Köpte mig en Audi "A2"

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Köpte mig en Audi "A2"

Inlägg av Edis »

Eller nja... Sökte efter en Audi A2 på Blocket, för jag ville se prisnivåerna på dessa lågförbrukande kärror, men en liten bild fick mig att bli nyfiken, trots att det stod Audi A2 i annonsrubriken. Tyckte mig ana något roligare och det var inte bara en vanlig coupé, det var en S2:a med 13700mil på mätaren!

Hursomhelst så var den grymt risig i lacken och jag såg en omlackering framför mig, men så fort jag kom hem testade jag polermaskinen och det gick banne mig att få upp glansen.

Här är en kass mobilbild, blir fler framöver:
Bild
De svarta bakljusen sitter numera på lillebrorsans silvriga S2:a, tycker att de passar mycket bättre på den, plus att röda bakljus på denna blev riktigt snyggt.

Kommer att lägga rätt många timmar på denna innan jag är nöjd, men hur stor är sannolikheten att hitta en original-S2:a med 13700mil på mätaren? Den är importerad 2000 och har en ägare i Sverige, serviceboken är med så miltalen stämmer, vilket jag inte trodde först.

Tänkte köpa den för att snygga till den och sälja den, men som det känns nu så blir det svårt att sälja den, för jag har redan blivit lite "såld" på den :lol: :oops:
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Det var ett bra köp.

Börjar bli allt svårare att hitta lågmilare nu.

Min faster har en Volvo 940 Turbo -98 som har gått dom där milen.

Vi har en Audi 80 1982 i familjen som har gått runt 12-13000mil.

Brukar söka ibland på Audi A6 med C4 karossen på max 10000mil.
Dyker upp nån ibland.

Förresten så finns det en Volvo 244 som har rullat 36.7mil på blocket. :D
http://www.blocket.se/kalmar/DYR__NY__V ... m?ca=5&w=3
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Den såg ju riktigt trevlig ut *yes* Men att milen stämmer bara för att service boken är med är inte att lita på har råkat ut ett flertal gånger på jobbet att i boken står ett mil tal och mätaren står det ett och sen kollar man med datorn då står det något annat men om det stämmer så är det ju ett ovanligt fynd. har en likadan modell som din fast inte s2 bara coupe.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Precis, svårt med lågmilare, de flesta kör ju 2-3000 mil per år och då rusar räknarn iväg snabbt.

Bilen har inte rullat speciellt många mil i Sverige mellan besiktningarna de senaste åren. Riktigt synd att en sådan bil har fått stå ute jämt och inte körts mer än 50-70 mil, men det blir det förhoppningsvis ändring på nu *yes*

Har beställt nya "bottenlister" till dörrarna och skärmarna, hoppas att de har sådana i lager, kommer att bli ett riktigt lyft med fina sådana. I övrigt blir det olje-/filterbyte och bromsgenomgång, förhoppningsvis i helgen, men det är lite mycket just nu, så det kan bli tajt.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

När importen av bilar från Tyskland var som störst så fifflade många med service böckerna genom att köpa en servicebok ifrån en likadan skrotad tyskbil.

Men det är ganska lätt att upptäcka.
Då det sitter en klisterlapp med bilens chassienummer och inredningskoder/färgkoder
i boken samt på ett ställe i bilen. (Oftast i reservhjulsbaljan)

Har några roliga minnen från den tiden i slutet på 90talet.
Då man åkte iväg och kikade på en billig importerad Audi med få mil på.
Ragusa grönmetallic var en klassisk import färg på bilarna då.
Då kunde man färgnumren utan till.
Oftast var klisterlapparna borta i reservhjulsbaljan och färgnumret på serviceboken
var något helt annat. Busted.. :D

Men jag tvivlar inte på att dina mil ska vara felaktiga.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jo, importerade bilar är ju alltid behäftade med rykten om skruvade mätare, men man råkar ut för det även i Sverige... Se bara på min gamla GT (85:an) där en användare som finns på NA inte talade om att mätarhuset byttes strax innan jag köpte bilen... Istället för 22000mil hade den gått nästan 30000... Upptäckte ju det relativt nyligen när man kunde spana in gamla besiktningsprotokoll på SBP:s hemsida.

Klisterlappen i servicehandboken jämförde jag med chassienumret och färgen stämmer :lol:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ja, jag måste säga att jag blir mer och mer sugen på att behålla den... :oops:

Har sett över bromsarna och slängt på sommardäcken, de var ingen höjdare för de var duktigt kantskrapade och en fälg var lite stukad såg jag när jag körde de i balanseringsmaskinen, så vi får se vad jag skaffar istället. Tog några bilder med telefonen igen, ska försöka plåta med en vettig kamera, men det blev lite stressigt så jag hann inte ta fram den...
Bild

Bild

Bild
Ska hämta nya lister i nederkant på dörren m.m. på måndag, gick faktiskt att köpa alla sex, kommer att bli ett bra lyft. Har beställt nya stift från England och så får jag oljefilter m.m. på måndag så det blir lite allmän service också.

Imorgon blir det rengöring och behandling av skinninredningen :D
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Edis skrev:Ja, jag måste säga att jag blir mer och mer sugen på att behålla den... :oops:
Ser ut att vara en riktig pärla du har hittat :) Om du mot all förmodan skulle vilja göra dig av med den så är det bara att höra av sig :D
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Riktigt snyggt. Laser röda färgen gör sig mkt bra på dessa bilar.
Gillar personligen den nyanser mer änn Tornado röda.

