Hjälp! Ww polo tappat olje tryck m.m.

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
Användarvisningsbild
fprobban
GT-fanatiker
Inlägg: 159
Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:15
Ort: Sigtuna, Stockholm
Kontakt:

Hjälp! Ww polo tappat olje tryck m.m.

Inlägg av fprobban »

Hejsan,
Jag har en polare som har en polo -00 som idag bara sa upp sig i princip. Den gick bra imorse men när hon skulle hem från jobbet så tändes olje lampan och bilen började knacka och låta som en diesel. Så hon stängde snabbt av bilen och hämtade olja då hon tänkte att det var de, men hon startade igen och lät stå på tomgång. Det gick bra enda tills hon skulle köra iväg då den tändes igen så hon stängde av och har nu låtit bilen stå still...

Det luktade bensin om oljan och som sagt så lät den som en diesel och knackade. PS: det är en bensinare.
Kan det vara ventiltätningar eller liknande? Vad ska jag leta efter och kolla när jag hjälper henne?

Så om ni kan ha en aning om vad det är så hör av er :)

Tack på förhand!
MvH Robin!
lelleal
GT-tok
Inlägg: 142
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:45

Inlägg av lelleal »

vevlagar som gått pga av bränsle i soppan :) för att den gått för fett !
Användarvisningsbild
fprobban
GT-fanatiker
Inlägg: 159
Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:15
Ort: Sigtuna, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fprobban »

Hej problemet löste sig i ett par månader genom att byta olja och filter men nu helt plötsligt har det dykt upp igen..

Kan det då vara vevlagret? och borde inte bilen säga ifrån ifall den går för fett med tanke på att den är hyffsat ny? tänkte den brukar ju gå krassligt å skrika å ha sig... :)

Tack för svar iaf =)
Hellsracing
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: tor jul 08, 2010 19:48

Inlägg av Hellsracing »

fprobban skrev:Hej problemet löste sig i ett par månader genom att byta olja och filter men nu helt plötsligt har det dykt upp igen..

Kan det då vara vevlagret? och borde inte bilen säga ifrån ifall den går för fett med tanke på att den är hyffsat ny? tänkte den brukar ju gå krassligt å skrika å ha sig... :)

Tack för svar iaf =)
Är ganska säker på att det är silen på "pickupen", som satt igen sig. Då får oljepumpen svårt att suga upp oljan.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Testa googla på polo oil sludge.
Skriv svar