"Jag försökte även undersöka tomgångsbrytaren som diskuteras i en av de äldsta trådarna här på forumet. Det ser ut som att spjällarmen faller på båda kontaktytorna på switchen och skall därmed få den att reagera. Men jag hör inget klickande från den!!
Är det någon som vet något om denna tomgångsswitch? Skall den verkligen klicka när det blir kontakt? Annars klickar det ju en del från spällhuskonstruktionen som man vrider på när man gasar, alltså mellan metallytorna. Funderar på om man kan ha blandat ihop dessa ljud.
Borde man inte märka någon signal i kotakten efter switchen? Där har jag mätt men det blir inget utslag när jag öpnnar och stänger spjället."
*slut citat*
Switch´en du talar om har en skiftade funktion. Dvs den har kontakt mellan mittenstiftet, och ett av ytterstiften i avslaget läge, och skiftar över till mitten och det andra ytterstiftet i tillslaget läge. Hängde ni med?...

Dvs en trepolig kontakt med skiftande funktion helt enkelt.... Fungerar denna inte, så kan tomgångsmotorn omöjligt kunna kontrollera tomgången på bilen. Den vet ju inte när du släpper gasen, och skall börja jobba.... Hade själv detta problem på min 87'a, och plockade loss brytaren och lagade den helt enkelt. Efter detta så fungerar tomgången klanderfritt med tomgångsmotorn INKOPPLAD!...
/Nenne