Vill du få mer svärta på svarta plasten under bakstötfångaren så går det alltid att testa med att värma den med varmluftspistol. Vissa plaster blir som nya då. :D
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Precis, den är laserröd (LY3H) och det är en riktigt trevlig färg. Grannen stannade och kollade på bilen och han har länge varit sugen på en sportig bil och den här var ju dessutom sportbilsröd som han uttryckte det. Han sa även att jag skulle höra av mig om jag skulle sälja den, så den verkar väcka ett litet ha-begär.

Jag är inte färdig med lackbehandlingen, så jag har inte gett mig på lister och sådant ännu. Har kört grovrubbing och finrubbing från Lahega, men det blir så lätt hologram med det, så på måndag får jag hem 3M Ultrafin polish så det blir ett varv med det och därefter lackbehandling med Lahega 37A+37B. Sedan blir det dags att ge sig på plasten *yes*
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Mer tid nedlagt på bilen :D
- Skinninredningen rengjord och insmord
- Nya tändstift
- De nya listerna i nederkant på dörren/sidopanelerna monterade
- Polish
- Lackskydd. Tyvärr tog jag troligtvis lite för mycket medel, så jag har lyckats få snygga hologram som syns i vissa ljus... Blir cleaner och sedan lackskydd igen... :evil:

Har även putsat i motorrummet så nu ser det också respektabelt ut.
Bild

Några kassa bilder tagna alldeles för sent ikväll, fick inte av polfiltret på objektivet och det gör ju inte saken bättre. Vill mest visa att det gick att få upp svärtan på kofångaren bak också :wink:
Bild

Bild

Här var det väldigt mörkt ute...
Bild
Lyckades dra sönder tändkabeln till 5:ans cylinder, så jag beställde nya kablar idag. Priset hos VAG var lägre än när vi beställde till brorsans bil. Nu kostade ett kit "bara" 1958kr, men det är nog ett par hundra billigare än vad det var då. Valutan har väl gjort sitt :D

Ska plåta mer i bättre ljus någon dag framöver.
Noicyman
GT-fanatiker
Inlägg: 173
Blev medlem: fre apr 30, 2010 20:17
Ort: Bor

Inlägg av Noicyman »

Hur kommer det sig att den ska säljas nu då? :)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Noicyman skrev:Hur kommer det sig att den ska säljas nu då? :)
Haha, Sherlock Holmes :lol:

Från första början tänkte jag göra iordning den och sälja den direkt, men ganska snabbt började jag fundera på att behålla den och ha den som vinterbil, men som det är nu känns den alldeles för fin för att plåga runt på saltvägar... Så... Jag testar helt enkelt att annonsera ut den, får jag ett vettigt bud så säljer jag den. Får jag inte vad jag vill ha så behåller jag den mer än gärna även om det är ont om garageplats hemma... Har i dagsläget för många entusiastbilar, hinner ju inte med att köra med alla... :oops:

Har dessutom mer nytta av lite maskiner på gården, kan man byta till sig något kul är det väldigt intressant :D
Noicyman
GT-fanatiker
Inlägg: 173
Blev medlem: fre apr 30, 2010 20:17
Ort: Bor

Inlägg av Noicyman »

Edis skrev:
Noicyman skrev:Hur kommer det sig att den ska säljas nu då? :)
Haha, Sherlock Holmes :lol:

Från första början tänkte jag göra iordning den och sälja den direkt, men ganska snabbt började jag fundera på att behålla den och ha den som vinterbil, men som det är nu känns den alldeles för fin för att plåga runt på saltvägar... Så... Jag testar helt enkelt att annonsera ut den, får jag ett vettigt bud så säljer jag den. Får jag inte vad jag vill ha så behåller jag den mer än gärna även om det är ont om garageplats hemma... Har i dagsläget för många entusiastbilar, hinner ju inte med att köra med alla... :oops:

Har dessutom mer nytta av lite maskiner på gården, kan man byta till sig något kul är det väldigt intressant :D

Sherlock minst sagt! Har 7st bevakningar på blocket med audi, så inget smiter förbi mig :)

Tur att det inte var något besvärligt problem. Att ha för många bilar är väll det bästa problemet man kan ha?
Äger man en gård dessutom så finns det plats för mycket smått och gott!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Noicyman skrev:Sherlock minst sagt! Har 7st bevakningar på blocket med audi, så inget smiter förbi mig :)

Tur att det inte var något besvärligt problem. Att ha för många bilar är väll det bästa problemet man kan ha?
Äger man en gård dessutom så finns det plats för mycket smått och gott!
Bevakningar måste man ha många. Råkar du också ut för buggen att när du klickar på sida 2 så hamnar du på sida 3. Tog en stund innan jag upptäckte det, har påpekat det för Blocket, men de verkar inte bry sig. Har testat det på en massa olika datorer.

Nä, det är bara angenäma bekymmer. Men jag har svårt att sälja saker... Tycker det är lättare att handla :lol:
Noicyman
GT-fanatiker
Inlägg: 173
Blev medlem: fre apr 30, 2010 20:17
Ort: Bor

Inlägg av Noicyman »

Är det ingen som vill köpa din bil? även fast du nästan ger bort den? :)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Noicyman skrev:Är det ingen som vill köpa din bil? även fast du nästan ger bort den? :)
Jag sålde min förra månaden *yes*
Noicyman
GT-fanatiker
Inlägg: 173
Blev medlem: fre apr 30, 2010 20:17
Ort: Bor

Inlägg av Noicyman »

Det var som attans!
Stog en på blocket igår. Såld nu. Den låg ute för 29 999kr.
Killen som sålde den hette Johan också.
Det värsta var att bilen såg exakt lika dan ut. *yes*
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Den var långt ifrån likadan, hade inte skinninredning och var garagelackad.

Jag saknar den faktiskt en hel del, men jag är nöjd att jag fick den såld. Verkar inte helt lätt att sälja dyra "leksaker" i dessa tider.
Skriv svar