En verkstadsmaskin till på plats!

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

En verkstadsmaskin till på plats!

Inlägg av Edis »

Jag har snokat efter en gammal metallfräs en längre tid och hittade en för ett par veckorsedan som hamnade i min ägo. Eftersom den lilla pjäsen vägde 1150kg, så var det inte helt smidigt att få den på plats, men med bekanta med lastbil, en svåger som har en frontlastare med pallgafflar så fick vi åtminstone in den i ladan. Det var dock ett litet äventyr att få ner den från pallen, men det gick med en motorlyft (max 1000kg) som blev lite överlastad och så några fälgar motorlyften fick stå på för att komma över pallen. Liiiite lurigt, men jag kan nu gå i god för att Julas motorlyft klarar minst 1100kg iallafall :oops: :lol:

Jag har en hel del småsaker jag har planerat att fräsa, men ju mer man snokar på nätet desto mer avancerade saker kommer man ju på att man kan göra med en sådan maskin.

Tog två kassa bilder med iPhonen häromkvällen, men det går ju se ungefär vad det är iallafall. :lol:
Bild

Bild

Det är ju grymt kul att fräsa och jag är klar med en liten renovering av vedklyven. Inget avancerat, men det blev rätt många moment.

Fräshuvudet går att vinkla vilket gjorde avfasningen av ena kanten enkel.
Bild

Gamla vs lite nyare (har dock inte pilat bort spånen och annat, gjorde det efter att bilderna togs :oops:
Bild

Andra sidan
Bild
Det blev nästan för bra precision, för nu är det inget glapp i vedklyven längre :D

Håller på att köpa på mig fräsar och material på Tradera, men man vet ju knappt vad man behöver, men det kommer väl så småningom. Har blivit lite av varje hittills, så samlingen ökar. Man hittar alltid för mycket man vill ha på Tradera... Köpte skruvstycket som syns på bilderna där, en nätt liten pjäs på 50kg :lol:

Ska köpa digitaler från Kina, det blir ett projekt att montera på inom kort:
http://shop.ebay.com/thedrostore/m.html ... ksid=p3686
Går att ex.vis programmera dessa så att man kan skapa en hålbild så att den talar om exakt vart man ska borra om man vill hålborra bromsskivorna *yes*

Det roligaste hade varit att CNC-konvertera den, finns en massa roliga projekt på nätet som är farliga att kika på. Kolla bara in denna tråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 08#p450208
Videon här väcker ju lite ha-begär:
http://www.youtube.com/watch?v=CV1i_P5QtMA
Fast det hade nog blivit billigare att köpa en färdig CNC-maskin redan från början :roll:

Ingen som har en massa fräsar i sitt lager, aluminiumblock eller plastblock i lite rejäla dimensioner? Jag är spekulant på det mesta :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

precis vad jag alltid har velat ha hemma :O utbildad CNC operatör, så hade varit skit kul.
Och jo, dom där skruvstyckena väger en hel del.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ja, hade det varit en CNC-maskin hade man kunnat göra mycket kul, men det är nog bra att man lär sig från grunden och är man bara noggrann och tålmodig kan man göra avancerade saker manuellt också.

Jag tänkte att jag skulle försöka göra ventilationsgallren till sportquattrohuven, så jag behöver köpa lite plastämnen som är minst 9mm tjocka, 70mm breda och ca 400mm långa, men hittar inga webshoppar med sådana bitar. Ironbill.se har tyvärr inte så stora bitar, alla andra företag vill troligtvis bara har stora beställningar så om lilla jag ringer dit med en miniorder så bryr de sig väl knappt. Ingen med bra kontakter i plastbranschen?

Jag har ju spq-galler att måtta efter, och det borde inte vara omöjligt att göra sådana. *yes*
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

vet inget företag i närheten som arbetar med plast? åk dit och fråga om du kan få köpa, alternativt ta några skrot bitar eller hela bitar.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nosliwe skrev:vet inget företag i närheten som arbetar med plast? åk dit och fråga om du kan få köpa, alternativt ta några skrot bitar eller hela bitar.
Det är mest metallindustrier häromkring, har 5-6mil till företagen som pysslar med plast och de företagen "gjuter" nog bara plast så de har nog bara granulat.

