das projekt - Update 12/12
-
- GT-fanatiker
gick det inte att dela röret mellan grenröret och främre röret?sitter ju med 4st m10 bultar. grenröret låsas smidigaste genom att demontera toppen och ta bort insuget. går ju så klart utan oxå men är väldigt trångt.risken är ju att du drar av en pinbult. och då måste du ändå demontera toppen. alternativt att du värmer det på någe sett. då borde det släpa men värm inte på toppen då aluminiumet kan smälta. det brukar släpa då.om du drar av en pinbult så borra ett hål i mitten på bulten med en 4mm borr och slå i en torx i lagom stor lek. sen kan du bara gänga ur den för hand nästan.oftast.
litet tips.

Får man ur motorn om de sitter på då? tänkte ja skulle få bort de för att förenkla, men de kanske inte behövs?evil.tweety skrev:gick det inte att dela röret mellan grenröret och främre röret?sitter ju med 4st m10 bultar. grenröret låsas smidigaste genom att demontera toppen och ta bort insuget. går ju så klart utan oxå men är väldigt trångt.risken är ju att du drar av en pinbult. och då måste du ändå demontera toppen. alternativt att du värmer det på någe sett. då borde det släpa men värm inte på toppen då aluminiumet kan smälta. det brukar släpa då.om du drar av en pinbult så borra ett hål i mitten på bulten med en 4mm borr och slå i en torx i lagom stor lek. sen kan du bara gänga ur den för hand nästan.oftast.litet tips.
Lät ju drygt att demontera toppen å insuget när motorn är i, lär ju tillbaks med iaf toppen sen för att kunna lyfta "/ får helt enkelt lyfta ur med grenröret på, kan ju kapa bort froten.. då borde de ju gå.
ja risken är nog stor att ja drar av en pinnbult, för de verkar sitta som fan..
men vadå, sitter pinbulten bara gängad? trodde den va fastsvetsad.. om den är gängad kör ja på din variant vid ev. avdragig =)
Die for metal!
va precis de ja mena =) sen är de inte gte:n ja ska ha i motorn i,, de är 80:inTotti skrev:eftersom du skall slänga i en 5 cyl så måste du byta fronten på din gte, eftersom på gte:erna sitter det en balk extra, där kylaren står på....
så om motorn skall få plats måste du byta....
lr de kanske va så du mena?

Die for metal!
en liten update då =) från i söndags
Började med att kapa bort fronten.

så där då, ville inte riktigt släppa taget om växellådan riktigt =S kanske hade gått bättre om man tagit bort den först?

Vänstra (härifrån sett) motorfästet va paj som ni ser "/

Köpte ett motorstativ i lördags =)

tog bort insuget för lite polering tänkte jag =D

Började med att kapa bort fronten.

så där då, ville inte riktigt släppa taget om växellådan riktigt =S kanske hade gått bättre om man tagit bort den först?

Vänstra (härifrån sett) motorfästet va paj som ni ser "/

Köpte ett motorstativ i lördags =)

tog bort insuget för lite polering tänkte jag =D

Die for metal!
- rallytobbe
- GT-fanatiker
- Kontakt:
update!
Började i torsdags efter jobbet med att plocka ner framvagnsbalk och fjäderben från 80´n

Sen tog ja även bort styrväxeln, ja lär ju ha servo =)

Det här var inte så kul! ja skulle ta bort alla spridarslangar för att sen polera, men den här jäkeln lossna inte, drog den rund med blocknyckel
Hur gör jag? provade även att klämma på svetstång men de går inte...

tog oxå bort rutan på 80´n, mindre rolig upptäckt

framvagnsbalk borta från gt:n

Monterad på 80´n

så även fjäderbenen, ville dock inte gå ihop riktigt med bärarmen.. går nog me fjäderspännare.. ska iofs sänkas å..

hann slutligen med att kapa ur motorfästena, å ungefär här ska dom sitta =)

de va allt, cheers!
Började i torsdags efter jobbet med att plocka ner framvagnsbalk och fjäderben från 80´n

