das projekt - Update 12/12

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Kan knappt bärga mig tills ja får delarna. borde komma nästa vecka om de inte strular med posten!
Har packat ihop ett till paket idag med lite grejjer.. bla grenröret, drivaxlarna, "usa lyktsramarna" och lite småkrafs.

Tänkte på grenröret förresten, ska man köra original? har för mig att ja sett att de finns nå extraktorgrenrör?? vad har det för funktion? =P
Die for metal!
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

dagg skrev:Tänkte på grenröret förresten, ska man köra original? har för mig att ja sett att de finns nå extraktorgrenrör?? vad har det för funktion? =P
det finns säkerligen en hel del extraktor-grenrör i olika utformande på marknaden, men i princip alla som jag har pratat med som har skruvat med audis gamla sug-femmor har sagt samma sak att orginal extraktor-grenröret som fanns på bl.a. den tyska marknaden (5-3) ska vara ett av dom bästa man kan få tag på.
jag vet att JPM (JP Motorsport) har knåpat ihop lite grenrör för en rally-audi för flera år sen. tyvärr fick han det inte till att hålla och prestera som han och kunden ville, så det grenrörs-bygget kom inte längre. kunden med rally-bilen körde därefter med orginal extraktor-grenrör (5-3) som höll gott och väl måttet.

ett extraktor-grenrör är en konstruktion som inte bara leder ut avgaserna ifrån toppen och ut, utan det ska gärna ge en del effekt också. på en helt orginal motor så lär man knappt märka nånting. möjligtvis att responsen skulle bli lite bättre och kanske nån hästkraft till, men inte mer än så. på en vässad motor så är det som dag och natt däremot. en vässad motor vill man få ut avgaserna vid rätt tid och sådär. nu är jag långt ifrån expert på grenrör, men det handlar om avgas-pulser och hur dom kan hjälpa till att få in nytt bränsle i förbränningskammarna och på så vis öka förbränningen och effekten i motorn. det är inte bara att få ut avgaserna utan det är en halv vetenskap bakom det hela också. finns mycket information om det på internet, så googlar du lite så har du nattlektyr i överflöd :)
vissa säger en sak och andra säger en annan sak. man får kolla upp källorna helt enkelt :)

jag hoppas att du blev lite klokare av mitt nattliga svammel iaf. :)


MVH Phille
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

phille_hbg skrev:
dagg skrev:Tänkte på grenröret förresten, ska man köra original? har för mig att ja sett att de finns nå extraktorgrenrör?? vad har det för funktion? =P
det finns säkerligen en hel del extraktor-grenrör i olika utformande på marknaden, men i princip alla som jag har pratat med som har skruvat med audis gamla sug-femmor har sagt samma sak att orginal extraktor-grenröret som fanns på bl.a. den tyska marknaden (5-3) ska vara ett av dom bästa man kan få tag på.
jag vet att JPM (JP Motorsport) har knåpat ihop lite grenrör för en rally-audi för flera år sen. tyvärr fick han det inte till att hålla och prestera som han och kunden ville, så det grenrörs-bygget kom inte längre. kunden med rally-bilen körde därefter med orginal extraktor-grenrör (5-3) som höll gott och väl måttet.

ett extraktor-grenrör är en konstruktion som inte bara leder ut avgaserna ifrån toppen och ut, utan det ska gärna ge en del effekt också. på en helt orginal motor så lär man knappt märka nånting. möjligtvis att responsen skulle bli lite bättre och kanske nån hästkraft till, men inte mer än så. på en vässad motor så är det som dag och natt däremot. en vässad motor vill man få ut avgaserna vid rätt tid och sådär. nu är jag långt ifrån expert på grenrör, men det handlar om avgas-pulser och hur dom kan hjälpa till att få in nytt bränsle i förbränningskammarna och på så vis öka förbränningen och effekten i motorn. det är inte bara att få ut avgaserna utan det är en halv vetenskap bakom det hela också. finns mycket information om det på internet, så googlar du lite så har du nattlektyr i överflöd :)
vissa säger en sak och andra säger en annan sak. man får kolla upp källorna helt enkelt :)

jag hoppas att du blev lite klokare av mitt nattliga svammel iaf. :)


MVH Phille
Tack för den infon! *yes*

Men en vässad motor? jag ska sätta i en annan kam och plana å porta toppen, skuller ett "5-3 rör" göra märkbar skillnad då?

