Bromsar
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Kontakt:
Audi 100 ok passar, men det finns två varianter av girling oken. 36 och 38 mm, se till att ha samma på höger och vänster sida!! Min hade ett 36 och ett 38. Nu ska den ha två 38:or. Dock köpte jag till slut ett bortplockat ok och det tror jag hör hemma på en Ford Scorpio för bromsslangsanslutningen sitter fel, men det ska nog gå at lösa med en lite längre bromsslang. Fick tyvärr inte syn på det förräns det redan var renoverat och lackat, elände...
/Christian

/Christian
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Kontakt:
Re: Bromsar
Om du inte orkar renovera dem själv så säg till så lägger jag ett skambud. Bra lågfartsprojekt att renovera lite ok att ha i reserv. Inte är det speciellt dyrt heller. Är det 38mm ok finns en helt okay renoveringssats på Biltema för inte så mycket pengar, Bygel och ok blästrar man och en ny (kraftigare) fjäder kan man köpa på mekonomen. Kostar max 200:- styck inklusive onödig färg.Audiot skrev:vilka bromsar från av. andra Audi bilar passar på GT bak? Båda gliddelarna på bromsoken bak har nämligen rostatfast så antingen måste jag köpa nya ok eller försöka fixa ett par bättre begagnade, någon som vet av ett par?
mvh
/Christian
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Kontakt:
Dr_pepper:
Biltemas satser innehåller gummidetaljer och packningar, men det finns så många olika varianter så det är inte lätt å pricka rätt med deras (usla)katalog. Jag köpte nog dubbelt så många satser som jag egentligen behövde. Man ska visst kolla riktigt noga innan, annars får man påfyllning i bra-å-ha lådan...
Raven_LIII:
Njae inte riktigt så, jag menade att delarna man behöver kostar kanske 200:- för ett bakok (Fjädrar, nipplar och Gummidetaljer). Fabriksrenoverade OK kostar väl en ca 1500:- styck. När jag skrev det där hade jag mer tid över och hade kunnat göra det för hälften kanske? Nu proriterar jag dock mitt eget projekt, det måste få lite färg på sig snart.
Mvh
/Christian
Biltemas satser innehåller gummidetaljer och packningar, men det finns så många olika varianter så det är inte lätt å pricka rätt med deras (usla)katalog. Jag köpte nog dubbelt så många satser som jag egentligen behövde. Man ska visst kolla riktigt noga innan, annars får man påfyllning i bra-å-ha lådan...

Raven_LIII:
Njae inte riktigt så, jag menade att delarna man behöver kostar kanske 200:- för ett bakok (Fjädrar, nipplar och Gummidetaljer). Fabriksrenoverade OK kostar väl en ca 1500:- styck. När jag skrev det där hade jag mer tid över och hade kunnat göra det för hälften kanske? Nu proriterar jag dock mitt eget projekt, det måste få lite färg på sig snart.
Mvh
/Christian
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
Biltema
Har tänkt att köpa lite nya bromsar på biltema snart. Men nu undrar jag om någon är säker på vilka bromsar jag skall ha. Känner jag folket på Biltema rätt så är det ju ingen idé att fråga dem!
Jag har ju skivor både fram och bak, så frågan är om jag skall köpa skivor till Audi 100? Jag hittade ventilerade framskivor med nr. 64-035(1) samt oventilerade bakskivor med nr. 64-037. Dessa passar alltså alla A100 med ventilerade skivor mellan 83 - 88 men vet någon om jag kan ha dessa på min?
Christian Angående det med reparationssatserna... Har jag 38mm kolv på bakbromsen eller 36? Du sa ju att det fanns en uppsjö av satser men vad jag kan se finns det bara ett artikelnummer som passar bakbromsar. Och det är 38mm iaf. Kanske va satser för fram du menade...
Fredrik
GT coupé -85
Jag har ju skivor både fram och bak, så frågan är om jag skall köpa skivor till Audi 100? Jag hittade ventilerade framskivor med nr. 64-035(1) samt oventilerade bakskivor med nr. 64-037. Dessa passar alltså alla A100 med ventilerade skivor mellan 83 - 88 men vet någon om jag kan ha dessa på min?
Christian Angående det med reparationssatserna... Har jag 38mm kolv på bakbromsen eller 36? Du sa ju att det fanns en uppsjö av satser men vad jag kan se finns det bara ett artikelnummer som passar bakbromsar. Och det är 38mm iaf. Kanske va satser för fram du menade...
Fredrik
GT coupé -85
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Kontakt:
Audi 100 ventilerade framskivor passar INTE på en GT, de har några millimeter för mycket inpressning, jag köpte sådana på biltema och lackade dem svarta runt kanterna sen efter något år när jag skulle montera dem så gick det liksom inte att dra runt hjulen när man dragit dit okhållarna. Kanske finns rätt på biltema, men jag ledsna och beställde Brembo...
Jag hade faktiskt mätt, men mina "rostklumpar" till skivor gav nog inte rätt mått. Polarn blev glad iaf, de sitter på hans 100 avant nu...
Oventilerade skivor bak har jag ifrån Biltema, och det verkar bara finnas en typ för Audi 4x108. Men återigen kan jag ha fel...
36mm verkar vara vanligast på GT, men det förekommer säkert olika. 38 mm brukar det sitta på audi 100. 36mm brukar ha en insex för att skruva in kolven och 38mm två små jack, men variationer kanske förekommer? Bromsar e underliga, nu tror jag att jag har ett ok ifrån en Audi och ett ifrån nån Ford eller nått, fick iaf köpa en längre bromsslang på ena sidan...
mvh
/Christian

