Insuget, med och utan "tratten"

Här kan du länka in bilder på din GT.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Insuget, med och utan "tratten"

Inlägg av Edis »

Före...
Bild

Efter ett satans slit för att få bort den...
Bild
Användarvisningsbild
Wicke
GT-fanatiker
Inlägg: 166
Blev medlem: tor jan 20, 2005 10:18
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Wicke »

Hur går motorn efter en sån operation???
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Har inte provkört ännu, bara provstartat... Jag håller på och mekar lite med den så det dröjer nog några dagar innan jag kan säga om det är någon skillnad. Luftflödet får ju en enklare väg att gå, så lite gör det säkert. Men jag tror mest det är psykologiskt som det känns bättre att den är borta :lol:
Jag har likadant på min gamla GT...
Senast redigerad av 1 Edis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Wicke
GT-fanatiker
Inlägg: 166
Blev medlem: tor jan 20, 2005 10:18
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Wicke »

O.K då väntar vi med spänning då. *yes*
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok
Inlägg: 115
Blev medlem: sön mar 06, 2005 19:48
Ort: k

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

om jag inte missminner mej så måcte du justera täningen till 8 grader tror ja, kan ske mata på me lite mer soppa.. det var länge sen jag höll på me de men tror att det var så
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

Edis: Låt höra. Kände du någon skillnad? :)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Svårt att säga, den ligger dock högre på tomgång så det tänkte jag fixa i helgen. Men den går väldigt bra, men det är svårt att känna om den går bättre... Möjligtvis en aning piggare upp till "läge 2" när man gasar...

Det var ju ett par veckor sedan jag körde den sist, tyvärr, så det blev svårt med före-och-efter-rapporten.. Har ju även bytt avgassystem, luftfilter och rengjort en massa i insuget.
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

Du behövde inte ställa om någonting efter du plockat bort tratten? Läst om att man ska ändra både tändning och luft/bränsleblandning efteråt. Vore kul att veta om det ligger någon sanning i det.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Krisse skrev:Du behövde inte ställa om någonting efter du plockat bort tratten? Läst om att man ska ändra både tändning och luft/bränsleblandning efteråt. Vore kul att veta om det ligger någon sanning i det.
Jo, det kan nog vara sant för den går ju högre på tomgång så jag ska kolla tändinställningen i helgen och se om det hjälper med en justering av den.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag är ingen motorexpert, men jag har justerat tomgången och jag tycker bilen går kanon.

Försökte kolla tändningen med tändinställningslampan, men jag såg inte markeringarna som man ska göra... Det var lite ytrost på det stället...
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

Jag uppar den här tråden p.g.a. att jag också är sugen att plocka bort min "strypning". Ni som har tagit bort den, måste man ta bort vaccumröret innan? Jag försökte dra ut mitt men det satt som f-n. Känns som att man kommer förstöra det om man ska vålda ut det. Använde ni något speciellt för att plocka bort tratten, eller är det bara att reka ut den med en polygrip?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag slet som fasiken innan jag fick ut tratten... Vet inte om det finns någon "genväg"...
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

Edis: Du plockade aldrig bort röret innan?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nix, försökte lite försiktigt men det gick inte att få loss. Jag tror inte att det går att få loss det och få dit det igen. Det sitter nog rejält fast det också...

Det gick dock av inne i huset efter mycket slitande på tratten.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Vacuum röret satt inte alls så hårt på min bil. Allt gick smärtfritt. Och höll.
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Jag hade en 83:a som jag sålde för några månader sedan, på den satt både vaccum röret och pluggen väldigt löst medans på 85:an så kunde man ta en rörtång och bända på pluggen den rörde sig inte, utan jag blev tvungen att borra bort röret och limma dit ett nytt, det funkar :D
Användarvisningsbild
gtdaniel
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: tor aug 11, 2005 06:35
Kontakt:

Inlägg av gtdaniel »

jag skruvade loss hela spjällhuset och borrade bort vacum röret, sen va det lätt att ta bort pluggen, sen limade jag ditt en bit av den hårda plastslangen som är till vacum slangarna !!
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

E de en massa jobb för att få bort den där tratten.. För nu har jag med lust till o göra det om den e piggare i första steget..
Man vill ju gärna att den ska gå bättre.. *yes*
O röret ska inte vara svårt.. Av med slangklämman o in med en liten skruvmajsel o bänd så plopp e det av.. Så e det på min i alla fall.. Lätt som faan..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

Min "tratt" sitter FAST och jag är bra på motorer så jag kan det där men den sitter så jävla hårt.. Och Spjällhuset om en hårdare. 24år av rost och vilja sitter där mot mina 17.... Den vill inte. Någon som har en ide?
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

MOHAHAHAH

Den låssnade efter att jag "plockat" bort spjället och stod och hamrade bort den...
Skriv svar