Diverse regler gällande kat/lamdasond vid motorbyte

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
syndicate7705
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jun 11, 2010 19:33
Ort: Falk

Diverse regler gällande kat/lamdasond vid motorbyte

Inlägg av syndicate7705 »

Hejsan på er alla där !!!
Skaffade mig min Audi nu för ett tagsedan å har inte riktigt hunnit komma igång, men har suttit å försökt få tag i delar samt kollat upp reglerna lite..
Den audin jag har är egentligen en 84:a men fick veta att en tidigare ägare hade bytt motor, blivit lite nojjig för motornummret å då även bytt chassinr å fått igenom detta så den är nu en 88:a.
Enligt tekniska supporten så måste jag nu ha en kat som fungerar bara för att det är bytt motor..Kan detta stämma??

Grejj nr 2 är då..om jag har en HX motor i så är den inte gjord för en kat/lamda, är det någon som vet hur man smidigast kopplar in detta i så fall??

Tacksam för all hjälp jag kan få...Har även en hel del el som jag skall gå igenom..
Skulle va kul å få ut bettan på vägen innan sommaren iaf..ha ha ha.

Ha det toppen alla sålänge
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Goddag.

Jag började renovera GTn du äger ca 2år efter jag hade köpt min Bruna GT.
Dvs, ca: 8årsedan. Jag sålde den några år senare i topp skick till en man i södra delen av Sverige. Han körde slut på motorn och ordnade en fin kabelbrand ibilen på några dagar medans bilen stod försäkrad imitt namn trots att vi hade kommit överens om att han fick köra hem men sen skulle den stå i garage tills han hade tagit egen försäkring.
Mitt försäkringsbolag ville lösa ut bilen men jag vägrade, diskuterade med dom och kom fram till en lösning, det stod en GT i samma årsmodell dvs. 83 på en skrot som hade gått några tusen mil. Han fick 10tusen från mitt försäkringsbolag till att köpa motorn och kabelstammen från den bilen,

Men vad gör han?
Köper en 88ans GT för antagligen mindre peng, byter motorn till en ringrostig och slänger i kabelstammen från den nyare GTn ovanpå den gamla kabelstammen.
Och byter instrument bräda med.

Han du köpte bilen har lagt ner oändligt med jobb med att reda upp elhistorien och tagit reda efter Ronny.

Din bil har igentligen reg. numret LFO557.

Har du tur kanske det går att få kontakt med honom jag sålde bilen till och höra om papprena till bilen finns kvar. Du kan PM:a mig så får du hans namn.

Annars skulle jag ha köpt ett 83ans lik som är typ pressad eller på något annat sätt total skrot och tagit chassinumret från den. Det är hemskt mkt delar som skiljer mellan 83an och 88an då du ska köpa grejjer till den genom reg. numret.

Kom ihåg att det är ett straffbartbrott att ändra Chassinumren på bilar.
Han som köpte den av han jag sålde den till var nära att göra en Polisanmälan mot honom.
Vilket vore mer änn rätt.

Iallf. så här såg den ut då jag ägde den..


Bild
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Bilar med katalysator 88 ska ha katalysator men inget krav på att dom ska fungera efter som dom går på samma avgaskrav som dom gamla.men sen finns det 88b och 88a.. 88b är bilar tillverkade efter tror det var juli ska ha katalysator men som sagt inget krav på funktion men dom ska sitta där.Och bilar innan juli behöver ingen katalysator. det var iaf vad besiktnings gubben sa till mig en gång.och det har jag gått efter och det har funkat för mig. katalysator kan man koppla på vilken bil som helst.Dock finns det en risk att den kan gå sönder om den får för fet blandning en längre stund men där kommer E85 in i bilden :lol:
Skriv svar