24-timmars Skrotbilsrejs
24-timmars Skrotbilsrejs
Tja!
Jag gjorde nått förjävla roligt i Oktober. Jag och några grabbar på firman köpte en en gammal Honda Accord SiR och anmälde oss till 24-timmars Skrotbilsrejs på Mantorp.
Bilmodellen får inte kosta mer än 5000kr på blocket besiktigad och skattad. Sen kör man kval och startar kl 13 på lördagen. Den som sedan efter 24 timmar har flest varv vinner. Alla bilarna skrotas sen.
Vi rev inredningen, lackade den mattsvart, dekaltrimmade den, vinkelslipsänkte den och servade motor o bromsar. Två racestolar och fyrpunktsbälte monterades i och ett gäng extraljus på taket. Den detaljen ska modifieras kraftigt till nästa race i Mars. Xenonkonvertering ska det bli. Det blir rätt mörkt på Mantorp mitt i natten.
Vi körde sen i ungefär en timma var så mycket det bara gick. Samtidigt försökte man vara snäll mot bil o bromsar så att det skulle hålla. Skön känsla att gasa gärnet mitt i natten på en racerbana med en rätt potent bil! La nog över 100 varv den natten. Totalt körde vi 650 varv på 6 förare.
Av över 50 startande tog sig 26 i mål och vi kom på 11 plats. Vissa lag bytte kopplingar o renoverade styrväxlar där mitt i natten men vår honda den bara gick o gick! Vi bytte två framdäck och bromsar på hela racet! Vi letar redan bil till nästa race i Mars. Det var skitkul! Saknar Hondan. Må den vila i frid!
Foton:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 6cf57db82f
www.skrotbilsrejset.nu
Jag gjorde nått förjävla roligt i Oktober. Jag och några grabbar på firman köpte en en gammal Honda Accord SiR och anmälde oss till 24-timmars Skrotbilsrejs på Mantorp.
Bilmodellen får inte kosta mer än 5000kr på blocket besiktigad och skattad. Sen kör man kval och startar kl 13 på lördagen. Den som sedan efter 24 timmar har flest varv vinner. Alla bilarna skrotas sen.
Vi rev inredningen, lackade den mattsvart, dekaltrimmade den, vinkelslipsänkte den och servade motor o bromsar. Två racestolar och fyrpunktsbälte monterades i och ett gäng extraljus på taket. Den detaljen ska modifieras kraftigt till nästa race i Mars. Xenonkonvertering ska det bli. Det blir rätt mörkt på Mantorp mitt i natten.
Vi körde sen i ungefär en timma var så mycket det bara gick. Samtidigt försökte man vara snäll mot bil o bromsar så att det skulle hålla. Skön känsla att gasa gärnet mitt i natten på en racerbana med en rätt potent bil! La nog över 100 varv den natten. Totalt körde vi 650 varv på 6 förare.
Av över 50 startande tog sig 26 i mål och vi kom på 11 plats. Vissa lag bytte kopplingar o renoverade styrväxlar där mitt i natten men vår honda den bara gick o gick! Vi bytte två framdäck och bromsar på hela racet! Vi letar redan bil till nästa race i Mars. Det var skitkul! Saknar Hondan. Må den vila i frid!
Foton:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 6cf57db82f
www.skrotbilsrejset.nu
Det hade inte jag heller men nu är man helt såld. Fanns dom som hade satsat på brembobromsar o värsta dämparna och sen var det dom som hade köpt en bil några dagar före och bara kör. Alla var välkommna och dom som körde standard klarade sig ofta bättre än dom som körde trimmat på gränsen.
Ett lag åkte i en 850 som man nästan körde om vartannat varv. Den rök mer o mer och sista varvet på start och målrakan stannade den. Som tur är så lutar det lite mot mål så han körde in till räcket och drog sig över mållinjen med handkraft. Som det syns på bilderna så är det lite show också. Bra var också Nightrider-bilen. En svart äldre accord med röda kit-dioder i fronten o allt. Det som är kvar av den efter lite hårdkörning ser ni på bild på min Facebooklänk. Nr 11 har dom.
Om man körde av eller fick stopp så kom http://www.bjärvligan.se/ och drog dig till depån. Om man inte har någon dragögla så tar dom fram bjärvklon o sätter i motorhuven.
Ett lag åkte i en 850 som man nästan körde om vartannat varv. Den rök mer o mer och sista varvet på start och målrakan stannade den. Som tur är så lutar det lite mot mål så han körde in till räcket och drog sig över mållinjen med handkraft. Som det syns på bilderna så är det lite show också. Bra var också Nightrider-bilen. En svart äldre accord med röda kit-dioder i fronten o allt. Det som är kvar av den efter lite hårdkörning ser ni på bild på min Facebooklänk. Nr 11 har dom.