Hade varit guld med en webshop att snoka i, typ www.ironbill.se
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Alltid kul med verkstadsmaskiner :D Min bror håller på med en del såntdär (väldigt praktiskt, så slipper jag köpa ;)) och han har en precis sådan fräs som du har skaffat. Trevlig maskin må jag säga *yes*

Angående material har vi konstaterat att det bästa är att leta upp en firma som handlar med skrot i större kvantiteter. Vi har köpt axelstål, aluminiumblock m.m. från företaget som vi lämnar skrot från mitt jobb hos. Visst, man kan inte vara så kräsen med vad för dimensioner man ska ha, men om man bara köper på sig i förebyggande syfte kan man få ganska bra pris på "småbitar" :)
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jo, jag måste försöka ta kontakt med någon firma som har möjlighet att sälja lite skrotbitar. För hemmabruk duger det ju alldeles utmärkt med lite småbitar, det är ju perfekt om man kan bygga upp ett litet lager :D

Vad har Ni gjort för kul jobb med maskinen då? Alltid kul att se vad man har hittat på :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Bild

Bild

Bild

Inte den plattan jag kör med nu då jag har 2.
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

Maskiner....

Inlägg av Emil90q20v »

Japp , man ska köpa så man klarar grejer själv..

Jag lånade några år en kompis däckmaskin , hans reserv, då vi hyrde en lokal på samma ställe.
Köpte senare ut den när han bytte upp sig.
Hade den några år.
Köpte till en enkel kina balanserare från verktygsboden , som fungerat perfekt. Tar både plåt och 4 alu program upp till 22"...

Hittade en nyare däckmaskin på blocket.
En Sice 425GP från 2002.
Så nu har man med chockluft mm.
Fungerat perfekt hos mig i 3år.

Nu monterar man sina egrna , firmans och kompisars däck.
Sparar massor och får in lite för omkostnaderna man har.

Sen att man har en rejäl kompressor , svets , motorlyft , div handmaskiner.
Det är ju att underlätta arbeten...

Det som fattas är ju div plåtverktyg, bock , fals , engelskt hjul osv.
Lyft hade varit bra , men har bara 2.80 i takhöjd i verkstan.
Får bygga nytt i logen if.

Senaste förvärvet var en Biltrailer, en thule 1500 från 2006.
Bra skick med hydralik, så man slipper ramper.
Nu slipper jag ordna skjuts om jag ska flytta mina bilar till och från verkstan...

Kanske inte handlade om fräs, men om bra att ha i garaget...

Mvh Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är inte bra att du har skaffat en bilkärra Emil, det betyder bara att du kommer att samla på dig ÄNNU mera skrot :wink: :lol:

Verktyg och maskiner kan man inte få för mycket av. Det ligger lite i:
Hellre ha verktyg man inte behöver, än att inte ha de verktyg man behöver... *yes*
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

Njae...

Inlägg av Emil90q20v »

Både och !
Det ända skrotet som åkt på den i min ägo var en 32cm kortare urquattro..
Det är faktiskt mindre bil på lantstället än när du var där sist..

Största anledningen är att slippa ordna skjuts varje gång jag ska ner till verkstan och skruva med någon av mina quattro.
Man kanske inte blir klar den dagen...

Mer skrot ska jag lätt hämta , men de åker direkt till polarens bildemontering , och nu har jag redan 2 gt coupe på gården...
Det är perfekt att ha ett flak på 194x400.
Massor av grejer får plats där.
Jag har långa grejer som ska köras bort , och ett baltransportband och en elevator att köra till skrot.

Mvh Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Edis skrev:Jo, jag måste försöka ta kontakt med någon firma som har möjlighet att sälja lite skrotbitar. För hemmabruk duger det ju alldeles utmärkt med lite småbitar, det är ju perfekt om man kan bygga upp ett litet lager :D

Vad har Ni gjort för kul jobb med maskinen då? Alltid kul att se vad man har hittat på :D
Brorsan bygger en radiostyrd hjullastare (skalenlig in i minsta detalj, och gör ALLT själv *hehe*), och så har han byggt en hel hög med specialverktyg.. Själv har jag inte haft användning av fräsen än, men det kommer säkert ett användningsområde så småningom ;)
Edis skrev: Verktyg och maskiner kan man inte få för mycket av. Det ligger lite i:
Hellre ha verktyg man inte behöver, än att inte ha de verktyg man behöver... *yes*

Flest leksaker när man dör vinner :D
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

Inlägg av Emil90q20v »

Flest prylar när man dör???

Då har jag redan vunnit....

Njae.
Men har man plats så sparar man på bra att ha.
Det sura är när man har sparat undan något och vet att man har , men inte hittar grejerna i allt och ändå måste gå och köpa...

Det finns något som heter struktur, och det är lätt att lägga grejer på fel plats så länge...
Så är det på gården , när man inte lägger ner någon tid på att hålla i ordning.
Men det får bli en storstädning framöver.
Jag har jobbat några år till och från på att tömma ett antal 100 kubik med gammal lös halm från höloftet.
Nu är det tomt , och lägger man några timmar till är logen tom där detta också låg.
Fy tusan vad vi har eldat halm..
Loftet ska vara tomt , lite nytt virke ska ligga där, men annars tomt!
Sen kan man ta ut elevatorn i logen och ställa in bussar och coupeer.

Mvh Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Skriv svar