Sen tog ja även bort styrväxeln, ja lär ju ha servo =)

Det här var inte så kul! ja skulle ta bort alla spridarslangar för att sen polera, men den här jäkeln lossna inte, drog den rund med blocknyckel

tog oxå bort rutan på 80´n, mindre rolig upptäckt

framvagnsbalk borta från gt:n

Monterad på 80´n

så även fjäderbenen, ville dock inte gå ihop riktigt med bärarmen.. går nog me fjäderspännare.. ska iofs sänkas å..

hann slutligen med att kapa ur motorfästena, å ungefär här ska dom sitta =)

de va allt, cheers!
Die for metal!
En update idag då!
Idag vart de lite gjort, kanske inte så kul att kolla på men iaf =)
Börja me att montera ihop fjädserben och bärarm, och sedan montera styrsystemet.
bilen nere på backen!

Så nu sitter alltså framvagn och styrservo på från gt:n

Kan nog bli nått bra av det här! eller va tror ni?

Tvättade av motorrummet lite, ser skitigt ut ändå, men det vart bra mycket bättre än tidigare! rosten kommer ja ta bort så småningom..

Efter detta rev jag ner framvagnsbalken igen, för att börja förbereda inför svetsning av motorfästena.. mer än så hade jag inte att bjuda på den här gången!
Idag vart de lite gjort, kanske inte så kul att kolla på men iaf =)
Börja me att montera ihop fjädserben och bärarm, och sedan montera styrsystemet.
bilen nere på backen!

Så nu sitter alltså framvagn och styrservo på från gt:n

Kan nog bli nått bra av det här! eller va tror ni?

Tvättade av motorrummet lite, ser skitigt ut ändå, men det vart bra mycket bättre än tidigare! rosten kommer ja ta bort så småningom..

Efter detta rev jag ner framvagnsbalken igen, för att börja förbereda inför svetsning av motorfästena.. mer än så hade jag inte att bjuda på den här gången!
Die for metal!
Update, still going strong..
Börja me att slänga in lite spånskivor provisoriskt under biln..

Var tvungen att byta spakstället oxå.. antingen för att de är olika eller så är det pga ett inbrott ja hade i bilen förut, rattstången lirade inte så bra ihop med det nämligen

En dörrsida som ja började på förra året...

Urkapat för motorfästet! tro de kan bli bra faktiskt.. Började blästra ett motorfäste oxå, men har sån kass kompressor så de var ingen idé.. blir till å lämna iväg.

lär få bort det här oxå, någon som har erfarenhet av s.k "Rust eater/stopper"? funkar det bra?

Tråkigt med taket!

Bakrutan urplockad

De va allt för denna gång! hoppas nån tyckte de va trevlig läsning!
Börja me att slänga in lite spånskivor provisoriskt under biln..

Var tvungen att byta spakstället oxå.. antingen för att de är olika eller så är det pga ett inbrott ja hade i bilen förut, rattstången lirade inte så bra ihop med det nämligen

En dörrsida som ja började på förra året...

Urkapat för motorfästet! tro de kan bli bra faktiskt.. Började blästra ett motorfäste oxå, men har sån kass kompressor så de var ingen idé.. blir till å lämna iväg.

lär få bort det här oxå, någon som har erfarenhet av s.k "Rust eater/stopper"? funkar det bra?

Tråkigt med taket!

Bakrutan urplockad

De va allt för denna gång! hoppas nån tyckte de va trevlig läsning!
Die for metal!
Började igår med att blästra klart ena fästet,, tog mig i kragen å gjorde de själv.
Gjorde mig en egen blästringsbox:lol:
, jag slapp iaf massa sand i nyllet.

Ena fästet klart

Grundat

Medans grunden torka så roade ja mig ett tag med att ta bort gammal isolering/asfaltsmassa

Slängde även ihop en EVENTUELL början till en instrumentpanel, vi får se om de blir nått av denna.. vet ju inte ens vad jag ska ha för instrument än.

