig för innan man köper deras, sen blir man kanske tvungen att köpa en annan, som kostar runt 2000. :P
Skriv svar