Audi A6 1,8t 2000

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Audi A6 1,8t 2000

Inlägg av phille_hbg »

Hej!

Farsans bil har i ca 2 års tid haft dåliga mätare. Det är oljetemp och vattentemp-mätarna som visar fel. Vattentempen ligger aldrig i botten (förutom när bilen är avstängd såklart). När man startar den kall så visar mätaren lite över botten-sträcket för att sakta stiga till sträcket innan 90 grader när den är varm.
Oljetemp-mätaren beter sig ungefär likadant.

Det konstiga är att det först var vattentemp-mätaren som började men strax därefter så började oljetemp-mätaren.

Enda gången innan detta som jag vet att mätarna har varit konstiga var strax innan vi bytte batteriet (vi är snart inne på vårt tredje batteri sen 2000) då yttertempen visade som mest minus 35 i displayen (mestadels låg den konstant på minus 40). Audi har raderat felkoder sen dess men ingen felkod på någon tempgivare. Efter typ 2 veckor med kass yttertemp i displayen så kopplade vi bort batteriet en stund. När vi kopplade dit batteriet igen så var det fortfarande samma fel med yttertempen men dagen efter en natt stillastående så fungerade allt som det skulle igen.

Yttertempen har fungerat perfekt sen dess men vattentemp och oljetemp-mätarna lever sitt lilla liv sen minst 1 år tillbaka. Det är inget hoppande eller så, men de visar fel.

Nu pendlar vi mest med bilen så den lever inget tufft liv eller liknande, men jag stör mig på såna småfel varje gång jag kör bilen.

Någon som har varit med om något liknande?
Någon som har en lösning eller kan peka mig i rätt riktning?

MVH Phille