Min nya favoritpryl i garaget

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Min nya favoritpryl i garaget

Inlägg av Edis »

Igår provkörde vi blästerskåpet som jag köpte på Jula för ett tagsedan och jag säger bara en sak, att blästra är beroendeframkallande :lol: :lol:

Kolla in så förstår Ni varför:
Bild

Bara ett litet test på ett ok
Bild

Snyggt...
Bild

Bild

Bild

Bild

Kunde inte låta bli att testa :lol:
Bild

Bild
Det blir ju ruggigt bra!!

Fick byta båda slangarna till blästermunstycket, för de var stela och värdelösa, efter det har det gått kanooonbra, kör kompressorn på ca 3,5 till 4 bar.
Jag ska skaffa glasbästermedel, för nu kör jag bara finkornig sand, men det fungerade mycket bättre än väntat :D
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Det blev ju helt kanon, grym skillnad.. Önska att man hade garage så man kunde ha sånt.
Det e så tradigt o stå ute o skruva.. så det e därför det inte blir så mycket gjort med min :( :( :(
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker

Inlägg av Dajjmen »

mycket fint. har själv tillgång till glasblästning och är mycket bra. Allt blir som nytt.
Bild
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker

Inlägg av stork3n »

jag har tillgång till bläster å så, klart värt å köpa om man e mycket i garaget och håller på med bilar! ser bra ut du
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hmmmm, är sugen på att gå ut och blästra något nu... Så fort man är i närheten av någon metallbit ropar en röst inom mig "BLÄSTRA, BLÄSTRA, BLÄSTRA" :lol: :lol:

Helt klart beroendeframkallande... :oops: :lol:
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker

Inlägg av stork3n »

haha, köp nån gammal cykel ram eller nåt å kapa upp i små bitar å bara stå där å blästra, blästra tills du går igenom metallen! då tröttnar du kanske *yea*
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Låt oss alla skicka allt som behöver blästras nu till Edis så vi kan dra nytta av hans nya beroendeframkallande drog. :wink:
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker

Inlägg av stork3n »

vilken ide, och efter som vi hjälper han så får han betala frakten, det tror jag han går med på utan problem! *yea* *hehe* ::
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hade lite delar till MG:n som behövde blästras, så jag har fått min dos för ikväll :lol:
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag köpte aluminiumsilikat på Biltema igår för jag hade hört att det skulle fungera kalasbra och vara ett mellanting mellan glas och sand, så det inte skulle "äta" så mycket av materialet, men jag tycker att det åt som tusan och hade lätt för att bli gropigt, så jag kommer aldrig köra med det igen :?

Ska köpa glasmedel och testa det med, ska se om jag kan få tag i det i närheten. Hittills så kan jag säga att den finaste sanden på Biltema rockar *yes*
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

får snart köpa mig en bläster med ;)
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag fick banne mig in 17"-arna i skåpet, 18"-are går nog inte för det var tajt som tusan :D
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Det tog ungefär en timme att göra ovanstående, men då tog jag det försiktigt och lugnt. Det är dock lite bökigt att blästra med en sådan stor sak i skåpet...

Lysröret i skåpet är värdelöst, det lyser inte mycket längre så jag har kört med en pannlampa som har legat på glaset, då ser man hyfsat, men jag ska försöka bygga till någon vettig belysning.

Bara 3 kvar och sedan slipning och så ska det på lite kemisk metall på vissa ställen, därefter blir det till att lacka. Ett kul projekt måste jag säga :D
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

nice, du testade inte o plocka bort skruvarna?
Slobodan Kostic,
kostic.nu
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

zlobo skrev:nice, du testade inte o plocka bort skruvarna?
Jag kom på det efter att jag hade börjat blästra, så jag ska göra det på de andra. Hade dock ingen insex i hobbyrummet, så jag ska kolla på det imorgon. Men jag sätter dit nya skruvar senare för det ser ut som att de ska gå att lossa.
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

körde du med glas? eller sand? der ut som du fick en kannon yta
Slobodan Kostic,
kostic.nu
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

zlobo skrev:körde du med glas? eller sand? der ut som du fick en kannon yta
Sand. Dock en blandning av Biltemas fina och lite grövre. Ska åka in till stan imorgon och köpa två säckar av den fina sanden (0,1-0,7mm), då blir det nog ännu bättre yta!
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Jag är med i klubben! Skulle rostlaga lite på farsans Renault Trafic och insåg att min vinkelslip inte fick plats i ett hörn ovanför bladfjäderna bak. Funderade lite och kom fram till att det var värt att hoppa in i bilen och åka 9km in till Biltema för att införskaffa ett blästermunstycke. Har dock inte ett skåp men jag funderar på att bygga ett nu när jag har mustycket. Hade också varit lite svårt att få in farsans renault i skåpet. Tusan så smidigt allt blev men jag måste skaffa en helmask för man får sand i hela plytet när man kör.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nice, då har beroendet börjat :lol:

Har sett någon i ett tidningsreportage som hade byggt ett skåp av ett oljefat eller om det var en plasttunna. Kan ju vara något att utgå ifrån, det brukar man kunna få tag i gratis. :D
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Hade tänkt mig en låda av formplyfa med en glasskiva i fronten och ett skynke att köra in händerna under. Om man har svetshandskar så är det lugnt. Har testat idag. Hur funkar din förresten, Återanvänder man blästersanden eller rinner den bara ner i någon behållare?

Jag har ett problem till. Kompressorn jag har lånat av farsans firma. Jag ska köpa en men jag har inte deg till det just nu. Ska försöka hitta en på blocket som funkar.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

bruzze skrev:Hade tänkt mig en låda av formplyfa med en glasskiva i fronten och ett skynke att köra in händerna under. Om man har svetshandskar så är det lugnt. Har testat idag. Hur funkar din förresten, Återanvänder man blästersanden eller rinner den bara ner i någon behållare?

Jag har ett problem till. Kompressorn jag har lånat av farsans firma. Jag ska köpa en men jag har inte deg till det just nu. Ska försöka hitta en på blocket som funkar.
Sanden återanvänds hela tiden, den rinner ner i konan i botten och pistolen suger ifrån mitten på den konan. Dammet suger jag ut med en grovdammsugare som står och tuffar under tiden jag blästrar.

Jag köpte en kompressor på Harald Nyborg, en 4hk på 100liter för 3388kr, billigare och bättre går nog inte att hitta... Går knappt att hitta en vettig begagnad för de pengarna heller.

Egentligen är skåpet på Jula snuskigt billigt, ska man bygga något som fungerar lika bra själv så får man säkert kosta på det någon tusenlapp, plus att man måste ha tillgång till diverse maskiner för att kunna ordna boxen.
Skriv svar