Dör på tomgång

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
chrlin05
GT-intresserad

Dör på tomgång

Inlägg av chrlin05 »

Hej! Min Audi gt quattro -85 har börjat att sluta gå på tomgång ibland, den dör bara helt enkelt. Detta händer speciellt när den är kall. Lite jobbigt att sitta å hålla på gasen vid korsningarna för att inte få "kärringstopp"! :lol:
quattro-Chrille
Nenne
GT-diggare

Inlägg av Nenne »

Hra du kontrollerat så att tomgångsmotorn fungerar?
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare

Inlägg av Krisse »

Hade exakt samma problem på min. Tomgångsmotorn rengjordes men den verkade inte vilja fungera bättre för det. Så jag skruvade bara upp tomgången lite, sen har det aldrig varit några problem.
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Jag har problem med min tomgångsmotor så jag har också kopplat ur den. Men det hjälper inte för min del att skruva upp tomgången, för när den är kall så vill den ändå dö. Men när den är varm däremot så ligger tomgången på 1000-1100 varv.

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare

Inlägg av Krisse »

Dr_pepper skrev:Jag har problem med min tomgångsmotor så jag har också kopplat ur den. Men det hjälper inte för min del att skruva upp tomgången, för när den är kall så vill den ändå dö. Men när den är varm däremot så ligger tomgången på 1000-1100 varv.

Fredrik
GT coupé -85
Måste den komma upp i riktig drifttemp innan den klarar av att hålla tomgången själv? Min var likadan innan jag ställde upp tomgången på skruven. Nu behöver jag bara hålla lite gas när jag ska starta den kall.
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Måste den komma upp i riktig drifttemp innan den klarar av att hålla tomgången själv? Min var likadan innan jag ställde upp tomgången på skruven. Nu behöver jag bara hålla lite gas när jag ska starta den kall.
Jag har skruvat på tomgångsskruven tidigare! Men den har ändå lite problem, klarar precis att hålla sig vid liv. Men jag kan inte skruva upp den mer för då blir tomgången på tok för hög när motorn är varm. Det är mitt dilemma..! Men jag klurar på om min tomgångsbrytare är kass eller har hoppat ur sitt läge..

Fredrik
GT coupé -85
chrlin05
GT-intresserad

Inlägg av chrlin05 »

Provade att skuva upp tomgången och vipps så var det problemet borta. Tyckte även att tomgången var lite väl låg tidigare. Tackar för hjälpen :D
quattro-Chrille
Skriv svar