Växlingslampa (Gearshift Light)
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
Växlingslampa (Gearshift Light)
Hallå!! Mellan bränsle och tempmätare finns det en gul pil som ska lysa gult när det är dags att byta växel, jag tror den är till för att köra ekonomiskt. Men jag undrar hur många är det som har det fungerande på sin GT??.
Jag har det iaf inte, men jag tror det är för att det fattas ett relä, iaf som jag förstod på säkringboxen.
//Audimannen2
Jag har det iaf inte, men jag tror det är för att det fattas ett relä, iaf som jag förstod på säkringboxen.
//Audimannen2
Min funkar perfekt.
Kolla om den är inkopplad på en bil jag hade var den urkopplad.
Edit: Vet inte hur mycket du kan men det är en liten dosa under huven hänger i en kabel och två vacuum slangar vid fördelaren. Antingen beror det på ett kabel brott, trasig lampa, eller den där dosan som känner av vacuumet.
Kolla om den är inkopplad på en bil jag hade var den urkopplad.
Edit: Vet inte hur mycket du kan men det är en liten dosa under huven hänger i en kabel och två vacuum slangar vid fördelaren. Antingen beror det på ett kabel brott, trasig lampa, eller den där dosan som känner av vacuumet.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
Okej, men jag tänkte jag skulle köpa ett relä som är för växlingslampan, det står på säkringsboxen att den styrs av ett relä, alltså att det behövs för att det ska fungera, så jag ska höra med V.A.G vad ett sånt kan kosta, hjälper inte det får jag väl kolla då om lampan är urkopplad.
Förresten nu när vi ändå pratar om lampan, ungefär vid vilket varvtal börjar den lysa??.
Förresten nu när vi ändå pratar om lampan, ungefär vid vilket varvtal börjar den lysa??.
Det kanske stämmer det med reläet. Minns inte säkert men jag tror det var en led lampa i instumentpanelen och den borde inte gå sönder i första taget men motståndet kanske då skulle kunna brinna.
Lampan lyser inte vid något specifikt varvtal utan när motorn blir tillräckligt obelastad. Men vid lite gas oftast strax över 2000 rpm.
Lampan lyser inte vid något specifikt varvtal utan när motorn blir tillräckligt obelastad. Men vid lite gas oftast strax över 2000 rpm.
Cooolt! Jag har undrat vad det där är för något... kändes som något konstigt märke från tillverkningen tyckte jag...
Jag vill också veta hur man kopplar in den!
NSX, kan du fixa en bild från motorrummet på de vi snackar om? Jag har märkt att jag har en vacuumklocka med en koppling bakom fördelaren, där är en kabel totalt sönder-ärgad! Kan ju vara den?
Jag vill också veta hur man kopplar in den!
NSX, kan du fixa en bild från motorrummet på de vi snackar om? Jag har märkt att jag har en vacuumklocka med en koppling bakom fördelaren, där är en kabel totalt sönder-ärgad! Kan ju vara den?
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
Kan det vara så att indikatorlampan styrs av vaccum klockan, eller av vaccum?
Men Dr Pepper:Kolla först om du har något relä i säkringsboxen som sitter på rätt plats för lampan, du kan se på den vita lappen under locket, där står det vad alla säkringar och reläer är till för och på vilket nummer dom ska sitta på.
Men Dr Pepper:Kolla först om du har något relä i säkringsboxen som sitter på rätt plats för lampan, du kan se på den vita lappen under locket, där står det vad alla säkringar och reläer är till för och på vilket nummer dom ska sitta på.
Jag har ingen sådan tryckklocka i min bil! På vacuumslangen har jag bara den där vit-grön-svarta dosan som man ser på bilden.
Tack för bilden förresten!
Tack för bilden förresten!
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951