Bakvagnsbyte.
Bakvagnsbyte.
Vad tycks om min fina bakvagn? Det glänser fint.
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Myckte snyggt! Gött o se allas små projekt, självklart ditt STORA projekt också Christian..
Jag som är Biltema-fan gissar självklart på deras kromspray! Men jag har säkert fel...
Förresten en fråga också. Den fjädern som sitter på höger sida av bakaxeln (är dock inte med på bilden), vad gör den? Hur skall den vara inställd?
Jag som är Biltema-fan gissar självklart på deras kromspray! Men jag har säkert fel...
Förresten en fråga också. Den fjädern som sitter på höger sida av bakaxeln (är dock inte med på bilden), vad gör den? Hur skall den vara inställd?
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Dr_pepper:
Tack för uppskattningen, det blir roligare att skruva när man kan dela med sig och få lite feedback! Jag tror du menar fjädern som sitter mellan bakaxeln och bromskraftsreduceringsventilen? Den ska minska trycket i bakbromsarna när axeln fjädrar ut för att inte hjulen skall låsa sig lika lätt. Den går inte att ställa in, men den ska ha en viss extra inspänning när man grundjusterar handbromsen. Sorry för att vi blev lite OT.
Biltema är kung!
/Christian
Tack för uppskattningen, det blir roligare att skruva när man kan dela med sig och få lite feedback! Jag tror du menar fjädern som sitter mellan bakaxeln och bromskraftsreduceringsventilen? Den ska minska trycket i bakbromsarna när axeln fjädrar ut för att inte hjulen skall låsa sig lika lätt. Den går inte att ställa in, men den ska ha en viss extra inspänning när man grundjusterar handbromsen. Sorry för att vi blev lite OT.
Biltema är kung!
/Christian
Håller med dom andra snyggt!
Angående bromskraftsreduceringsventilen. Det är en lastavkännande ventil om man lastar bilen tung bak så ökar bromskraften bak med hjälp av ventilen. Ventilen ska man nog helst inte röra. Men jag tror inte att det är så många lastavkännande som fungerar, min är helt pall och på alla andra bilarna jag hade var den det också.
Angående bromskraftsreduceringsventilen. Det är en lastavkännande ventil om man lastar bilen tung bak så ökar bromskraften bak med hjälp av ventilen. Ventilen ska man nog helst inte röra. Men jag tror inte att det är så många lastavkännande som fungerar, min är helt pall och på alla andra bilarna jag hade var den det också.
Läste i rep handbolen till Audi 100 hur man justerar bromstrycksregulatorn.
Man måte ha tryckmätare anluten, bilen måste ha full tjänstevikt = full tank och förare. Sen ska man studsa bakvagnen ett antal gånger och trycka ner bromspedalen så att trycket blir 50 bar i vänstra fram bromsen. Trycket där bak ska då vara mellan 32,5 och 45,5 bar. Om trycket inte stämmer justerar man fjädern på bromstrycksregulatorn.
Man måte ha tryckmätare anluten, bilen måste ha full tjänstevikt = full tank och förare. Sen ska man studsa bakvagnen ett antal gånger och trycka ner bromspedalen så att trycket blir 50 bar i vänstra fram bromsen. Trycket där bak ska då vara mellan 32,5 och 45,5 bar. Om trycket inte stämmer justerar man fjädern på bromstrycksregulatorn.
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Bromssköldar har jag inga nu så jag tror jag skippar dom på den nya axeln med. Jag satsar på att låta den stå nästa vinter så det kvittar med sköldar då.
Bussningar väntar på att bli monterade i verkstan. Lördag morgon ska det fixas. Dom kostade 95 kr förresten på V.A.G.
Bussningar väntar på att bli monterade i verkstan. Lördag morgon ska det fixas. Dom kostade 95 kr förresten på V.A.G.
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.