Kilometer- och trippmätare

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
Hampux
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jul 17, 2011 09:46

Kilometer- och trippmätare

Inlägg av Hampux »

I forumet finns många som klagar på att deras kilometer- och trippmätare slutat fungera medan hastighetsmätaren är ok. Svaren på lösningar är många, men jag undrar hur många av dessa leder till resultat. Man skall bland annat byta till annan hastighetsmätare. Varför skall man byta till en annan mätare som troligen också snart lägger av. Trasiga mätare är tydligen ett vanligt problem.

Hastighetsmätaren fungerar genom att elektriska pulser erhålles från ett tandhjul på utsidan växellådan och pulserna omvandlas sedan till en likspänning proportionell mot frekvensen/hastigheten. Likspänningen mäts med en voltmeter som visar hastigheten i km/h.

Riktigt hur kilometerräknaren fungerar vet jag inte, men tror att det finns ett elektroniskt räkneverk (räknar pulserna till hastighetsmätaren). Efter ett visst antal pulser dras kilometer- och trippmätaren fram ett litet hack troligen av en elektromagnet. Har jag rätt, någon som vet?

Om det förhåller sig som jag tror, vad är det som gått sönder och var hittar man ersättningsdelar?
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Re: Kilometer- och trippmätare

Inlägg av zlobo »

Hampux skrev:I forumet finns många som klagar på att deras kilometer- och trippmätare slutat fungera medan hastighetsmätaren är ok. Svaren på lösningar är många, men jag undrar hur många av dessa leder till resultat. Man skall bland annat byta till annan hastighetsmätare. Varför skall man byta till en annan mätare som troligen också snart lägger av. Trasiga mätare är tydligen ett vanligt problem.

Hastighetsmätaren fungerar genom att elektriska pulser erhålles från ett tandhjul på utsidan växellådan och pulserna omvandlas sedan till en likspänning proportionell mot frekvensen/hastigheten. Likspänningen mäts med en voltmeter som visar hastigheten i km/h.

Riktigt hur kilometerräknaren fungerar vet jag inte, men tror att det finns ett elektroniskt räkneverk (räknar pulserna till hastighetsmätaren). Efter ett visst antal pulser dras kilometer- och trippmätaren fram ett litet hack troligen av en elektromagnet. Har jag rätt, någon som vet?

Om det förhåller sig som jag tror, vad är det som gått sönder och var hittar man ersättningsdelar?

på gt är de wire till mätare o km visare...


snackar vi eletriska mätare så ser det ut olika på olika bilar

audi har ett hjul med magneter i lådan som givaren triggar på.
i mätaren sitter det en spole som ger utslag till själva visaren.

räknevärket drivs av en motor.

fins inga delar o köpa beg mätare som gäller. alternativtom man lagar den på komponent nivå så e det elfa.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

när km och trippmätare ger sig så är det för att kugg mekanismen ger sig. detta är vanligt i alla gamla bilar med hastighetsmätarvajer
Hampux
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jul 17, 2011 09:46

Kilometer- och trippmätare

Inlägg av Hampux »

Om det är motorn som driver räkneverken som lagt av, finns det ingen sådan att köpa?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Flyttade till Offtopic eftersom det inte kan handla om en GT eller uris då dessa inte har elektronisk drift att mätarna.
Skriv svar