och isf, är detta rör svårt att få tag i? Pris?
Die for metal!
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

dagg skrev:Tack för den infon! *yes*

Men en vässad motor? jag ska sätta i en annan kam och plana å porta toppen, skuller ett "5-3 rör" göra märkbar skillnad då?

och isf, är detta rör svårt att få tag i? Pris?
ja, med vässad menar jag trimmad naturligtvis :)

jag funderar att gå i ungefär samma banor som du, d.v.s. med en annan vassare kam och kanske portning och planing av toppen. plana toppen kan du inte göra för mycket. killen jag köpte min kamaxel av sa att det bara gick att plana några hundradelar (kommer inte ihåg siffran tyvärr) innan ventilerna tar i kolvarna, så för min del blir det att plana toppen endast i syftet att den ska bli exakt rak och få en ren yta. portningen kommer endast utföras ifall det behövs. d.v.s. ifall kanalerna behöver finas till och öppnas lite. känns inte nödvändigt att karva ur 10 kg aluminium för en aning vassare kam :P
sen vet jag inte riktigt hur pass bra kanalerna i orginal-topparna är. har faktiskt aldrig kollat på en i mitt fall HY-topp.

jag vet inte hur pass bra och exakt detta stämmer, men enligt han jag köpte kamaxeln av så är runt 260 graders-kam det vassaste man kan köra med innan besiktningen börjar klaga på avgaserna. kan säkert stämma eftersom t.ex. schrick-kammar på 276 grader är ju trots allt ganska vasst ;)


om du slänger dit en vassare kam så vill du gärna ha ut avgaserna lite snabbare också ifrån grenröret. orginal-extraktorn ger väl i runda slängar ca 5-10 hk i bästa fall på en orörd motorn, men säkerligen mer på en lite mer vässad motor.
orginal-extraktor är tyvärr väldigt svåra att få tag på. det var en kille här på forumet som sålde just ett sånt grenrör för kanske en vecka sen. det är säkert sålt redan, men i hans säljes-tråd så kan du se bilder på det. hur mycket han fick för det vet jag inte. du kan höra med honom ifall han vet mer om röret.

lycka till! :)

MVH Phille
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

update då!

Fick hem ett paket igår med lite delar, och idag var jag iväg och handlade lite färg :)



Bild
139:- flaskan, hoppas de är bra, har hört mkt gott om det


Bild
sprayat på de delar ja fick hem


Bild
Riktigt bra finish, ska försöka få en bättre bild imorgon när det torkat


Bild
såhär blir drivknutarna, hammarlack vart de


Bild
hammarlck även här, vet inte riktigt vad denna gör, har något med gasen att göra iaf!


Bild
såg att jag hade startmotorn hemma oxå, tvättade av den och ruggade upp med sandpapper. Den kommer inte bli så uppsnyggad, kommer inte att synas alls..


Bild
lite ny färg får duga


Bild
Någon som sitter inne på tips hur jag kan fräscha upp spridarslangarna på ett bra sätt?

Det var allt för idag, får se om ja hittar på något imorgon oxå! ;)
Die for metal!
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

jag tvätta de stålomspunna slangarna med tandborste och avfettning och det blev riktigt bra.

Mycket fina saker för övrigt.

//Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Dajjmen skrev:jag tvätta de stålomspunna slangarna med tandborste och avfettning och det blev riktigt bra.

Mycket fina saker för övrigt.

//Dajjmen
Att man inte tänkte på tandborste! de ska jag prova =)

Tackar!

Hur lossar man spridarna btw? sitter ju en "mutter" där, men det verkar sitta ordentligt, är det den som ska lossas eller?
Die for metal!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

jaa vi köttar väl på med en update till!

Bild på blästrade delarna med galva brite på!



Bild
kommer gå bra ihop med mattsvart


Bild


Bild


Bild
errosion =(


Bild


Bild


Bild
Som nytt, fast bättre!


Bild
Spridarslangarna då, ser inte så roliga ut!


Bild
Tvätta av me lacknafta å slipa


Bild


Bild
Galva brite på! var sugen på att polera allt, men jag tror att det här passar bättre.. dessutom mycket lättare att hålla rent


Bild
2st vart det idag, kanske blir mer sen om ja hinner

Sen var jag iväg och postade ett paket med grejjer som ska blästras och pulverlackas :)bla drivaxlarna
Die for metal!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Stiligt! Det blir nästan synd att använda den motorn efter att allt är iordning :lol:
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Edis skrev:Stiligt! Det blir nästan synd att använda den motorn efter att allt är iordning :lol:
Tack!
Hehe ja de känns så =P
Den kommer inte köras i onödan iaf, sen har man ju hela vintern på sig att tvätta :D
Die for metal!
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Inlägg av Jonas »

Spridarna sitter fast i plast hylsan med en oring bara som brukar kunna vara rikigt hård och torr.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Jonas skrev:Spridarna sitter fast i plast hylsan med en oring bara som brukar kunna vara rikigt hård och torr.
Okej, så det är med andra ord bara att dra av spridaren? och då kan man ju passa på att byta oringen..

