Speciell Urquattro

Här kan du länka in bilder på din GT.
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Speciell Urquattro

Inlägg av Almen »

Tjenare!

Satt och rensade lite i datorn och kom över ett par bilder jag knäppte i somras utanför Mekonomen i Linköping.

Låter bilderna tala för sig själva:

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... 5789&saved

Pratade med en av killarna på Mekonomen som sa att detta vara en speciell modell som tydligen bara byggts i något eller några exemplar. Förmodar att det inte är ett fabriksbygge, utan något någon byggt om i efterhand. I alla fall, bilen hade enligt honom blivit köpt av Audi Tyskland och skulle placeras i ett museum där nere.

Mer än så vet jag inte, men tänkte att ni kanske hade sett bilen och vet nått mer om den. Helt klart en sjukt vacker skapelse!

/ Lucas
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Oj då, så den såldes utomlands! Synd! Har själv inte sett den på riktigt, tyvärr.

Här finns en del att läsa om den:
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark ... q.htm&var=
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Grymt! Lustigt att jag inte kommit över den där artikeln tidigare.. Man får tacka för länken :)
Det va killen på Mekonomen som sa att den skulle säljas till Tyskland, har dock ingen aning om varför den stod just utanför deras skyltfönster, utan avspärrningar eller någonting. Den där bilen måste ju vara värd otroligt mycket pengar.
Flipman
GT-diggare
Inlägg: 68
Blev medlem: tor feb 19, 2009 00:07
Kontakt:

Inlägg av Flipman »

Hallå!

Har lite mer information om bilen ifråga.
Frågade Mr. Dahlbäck för ett antal årsen hur det låg till med
den här bilen.
Eftersom det var han som tog den till sverige.

Fick detta till svar:


hej

bilen är byggd av Audi, som en första Sport Quattro, men den regstrerades aldrig, så när jag köpte bilen hade den 400 mil på mätaren och räknades som ny, motorn som sitter i är orignal 306hk SPQ motorn men modifierad av MTM till 420hk.

jag sålde bilen vidare till Lasse Hallen via MTM, så jag har officiellt aldrig ägt bilen.
den var matt grå från början och ingen inredning förutom instrumentbrädan, sedan lackade och monterade mtm inredning i bilen, den gröna färgen är en MB färg.

bilen är helt unik, bara byggd i ett exemplar för rally, men vid test körningar kom dom fram till att den var för lång så dom byggde en till som kortades 34cm och så föddes Sport Quattron.

så man kan säga att detta är den första Sport Quattron som byggdes, det finns speciella intyg från Audi på denna bil som visar hur allt gått till.
den skulle aldrig registreras för gatan enligt Audi, men vi lyckades få en export Brief från TUV på bilen, och vi hade just gått med i EU och det var kaos med bil import till Sverige så den gick igenom utan problem här hemma "kanske hade lite tur där, vet inte"
urquattro -83
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Ja det kan jag säga detta är riktigt intressant :D såg för några år sen artikeln hos NA sen har man ju funderat ibland på den då den är så unik :D Men då har man ju lite koll nu :D Tack för infon.
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Kul att det finns folk som vet! Tackar för infon jag också! *yes*
Flipman
GT-diggare
Inlägg: 68
Blev medlem: tor feb 19, 2009 00:07
Kontakt:

Inlägg av Flipman »

Inga problem! :D
Bara skojj att dela med sig av historien.. :)
urquattro -83
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Enligt uppgift så såldes den aldrig utan är fortfarande kvar i Linköping.

Ägs fortfarande av Magnus.
Skriv svar