24-timmars Skrotbilsrejs

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

24-timmars Skrotbilsrejs

Inlägg av bruzze »

Tja!

Jag gjorde nått förjävla roligt i Oktober. Jag och några grabbar på firman köpte en en gammal Honda Accord SiR och anmälde oss till 24-timmars Skrotbilsrejs på Mantorp.

Bild

Bilmodellen får inte kosta mer än 5000kr på blocket besiktigad och skattad. Sen kör man kval och startar kl 13 på lördagen. Den som sedan efter 24 timmar har flest varv vinner. Alla bilarna skrotas sen.

Vi rev inredningen, lackade den mattsvart, dekaltrimmade den, vinkelslipsänkte den och servade motor o bromsar. Två racestolar och fyrpunktsbälte monterades i och ett gäng extraljus på taket. Den detaljen ska modifieras kraftigt till nästa race i Mars. Xenonkonvertering ska det bli. Det blir rätt mörkt på Mantorp mitt i natten. :-)

Vi körde sen i ungefär en timma var så mycket det bara gick. Samtidigt försökte man vara snäll mot bil o bromsar så att det skulle hålla. Skön känsla att gasa gärnet mitt i natten på en racerbana med en rätt potent bil! La nog över 100 varv den natten. Totalt körde vi 650 varv på 6 förare.

Av över 50 startande tog sig 26 i mål och vi kom på 11 plats. Vissa lag bytte kopplingar o renoverade styrväxlar där mitt i natten men vår honda den bara gick o gick! Vi bytte två framdäck och bromsar på hela racet! Vi letar redan bil till nästa race i Mars. Det var skitkul! Saknar Hondan. Må den vila i frid!

Foton:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 6cf57db82f

www.skrotbilsrejset.nu
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Shit, vad fräckt! Har aldrig hört talas om någon sådan typ av race på motorbana innan. Man blir ju riktigt avis :D
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Det hade inte jag heller men nu är man helt såld. Fanns dom som hade satsat på brembobromsar o värsta dämparna och sen var det dom som hade köpt en bil några dagar före och bara kör. Alla var välkommna och dom som körde standard klarade sig ofta bättre än dom som körde trimmat på gränsen.

Ett lag åkte i en 850 som man nästan körde om vartannat varv. Den rök mer o mer och sista varvet på start och målrakan stannade den. Som tur är så lutar det lite mot mål så han körde in till räcket och drog sig över mållinjen med handkraft. Som det syns på bilderna så är det lite show också. Bra var också Nightrider-bilen. En svart äldre accord med röda kit-dioder i fronten o allt. Det som är kvar av den efter lite hårdkörning ser ni på bild på min Facebooklänk. Nr 11 har dom.

Om man körde av eller fick stopp så kom http://www.bjärvligan.se/ och drog dig till depån. Om man inte har någon dragögla så tar dom fram bjärvklon o sätter i motorhuven.
Användarvisningsbild
Cerwinski
GT-fanatiker
Inlägg: 395
Blev medlem: ons jan 02, 2008 23:40

Inlägg av Cerwinski »

Verkar sjukt roligt!
Lätt man skulle haka på något liknande om det arrangeras så man kan vara med :)

Ställer mig dock väldigt frågande till kombinationen med 4-punktsbälte fast utan bur. Är det ens "lagligt"? Om inte annat farligt?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Varför skulle det vara olagligt eller farligt? Vi svetsade fästjärn och förstärkningar bak i bilen och satte fast bältena i. Det funkade bra och skulle klara en smäll bra. Det var inte krav med sådana bälten men vi tyckte det kändes bra. Sportstolar var också kanon eftersom man lätt blir skinnflådd i röven av att glida från sida till sida i 24 timmar.

