Justera CO-halten

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Justera CO-halten

Inlägg av Edis »

Min GT visade ju 0 i CO-halt på besiktningen och det är ju lite väl snålt så man vill ju justera upp den lite... Inte så kul att stå och låna någon verkstads mätare för jag har en till bil som är i behov av CO-koll så jag har letat efter en begagnat CO-mätare rätt länge, men har de inte varit för dyra så har de varit för långt härifrån, så det har inte blivit något.

En dag dök det dock upp en annons på Blocket på en ny liten enkel rackare för 1550kr som hette Gunson. Det var ingen större nogrannhet, men den verkade passa mig bra så jag sökte lite på ebay och hittade en ny sådan i England och de kostade inte ens 1000kr inkl frakt och den dök upp på en vecka *yes*

Testade den ikväll och den verkar fungera helt enligt mina önskemål och man kan konstatera att man inte ska ge sig på och skruva på ställskruven utan att mäta, för det var ruggigt känsligt. Jag skruvade nog drygt ett kvarts varv och det gjorde stor skillnad. Ska åka in och se hur det stämmer hos en bekant som har verkstad så småningom.

Syftet med inlägget är iallafall att SKRUVA INTE som en galning på den insexskruven iallafall! *yes*
Jonas
GT-fanatiker

Re: Justera CO-halten

Inlägg av Jonas »

Märkte samma sak när jag justerade co:n efter motorbytet, behövde bara skruva hur lite som hällst så vart de för hög co sen skruva man till baka tok lite så vart den nästan för låg. Så skruva inte på den utan en CO-mätare
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Min bil har gjort lite småryckningar när man har kört på låga varv tidigare. Det märktes tydligt i byn där de nu har 40km/h som fartgräns, ligger man på trean då så går den på väldigt låga varv och då har den ryckt titt som tätt. Kan dock säga att den nu gick helt rent!!

Den har med andra ord inte fått tillräckligt med soppa tidigare!

Nästan så att man blev lite lycklig, jag hade planerat att köpa nya tändkablar, för jag har trott att det har haft med tändningen att göra :D
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Trevligt. Skulle vilja se en bild på hur mätaren ser ut och fabrikat så man kan söka lite på ebay. *hehe*
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Här är en svensk annons:
http://www.blocket.se/vi/14462299.htm?ca=20_s&last=1

Blir spännande att se vad CO-halten är när jag mäter med en riktig mätare :lol:
Användarvisningsbild
frasseaudi
GT-diggare

vad har du för co-halt?

Inlägg av frasseaudi »

När jag läste att du har haft problem med ryckningar på treans växel typ i låg fart, så känner jag igen mej helt o hållet, jag har till skillnad mot dej byt till nya orginal tändkablar, vaccumslangar,filter,födelare,spridartätningar,fördelarlock rotor,tändstift, bränsletillsatser o säkert mer grejer som jag har glömt, jag var ju o besiktade den för ett par veckor sen o då hade den 1,7 o det tycker jag borde räcka, men det kanske ändå är så att den måste ställas på lite till?

Det ska tilläggas att bilen inte alls går illa i motorn på nåt sätt, utan bara det där lilla irreterande ryckningarna när motorn belastas minimalt vid jämn hastighet.

Vad hade du på din mätare, när bilen gick ryckfritt?

Mvh Frasse!
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag skruvade upp den till 3% ungefär (SBP-gränsen ligger på 3.5%), men jag har fortfarande inte kollat den på verkstad. Mätarens nogrannhet är ju på 0.5% så jag har använt den som "grovinstrument". Den dalade upp och ner åt rätt håll när jag justerade på ställskruven iallafall. Det är ju ett gott tecken :lol:
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

SBP-gränsen ligger väl på 4.5% va?
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jojjan skrev:SBP-gränsen ligger väl på 4.5% va?
Inte enligt mina papper från förra året. Kanske skiljer mellan årsmodellerna.

På en BMW 2002 från 70-talet en bekant har så får man ha 8% i CO-halt :lol:
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Ja det verkar skilja mellan modellerna.
Jag trodde att det var samma på alla GT. :wink:
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Säg den lycka som varar för evigt :lol:

Körde en lite längre sväng idag och den rycker faktiskt en del fortfarande... Inte lika mycket, men det retar mig :roll:
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Brukar du ha i något medel i bensinen för att göra rent/smörja spridarna?
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare

Inlägg av Gt Mackan »

co halten skall ligga på 1,0-1,5 för att det skall va optimalt enligt ett audi proffs som jag känner
Användarvisningsbild
frasseaudi
GT-diggare

Ett tips!

Inlägg av frasseaudi »

Hej Jag såg att du fått tillbaka symtomen med ryckningarna, jag var ju o ställde upp min co-halt till ungefär 3,0, men när vi skulle testa verkade inte det hjälpa heller , men han sa killen att dom bör ligga på ca 3 för dom här motorerna behöver lite fetare blandning, så han kom på att det kanske var bränslehuvudet som spökade, så han tog gasspjället gasade upp bilen en del o låg still där på ett konstantvarv sen tog han en hammare o knackade försiktigt med hammaren på mitten an huvudet o då började motorn plötligt ändra till ett högre varvtal trots att han inte rörde spjället.

så han konstaterade att axeln i huvudet kärvade, så han menade på att antingen häva i det dom säljer på mekonomen o en del andra ställen, REDLINE OIL som är väldigt dyrt eller blanda i 1% tvåtakts olja i bensinen (nästan lika bra) så kan man slippa dom här ryckningarna.

Han sa att när dom har stått eller står en längre tid så kan man få ta en hammare o ge den ett par slag för att det ska sluta kärva o även smörja till det genom att andvända sej av REDLINE OIL eller tvåtaks olja emellanåt.

Min har sedan hans huskur fungerat helt utan att rycka o jag har blandat i 1% tvåtaksolja i bensinen, så jag är numera glad coupé ägare för det är irriterande när bilen går så bra för övrigt, så det är mitt tips han lät som att han visste vad han pratade om när sa att axeln i huvudet brukar kärva.

Mvh Frasse!
Jonas
GT-fanatiker

Inlägg av Jonas »

Gt Mackan skrev:co halten skall ligga på 1,0-1,5 för att det skall va optimalt enligt ett audi proffs som jag känner
Jag har ställt min 1,5 sisst jag höll på då gick den klockrenast och de andra värderna var rikigt bra då också. Idag testade jag vad den hade dragit när ja var upp på audi coupe träffen fram och tillbaka till hudik och stadskörning en del,lansvägskörning och motorväg, alltså blandad körnig så hade den dragit 0,98l/mil. ändå så blev det mycket gasa vissa stunder.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Det har diskuterats tidigare här vad man ska ha i tanken. Enligt en verkstad jag talade med ska man använda vanlig motorolja eftersom 2takten kunde lämna beläggningar i systemet och klibba fast. Hur som helst så är väl allt bättre än ingen smörjning. Intressant knep med hammaren! Ska testas.
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Ja det där med hammaren ska jag testa också.
Redlines "Fuel System Cleaner" har jag testat förut och det funkar bra.

Jag undrar om ni som använder sportluftsfilter har skruvat upp CO-halten för att utjämna bränsletillförseln med den bättre "andningen" för motorn?
Skriv svar