Om man körde av eller fick stopp så kom http://www.bjärvligan.se/ och drog dig till depån. Om man inte har någon dragögla så tar dom fram bjärvklon o sätter i motorhuven.
Varför skulle det vara olagligt eller farligt? Vi svetsade fästjärn och förstärkningar bak i bilen och satte fast bältena i. Det funkade bra och skulle klara en smäll bra. Det var inte krav med sådana bälten men vi tyckte det kändes bra. Sportstolar var också kanon eftersom man lätt blir skinnflådd i röven av att glida från sida till sida i 24 timmar.
Det är ett race varje gång det växlar från sommar till vintertid och vinter till sommartid. Näste race blir i Mars. Vi köpte bil idag till det racet. En Celica GTI -91
Dra ihop 4 kompisar. Köp en bil och pimpa den. Sen är det bare å kör!
Det är ett race varje gång det växlar från sommar till vintertid och vinter till sommartid. Näste race blir i Mars. Vi köpte bil idag till det racet. En Celica GTI -91
Dra ihop 4 kompisar. Köp en bil och pimpa den. Sen är det bare å kör!
Jo, med ett 4-p bälte sitter man spikrakt fast i stolen och om man då skulle rulla på tak och det trycks in så bryter man antagligen nacken.
Ett 3-p bälte, som i en vanlig bil, tillåter att man "fälls åt sidan" utan problem vid en liknande olycka eftersom det inte håller fast dig i axlarna på samma sätt.
Av den anledningen har jag hört att 4p-bälten är förbjudet i bilar utan båge, vilket låter vettigt. Jag köper ovanstående argument rakt av.
Kan man läsa mera om detta någonstans, somsagt.. man blir ju lite sugen
Ett 3-p bälte, som i en vanlig bil, tillåter att man "fälls åt sidan" utan problem vid en liknande olycka eftersom det inte håller fast dig i axlarna på samma sätt.
Av den anledningen har jag hört att 4p-bälten är förbjudet i bilar utan båge, vilket låter vettigt. Jag köper ovanstående argument rakt av.
Kan man läsa mera om detta någonstans, somsagt.. man blir ju lite sugen
Årets första 24-timmarsräser är införskaffad. En Honda Accord 2,3 SiR 170hp. Exakt samma bil som vi hade förra året. Varför ändra ett vinnande koncept!
I år blir det xenonkonvertering av alla ljus. Lärdom från förra året. Vrålsänkning och bra stereo är också på att göra-listan.
Racet körs från kl12 den 31 mars till samma tid den 1 april. Ska bli gött att nöta över ett 100tal varv på Mantorp i en skapligt potent bil!
Grindarna är öppna hela natten så det är bara att komma dit!
I år blir det xenonkonvertering av alla ljus. Lärdom från förra året. Vrålsänkning och bra stereo är också på att göra-listan.
Racet körs från kl12 den 31 mars till samma tid den 1 april. Ska bli gött att nöta över ett 100tal varv på Mantorp i en skapligt potent bil!
Grindarna är öppna hela natten så det är bara att komma dit!
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Bilen måste vara besiktad och får kosta max 5000kr på blocket. Alltså ska du kunna köpa samma bil och årsmodell för den summan. Dyrare bil får straffvarv. Man får ha racestol och 4-punktsbälten men det är inte krav. Originalstol och bälte funkar. Bilen ska köras till tävlingen på allmän väg. Efter tävlingen skrotas bilen. Den ska då vara med originalstol o.s.v.
Det kostar 3900kr att anmäla sig och det var ca 50 bilar anmälda efter två dygn. Nu är det fullt.
Racet går ut på att få flest varv efter 24 timmar. Man kör alltså mitt i natten så fullkittat xenon är att föredra Fyra förare får man vara.
Det kostar 3900kr att anmäla sig och det var ca 50 bilar anmälda efter två dygn. Nu är det fullt.
Racet går ut på att få flest varv efter 24 timmar. Man kör alltså mitt i natten så fullkittat xenon är att föredra Fyra förare får man vara.
Med fungerande bil var vi uppe på en 8:e plats. Sedan kom massa strul med koppling, urhoppande trea som till slut försvann helt, en avgången spindelled m.m. Till slut så åkte vi i mål på en 17:e plats av 43 startande. Vi körde nästan hälften av racet på bara fyran så accelerationen var sisådär. Skitkul ändå! Nu letar vi bil till höstens race!