Är oringen nått man kan köpa på biltema? eller lär man gå till typ mekonomen?
Die for metal!
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

o-ringen bör man byta när man tar av spridaren.

jag vet att mekonomen hade till iaf min HY-motor innan och om jag inte minns fel så kostade dom ca max 20:- /packning.
jag hittar det inte nu tyvärr.

annars så bör Meca, AD Center och liknande reservdelsbutiker ha såna.


MVH Phille
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

En liten update kommer här, liten, men en update är de iaf!

Hämtade ut ett paket på posten idag

Bild
yaa


Bild


Bild
lite bultar.. ska ytbehandlas, kromatering eller va det heter.. men jag ska samla ihop ett gäng först


Bild
galva brite på


Bild
galva brite på


Bild
liten försmak på spridarslangarna


Bild
Blir ett nytt svart fäste.. några "spännen" har gått sönder

Jag tror insuget kommer bli såhär:



Bild
de kommer nog bli såhär
Die for metal!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

phille_hbg skrev:o-ringen bör man byta när man tar av spridaren.

jag vet att mekonomen hade till iaf min HY-motor innan och om jag inte minns fel så kostade dom ca max 20:- /packning.
jag hittar det inte nu tyvärr.

annars så bör Meca, AD Center och liknande reservdelsbutiker ha såna.


MVH Phille
Okej.
Men du menar den oring som sitter utanpå själva spridaren va? sitter nån grön ring där å, oxå en oring?

jag menade oxå hur man får bort själva spridaren ifrån röret, men det kanske inte behövs
Die for metal!
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

dagg skrev:
phille_hbg skrev:o-ringen bör man byta när man tar av spridaren.

jag vet att mekonomen hade till iaf min HY-motor innan och om jag inte minns fel så kostade dom ca max 20:- /packning.
jag hittar det inte nu tyvärr.

annars så bör Meca, AD Center och liknande reservdelsbutiker ha såna.


MVH Phille
Okej.
Men du menar den oring som sitter utanpå själva spridaren va? sitter nån grön ring där å, oxå en oring?

jag menade oxå hur man får bort själva spridaren ifrån röret, men det kanske inte behövs

tja!

ja, exakt. har själv inte pillat på spridarna i min audi, men jag antar att dom ser nästintill likadana ut som dom jag hade på min bmw 318. där satt det en slags o-ring/gummi-packning på "skalet" av spridaren eller hur man ska säga. själva röret till spridaren typ. den tätar mellan spridaren och insuget iaf. jag hoppas du förstår! :)
för att byta den så måste man plocka av spridaren, och det är bara till att rycka ut hela spridaren.
tänk på att bränsleledningen till spridaren kanske inte är så värst glad över att böjas efter alla dessa år under huven, så ta det lite försiktigt! :)

på min bmw så hade ringen torkat rätt bra, så spridaren hoppade ut av kompet i cylindrarna utav sig själv :P


vad har du för motor i din GT? ditt insug är helt annorlunda jämfört med det i min audi :s
förresten så är det grymt snyggt med svarta texten och röda strecket!

fortsätt jobba på! :)

MVH Phille
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

okej då vet jag, blir att byta ringarna definitivt.

Motorn är från en audi 90 -89 och har motorkod: NG

Bild Bild[/img]

Bild Bild[/img]

Jag kommer att måla insuget imorgon!

Imorse fixade jag klart de 3 sista spridarrören btw:


Bild
Die for metal!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Fick ett förslag på hur jag skulle kunna måla insuget, ritade i paint igen:



Bild
tyska flaggan inspirerat.. kanske lite för färgglatt? va tror ni?
Die for metal!
Användarvisningsbild
warniee
GT-tok
Inlägg: 133
Blev medlem: lör sep 01, 2007 10:56
Ort: Venjan

Inlägg av warniee »

Ja de förslagen va inte helt fel. blir nog jävligt najs *yes*
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Jo båda är nice.. men jag tror jag kör på det jag tänkte först, endast rött och svart alltså
Die for metal!
Skriv svar