Jag hade faktiskt mätt, men mina "rostklumpar" till skivor gav nog inte rätt mått. Polarn blev glad iaf, de sitter på hans 100 avant nu...
Oventilerade skivor bak har jag ifrån Biltema, och det verkar bara finnas en typ för Audi 4x108. Men återigen kan jag ha fel...
36mm verkar vara vanligast på GT, men det förekommer säkert olika. 38 mm brukar det sitta på audi 100. 36mm brukar ha en insex för att skruva in kolven och 38mm två små jack, men variationer kanske förekommer? Bromsar e underliga, nu tror jag att jag har ett ok ifrån en Audi och ett ifrån nån Ford eller nått, fick iaf köpa en längre bromsslang på ena sidan...

mvh
/Christian
Hur lossar man handbromsmekanismen?
Jag har fullt upp att fixa bakoken innan besiktning.
Nu undrar jag hur man får loss handbromsarmen från oket? Måste få loss den för att kunna byta den läckande packningen som sitter där!
Oerhört tacksam för snabbt svar!
Nu undrar jag hur man får loss handbromsarmen från oket? Måste få loss den för att kunna byta den läckande packningen som sitter där!
Oerhört tacksam för snabbt svar!
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Kontakt:
Nordic Audi har många bra FAQ texter, här är en om bakbromsar...
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark ... 4.php&var=
Ja det är egentligen Audi 200 bromsar som avhandlas men
konstruktionen är snarlik.
/Christian
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark ... 4.php&var=
Ja det är egentligen Audi 200 bromsar som avhandlas men
konstruktionen är snarlik.
/Christian
Biltemas bromsok?
Har någon erfarenhet av Biltemas bromsok som de började sälja i år? Det står i katalogen att de passar Audi A4 och A6. Jag snackade med Bengt-Åke Linder, som skrev broms-faqen på Nordicaudi, och han menar på att dessa ok även passar på våra coupéer! Bara man hade oventilerade 10mm skivor bak så skulle det funka... De kostar 600 kr/st för helt nya ok, ej utbytesok... Kan ju verkligen vara värt att fundera över istället för att köpa renoveringssats för 200 kr!
Sedan när man väl har nya kan man ju lägga till smörjfunktionen för handbromsen, som finns beskriven på Nordicaudi, och oken lär fungera för evigt
Sedan när man väl har nya kan man ju lägga till smörjfunktionen för handbromsen, som finns beskriven på Nordicaudi, och oken lär fungera för evigt

- Christian_J
- GT-fanatiker
- Kontakt:
Tänkte uppdatera lite...
Köpte en hel uppsättning bakbromsar på biltema i förrgår. Skivor, belägg och ok till båda sidor. Allt för 1700 spänn!
Oken är, som jag nämnt, för Audi A4 och A6 egentligen, men vid en liten provmontering verkar de passa!
Det som skiljer sig är infästningen till bromsslangen, 12mm gänga istället för 10mm. Så jag får fixa nya bromsslangar...
Jag köpte belägg till A100 och GT, men de passar inte. Jag skall lägga upp bilder så att ni ser varför... Men det borde väl bara vara att köpa belägg till A4/A6 så löser det sig.
Köpte en hel uppsättning bakbromsar på biltema i förrgår. Skivor, belägg och ok till båda sidor. Allt för 1700 spänn!
Oken är, som jag nämnt, för Audi A4 och A6 egentligen, men vid en liten provmontering verkar de passa!
Det som skiljer sig är infästningen till bromsslangen, 12mm gänga istället för 10mm. Så jag får fixa nya bromsslangar...
Jag köpte belägg till A100 och GT, men de passar inte. Jag skall lägga upp bilder så att ni ser varför... Men det borde väl bara vara att köpa belägg till A4/A6 så löser det sig.