Skruvat.se säljer vidare dina personuppgifter!

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Skruvat.se säljer vidare dina personuppgifter!

Inlägg av Edis »

Jag är rätt petig när det gäller hur man ska sköta sig som företag och det ringde nyss en telefonsäljare för ett försäkringsbolag som uppgav att de ringer till mig (trots att jag kör NIX) och att de har rätt att ringa till mig eftersom jag har handlat på Skruvat.se! De hade avtal med Skruvat.se!

Hur f-n kan man som seriöst(?) företag sälja sådana uppgifter vidare?

Jag har bara gjort en beställning där och när prylarna inte dök upp efter någon månad så annullerade jag ordern. Så mycket är jag kund där...

Hittade detta på deras hemsida:
Hantering av personuppgifter och sekretesspolicy

För att du som kund alltid skall känna dig trygg när du registrerar dig och loggar in på vår webbsida har vi ett utarbetat arbetssätt för hur vi handskas med personuppgifter. Sättet att använda de personuppgifter som du lämnar är noga kontrollerat av lagar och bestämmelser, t.ex. personuppgiftslagen. Det innebär att när du lämnar ditt namn, personnummer, adress eller liknande för att kunna göra dina inköp hos oss samt at emot erbjudanden, så förbinder vi oss vid att hantera dessa uppgifter enligt gällande lagar och bestämmelser. När vi inom vår koncern, våra samarbetspartners, leverantörer och exempelvis myndigheter behöver uppgifterna för att kunna erbjuda en tjänst eller en vara använder vi Internetbaserad krypteringsteknik för kommunikationen oss emellan.

Vi sparar och använder dina uppgifter du lämnat hos oss för att kunna lova det vi åtagit oss i kontakt och avtal med dig, bland annat för att leverera de varor och tjänster som vi erbjuder direkt eller via partners samt i samband med kundservice, fakturering, administration, kvalitetsarbete, analys och utveckling, information och marknadsföring. Vi använder också dina personuppgifter för att undvika problem t.ex. genom kreditupplysning.

Vi vet att du är mån om att vi skyddar dina personuppgifter från att de används felaktigt . Vi förbättrar kontinuerligt våra system och ser ständigt över regler och rutiner för att skydda våra system mot dataintrång, oavsiktlig förlust eller förstörelse. Vi hanterar känslig information såsom kreditkortsnummer, personnummer och annan information enligt vedertagna regler.

Du kan när du vill ta kontakt med oss då du har rätt att begära kostnadsfri information om dina egna personuppgifter varje år samt rätta felaktiga uppgifter. Detta gör du skriftligen till oss.

Nedan följer de avtalsvillkor som gäller hanteringen av personuppgifter i samband med att du registrerar dig som kund hos Skruvat.se:

”Kunden är införstådd med och samtycker till att personuppgifter som lämnas i samband med ingående av avtal eller som på annat sätt inhämtas av AB Skruvat Reservdelar (Skruvat.se), kommer att behandlas av Skruvat.se, av bolag inom Skruvat.se–koncernen och av företag som koncernen från tid till annan samarbetar med.

Kunden kan efter skriftlig, av Kunden undertecknad, begäran kostnadsfritt en gång per år få information om hur personuppgifter som rör Kunden behandlas. Kunden kan även begära att personuppgifter, som är felaktiga, ofullständiga eller inte har behandlats i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204) (PUL) rättas, blockeras eller raderas genom att kontakta Skruvat.se.

Personuppgifterna kommer att behandlas för fullgöra skyldighet enligt lag och i den omfattning det behövs för administration och fullgörelse av avtalet och/eller levererade produkter och tjänster. Kunden samtycker även till att inhämtade personuppgifter även kan komma att utgöra underlag för direktmarknadsföring, affärs- och produktutveckling samt marknads- och kundanalyser genomförda av Skruvat.se, av bolag inom Skruvat.se –koncernen eller av företag som koncernen från tid till annan samarbetar med. Genom att ingå detta avtal samtycker Kunden även till att ta emot marknadsföring och information via elektronisk post – såsom SMS, MMS och e-post –från Skruvat.se, av bolag inom Skruvat.se –koncernen och/eller av företag som koncernen från tid till annan samarbetar med samarbetar med. Kunduppgifter kan således komma att behandlas även för att Skruvat.se samarbetspartners ska kunna marknadsföra sina egna varor och tjänster. Om Kunden inte vill ta emot marknadsföring enligt ovan kan Kunden skriftligen anmäla detta till Skruvat.se”.


Kollade igenom när jag reggade mig, det var faktiskt redan när de betatestade butiken och jag har svårt att tro att detta avtal fanns då. :roll:

Hursomhelst så har de ju med ovanstående text en strategi som helt klart är tydlig... ::

Jag har mailat deras kundservice och även deras VD och talat om vad jag tycker och framförallt att avregga mig från deras kundregister! :evil: