Xenon i helljuset, bilder på delar av monteringen
Nya bilar idag som är utrustade med xenonljus har i regel 4300K, som ger ett utpräglat vitt ljus med mycket hög ljusstyrka. 6000K ger ett absolut kritvitt ljus och uppfattas av ögat som den ljusstarkaste lampan.
Så 6000 kan nog vara lagom..
Så 6000 kan nog vara lagom..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
ja undrar vad som sitter i min a3:a vill ha nästan samma temp på ljuset.. tycker det ger ett behagligt sken. kanske 7-8k är lagomGizmo skrev:Vilken färgtemperatur ska jag välja? Högre färgtemperatur innebär förlust på ljusstyrka. Ökad färgtemperatur ger ett blåare ljus för att vid 12000K övergå till violett. Nya bilar idag som är utrustade med xenonljus har i regel 4300K, som ger ett utpräglat vitt ljus med mycket hög ljusstyrka. Även om du väljer 12000K kommer du att få ett mycket starkare ljus än med en traditionell halogenlampa. Vad är du ute efter? Om det är optimal ljusstyrka du vill ha ska du välja 4300K. För mer stylingeffekt välj en högre färgtemperatur.
Valet e ju dit.
Jag tog 10000 K eftersom jag vill har ett blåare ljus. Men när jag ska ha till helljuset så ska jag ha 4300.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
man får montera i o ur.. är du nöjd med luset från 8000k lamporna på halvljuset då? blir ju h4 på spq mistänker ja.. hur bra var kvalisorten på de du köpte från kina?Edis skrev:Tänk dock på att du inte får ha det i halvljusen på en bil utan nivåreglering m.m. I helljuset är det dock OK.
Mina rekommendationer är 4300K i helljuset och 6000K eller 8000K i halvljuset. Jag har 8000K i halvljuset på V70:n och det tycker jag ser riktigt snyggt ut
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Jag är jättenöjd med mina, det blir ju att man gläpper en massa med helljuset och än så länge fungerar de kalasbra. Känns gedigna och med tanke på hur många kit de säljer och så få man hör som gnäller så skulle jag gissa på att det är hyfsade prylar. Det är ju inga stora pengar heller, såg att VVME hade sänkt priset ÄNNU mer sedan jag shoppade
H4 blir ju dumt som tusan, det finns olika modeller på marknaden, de med två Xenonrör, de med ett Xenonrör och en halogen bredvid varandra och så till sist den mekaniska varianten med en rörlig "skärm". Har hört en del negativt om den sistnämnda... Jag har ingen erfarenhet av H4:orna själv så jag kan inte uttala mig egentligen...
Ang. 8000K så är det mycket bättre än halogenlamporna, men samtidigt blir det en hel del bättre ljus med 4300K eller 6000K.
Jag kommer inte att montera Xenon i halvljuset på GT:n, möjligtvis i dimljusen.
H4 blir ju dumt som tusan, det finns olika modeller på marknaden, de med två Xenonrör, de med ett Xenonrör och en halogen bredvid varandra och så till sist den mekaniska varianten med en rörlig "skärm". Har hört en del negativt om den sistnämnda... Jag har ingen erfarenhet av H4:orna själv så jag kan inte uttala mig egentligen...
Ang. 8000K så är det mycket bättre än halogenlamporna, men samtidigt blir det en hel del bättre ljus med 4300K eller 6000K.
Jag kommer inte att montera Xenon i halvljuset på GT:n, möjligtvis i dimljusen.
Här är några bilder från monteringen på V70:n
http://www.backspegeln.com/tips_v70_xenon.asp
http://www.backspegeln.com/tips_v70_xenon.asp
Nu kör jag ju inte med min så mycket i mörker, men det fungerar kalasbra, det enda som har hänt är att jag har fått byta båda säkringarna, varav den ena gick sönder i somras på träffen när jag skulle visa hur kraftigt ljus det varJojjan skrev:Funkar grejerna fortfarande?
Inga problem med hållbarheten eller annat strul?
De drar ju mer ström i tändögonblicket, men sedan drar de bara 35W.
Gjorde samma operation på lillebrorsans Coupé för någon månadssedan och han är grymt nöjd med ljuset.
Har haft Xenon i halvljuset i 1.5 år på V70:n, men den ena lampan gick sänder i veckan så jag fick återgå till halogen. Jisses vad kasst och fult ljus det är nu... Har dock Xenon i helljuset på den också, så det är bra ljus i den ändå.
funderar på o lägga en order själv på xenon till sportquattron samt abten, kommer antaglingen o vänta tills sommaren
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Edis skrev:Inte om de fungerar som de ska.Totti skrev:bra ljus juh! meeeeeeeen så förbaksat trött på å bli bländade av de där bröten ....heelt livsfarligt!
Sedan har jag en teori att man lockas att titta på ljuset bara för att det ser annorlunda ut. Tänk på det när du är ute och kör.
jodå, men det lyser juh upp bra mycket, det syns juh bara på dina bilder,! får gissa nån sekund man hoppas att man e på vägen å inget har hoppat upp!...
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Edis skrev:Jo, men det är ju i helljusen... De slår man ju av innan man möter en bilTotti skrev:jodå, men det lyser juh upp bra mycket, det syns juh bara på dina bilder,! får gissa nån sekund man hoppas att man e på vägen å inget har hoppat upp!...
ojo de kan jag skilja på...
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Vågar man öka till 20A eller är det stor risk att det blir kabelbrand lochmed att man inte har nått relä?Edis skrev:Jag kör med originalstyrkanJojjan skrev:Jag såg att de nya kitten innehåller 20A ljussäkringar som ska ersätta de gamla säkringarna. På GT:n sitter det väl 15A normalt va?
Kör du med 15A eller 20A ljussäkringar på din GT nu Edis?
/Dajjmen
Jag satte bara i nya säkringar, har inte haft bekymmer sedan dess. Det är bara under tändögonblicket som de drar en hel del ström, resten av tiden drar de ju 20W mindre per styck.
15A * 13.7V = 205W
20A * 13.7V = 274W
Jag har inte mätt vad de drar vid startögonblicket, men det BORDE räcka långt med 15A-säkring.
15A * 13.7V = 205W
20A * 13.7V = 274W
Jag har inte mätt vad de drar vid startögonblicket, men det BORDE räcka långt med 15A-säkring.
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Tröttnat på det dåliga hel-ljuset i quattron.
Hej ursäkta att jag drar upp en hårt gammal tråd men jag har äntligen fått för mig att jag skall göra något åt mitt kassa hel-ljus o fick syn på denna tråd Edis minns du vad det är för lampor du köpte till din bil? Om det var 35W eller mer samt vilken färgnyans(Kelvin), tycker nämligen det såg riktigt bra ut