Här är något ja började på förut som ja hitta bland lite skrot. Tänkte ha ett steg där i mitten, som ska driva högtalarna i hatthyllan +2 kondingar på sidorna. Det är insidan av bakluckan btw :P

Tror ni man kan få till el öppning av bakluckan med hjälp av en motor som varit till torkar armarna?

Å i morse tänkte jag att ja skulle blästra klart andra fästet, men sanden räckte inte mer än till så här..

Andra lagret rost skydd på, kom på att ja kanske inte ska ha det på utsidan, då de aldrig riktigt blir torrt.. så man lär ju inte kunna ha på lack då?

Donade lite mer på hatthyllan oxå

De var allt! hoppas de var intressant...
Höj
Gjorde mig en egen blästringsbox:lol:

Ena fästet klart

Grundat

Medans grunden torka så roade ja mig ett tag med att ta bort gammal isolering/asfaltsmassa

Slängde även ihop en EVENTUELL början till en instrumentpanel, vi får se om de blir nått av denna.. vet ju inte ens vad jag ska ha för instrument än.

Här är något ja började på förut som ja hitta bland lite skrot. Tänkte ha ett steg där i mitten, som ska driva högtalarna i hatthyllan +2 kondingar på sidorna. Det är insidan av bakluckan btw :P

Tror ni man kan få till el öppning av bakluckan med hjälp av en motor som varit till torkar armarna?

Å i morse tänkte jag att ja skulle blästra klart andra fästet, men sanden räckte inte mer än till så här..

Andra lagret rost skydd på, kom på att ja kanske inte ska ha det på utsidan, då de aldrig riktigt blir torrt.. så man lär ju inte kunna ha på lack då?

Donade lite mer på hatthyllan oxå

De var allt! hoppas de var intressant...
Höj
Die for metal!
- rallytobbe
- GT-fanatiker
- Kontakt:
BTW Finns det något intresse av min gt kaross? det är bara karossen, bort kapad front.. det som följer med är taklucka å baklucka inget annat.. sparklådorna är nog hyffsat fina, tidigare ägare satte på nya... Karossen är gratis, bara ni hämtar den..
Är inte klar med den än, men finns det nån som är intresserad?
Är inte klar med den än, men finns det nån som är intresserad?
Die for metal!
Kör en update då!
Var iväg å fixade lite i fredags och igår.
Började med att kapa bort en del av fronten.

Sen på med en "ny" bit från gt:n

Här är anledningen till att jag lär byta.. dom skiljer sig för mkt för att motorn ska få plats

Provmonterade huven för att se om jag satt fronten helt åt helvete, men det verkar stämma!:)

Vart även sugen på å montera fronten, dröjjer ett tag innan man får montera den på riktigt :P

Sen var de dags för blästring, gjorde en liten lösning på hur ja kan slippa massa sand överallt å samtidigt återvinna :P

Hehe de funkade iaf ganska bra!

Blästrat

Punktade senare fast ena fästet
eftersom ja inte skulle va kvar så länge till ville ja inte svetsa så mkt me tanke på brandrisken

Monterade ihop framvagn för att kunna rulla ut bilen, för nästa helg blire till å flytta om lite för mer plats

de va allt!
Var iväg å fixade lite i fredags och igår.
Började med att kapa bort en del av fronten.

Sen på med en "ny" bit från gt:n

Här är anledningen till att jag lär byta.. dom skiljer sig för mkt för att motorn ska få plats

Provmonterade huven för att se om jag satt fronten helt åt helvete, men det verkar stämma!:)

Vart även sugen på å montera fronten, dröjjer ett tag innan man får montera den på riktigt :P

Sen var de dags för blästring, gjorde en liten lösning på hur ja kan slippa massa sand överallt å samtidigt återvinna :P

Hehe de funkade iaf ganska bra!

Blästrat

Punktade senare fast ena fästet

Monterade ihop framvagn för att kunna rulla ut bilen, för nästa helg blire till å flytta om lite för mer plats

de va allt!
Die for metal!