Min nyköpta slit-o-släng bil startade inte. 80Cd -83

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Min nyköpta slit-o-släng bil startade inte. 80Cd -83

Inlägg av bruzze »

Hej vänner!

Köpte mig en 80 Cd -83 85kW 5an fast utan tomgångsmotor. Enligt säljaren så hade bränslepumpen gått och när jag vred på tändningen så hördes inget surr. Ok bytte relä (Tack Gotlandsmicke) och då surrade pumpen igång så fint. Går som den ska några sekunder innan start och sedan när man kör på starten. När jag försöker starta händer inget. Jag har gnista. Jag har testat med startgas och ingen tendens till att tända. Jag har skickat en fråga till säljaren om dom har gjort nått mera med bilen men inte fått svar än. Det låg en tändmodul i som jag bytte men ingen tendens till att starta. Ska kolla huruvida timingen är rätt men tror inte dom har ändrat nått på den. Några mer kvalificerade tips???
Senast redigerad av 1 bruzze, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Är stiften blöta efter att du har nött en stund på starten? Det kanske inte kommer fram någon soppa även om pumpen går, filtret kan ju vara ihopbekat eller så kan det vara en frostplugg någonstans. Det är ju lite kyligt ute nu och har den stått länge kan det säkert bildats en hel del kondens.

Har du kollat så att inte bränslevågen har fastnat?
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Hmm klurigt men om du har gnista så lär det ju inte vara tändmodulen. har du kollat så kammen står rätt? borde ju starta på startgas iaf tända till. inga läckor nån stans? kan ju vara en jätte läcka nån stans som gör att den inte startar på insugssidan.jag skulle börja med att kolla läckor och sen kolla kammen. kolla även så att fördelaren står rätt.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Testade med startgas o sånt men inget. Sen tog jag bort kallstartspridaren o vred på starten för att se om den sprutade. Det gjorde den inte alls men däremot hostade bilen till. Skruvade tillbaka o nötte ett tag o till slut gick den igång. Ska kolla upp den ventilen för o se om jag får igång den. Nu går den som en dröm. Hål på avgaset, strejkande centrallås och höger lyse har stenskott. Det är alla fel jag hittat. Kommer bilder snart!
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

upp med bilder nu bruzze:D "bilder kommer snart" = 2 å halv vecka borde komma upp nu:) rarite du köpt:)
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Ska se vad jag kan åstadkomma :-)
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Bild[[/img]
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »



bruuuuutaaaal! *yea* tröttnar du så finns jag:)
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ja, den ser ju riktigt fin ut! Härligt att se! :D
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Ramlade över en annan Audi. En 80 2,0E Automat -92 så den blå ska säljas tror jag. Har inte bestämt mig riktigt än :-)
Skriv svar