Det är ett race varje gång det växlar från sommar till vintertid och vinter till sommartid. Näste race blir i Mars. Vi köpte bil idag till det racet. En Celica GTI -91 :-)

Dra ihop 4 kompisar. Köp en bil och pimpa den. Sen är det bare å kör!
Användarvisningsbild
Cerwinski
GT-fanatiker
Inlägg: 395
Blev medlem: ons jan 02, 2008 23:40

Inlägg av Cerwinski »

Jo, med ett 4-p bälte sitter man spikrakt fast i stolen och om man då skulle rulla på tak och det trycks in så bryter man antagligen nacken.
Ett 3-p bälte, som i en vanlig bil, tillåter att man "fälls åt sidan" utan problem vid en liknande olycka eftersom det inte håller fast dig i axlarna på samma sätt.

Av den anledningen har jag hört att 4p-bälten är förbjudet i bilar utan båge, vilket låter vettigt. Jag köper ovanstående argument rakt av.

Kan man läsa mera om detta någonstans, somsagt.. man blir ju lite sugen :D
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Låter vettigt. Tar till mig det. Får se hur vi gör nästa år. Det var jäkligt skönt att sitta fast i allafall.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Årets första 24-timmarsräser är införskaffad. En Honda Accord 2,3 SiR 170hp. Exakt samma bil som vi hade förra året. Varför ändra ett vinnande koncept!

I år blir det xenonkonvertering av alla ljus. Lärdom från förra året. Vrålsänkning och bra stereo är också på att göra-listan.

Racet körs från kl12 den 31 mars till samma tid den 1 april. Ska bli gött att nöta över ett 100tal varv på Mantorp i en skapligt potent bil!

Grindarna är öppna hela natten så det är bara att komma dit!

Bild
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Nymålad och Xenonkittad. Väntar på spons av extraljus till takbågen. Har fått ett halvt ok från en leverantör. Får se vad som kommer :-)

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nice, vilken dräpare!! :D

Det verkar ju vara ett otroligt kul evenemang!
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Kul grej men vad kostar det att vara med där? och vilka krav är det?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Bilen måste vara besiktad och får kosta max 5000kr på blocket. Alltså ska du kunna köpa samma bil och årsmodell för den summan. Dyrare bil får straffvarv. Man får ha racestol och 4-punktsbälten men det är inte krav. Originalstol och bälte funkar. Bilen ska köras till tävlingen på allmän väg. Efter tävlingen skrotas bilen. Den ska då vara med originalstol o.s.v.

Det kostar 3900kr att anmäla sig och det var ca 50 bilar anmälda efter två dygn. Nu är det fullt.

Racet går ut på att få flest varv efter 24 timmar. Man kör alltså mitt i natten så fullkittat xenon är att föredra :-) Fyra förare får man vara.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Mörkrädd javisst!

Bild

2x55w halogen under spoilern snedställda som kurvljus. 35w xenon i halvljus 55w xenon i helljus. På taket 4 st hella 3003 med 35w xenon. Helt ok ljus faktiskt :-)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ser grymt ut! *asg*
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Hehe kul.

Tror faktiskt polarn är med i ett Team från Sthlm som ska vara med i det där racet.
Blev tillfrågad av att vara med och köra nått liknande.

Måste kolla upp om det var detta han menade. :D
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

En vecka kvar! Laddning pågår :-) ser fram emot det som fan. Om bilen håller kommer jag lägga runt 100 varv på mantorp nästa helg :-)
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Racet i full gång. Just nu är vi på 9e plats!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Gott! Kämpa på!! :D

Bytte Ni koppling?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Nä det är vätskan som kokar i den. Vi får lufta varje gång vi tankar och byter förare. V har lättat bort värmeskölden till grenröret. Lärdom till nästa race i oktober.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Med fungerande bil var vi uppe på en 8:e plats. Sedan kom massa strul med koppling, urhoppande trea som till slut försvann helt, en avgången spindelled m.m. Till slut så åkte vi i mål på en 17:e plats av 43 startande. Vi körde nästan hälften av racet på bara fyran så accelerationen var sisådär. Skitkul ändå! Nu letar vi bil till höstens race!
Skriv svar