Bakvagnsbyte.

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Bakvagnsbyte.

Inlägg av Cippi »

Vad tycks om min fina bakvagn? Det glänser fint.
Bild
Bild
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Vackert, så vackert *yes*
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Skitsnyggt! *yes*

Men vad har du gjort med den? Är det färg eller någon sorts plätering?

/Christian
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Myckte snyggt! Gött o se allas små projekt, självklart ditt STORA projekt också Christian.. :)

Jag som är Biltema-fan gissar självklart på deras kromspray! :) Men jag har säkert fel... ;)

Förresten en fråga också. Den fjädern som sitter på höger sida av bakaxeln (är dock inte med på bilden), vad gör den? Hur skall den vara inställd?
:(
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Dr_pepper:

Tack för uppskattningen, det blir roligare att skruva när man kan dela med sig och få lite feedback! Jag tror du menar fjädern som sitter mellan bakaxeln och bromskraftsreduceringsventilen? Den ska minska trycket i bakbromsarna när axeln fjädrar ut för att inte hjulen skall låsa sig lika lätt. Den går inte att ställa in, men den ska ha en viss extra inspänning när man grundjusterar handbromsen. Sorry för att vi blev lite OT.

Biltema är kung! 8)

/Christian
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Håller med dom andra snyggt! *yes*
Angående bromskraftsreduceringsventilen. Det är en lastavkännande ventil om man lastar bilen tung bak så ökar bromskraften bak med hjälp av ventilen. Ventilen ska man nog helst inte röra. Men jag tror inte att det är så många lastavkännande som fungerar, min är helt pall och på alla andra bilarna jag hade var den det också.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Läste i rep handbolen till Audi 100 hur man justerar bromstrycksregulatorn.
Man måte ha tryckmätare anluten, bilen måste ha full tjänstevikt = full tank och förare. Sen ska man studsa bakvagnen ett antal gånger och trycka ner bromspedalen så att trycket blir 50 bar i vänstra fram bromsen. Trycket där bak ska då vara mellan 32,5 och 45,5 bar. Om trycket inte stämmer justerar man fjädern på bromstrycksregulatorn.
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

Jag hade lite färg över så jag tänkte att det kanske skulle bli snyggt. Annars så retar det ju alltid nån, för det syns rätt väl genom fälgarna och bakifrån. *asg*
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Alltid trevligt med lite färg! :D

Kommer du åka med bromssköldar, eller har du skippat dem? Jag velar lite på den punkten själv - mina kan väl bäst beskrivas som rostlaminerad hammarlack. Men de behövs väl mest på vintern? Eller är jag ute och cyklar nu?

mvh

/Christian
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Har du bytt bussningarna till infästningen där fram? De pajjar efter ett antal år och de är inte roliga att byta. Lika bra att passa på när allt är lossat!
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

Bromssköldar har jag inga nu så jag tror jag skippar dom på den nya axeln med. Jag satsar på att låta den stå nästa vinter så det kvittar med sköldar då.

Bussningar väntar på att bli monterade i verkstan. Lördag morgon ska det fixas. Dom kostade 95 kr förresten på V.A.G.
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
Skriv svar