das projekt - Update 12/12
Kan knappt bärga mig tills ja får delarna. borde komma nästa vecka om de inte strular med posten!
Har packat ihop ett till paket idag med lite grejjer.. bla grenröret, drivaxlarna, "usa lyktsramarna" och lite småkrafs.
Tänkte på grenröret förresten, ska man köra original? har för mig att ja sett att de finns nå extraktorgrenrör?? vad har det för funktion? =P
Har packat ihop ett till paket idag med lite grejjer.. bla grenröret, drivaxlarna, "usa lyktsramarna" och lite småkrafs.
Tänkte på grenröret förresten, ska man köra original? har för mig att ja sett att de finns nå extraktorgrenrör?? vad har det för funktion? =P
Die for metal!
-
- GT-fanatiker
det finns säkerligen en hel del extraktor-grenrör i olika utformande på marknaden, men i princip alla som jag har pratat med som har skruvat med audis gamla sug-femmor har sagt samma sak att orginal extraktor-grenröret som fanns på bl.a. den tyska marknaden (5-3) ska vara ett av dom bästa man kan få tag på.dagg skrev:Tänkte på grenröret förresten, ska man köra original? har för mig att ja sett att de finns nå extraktorgrenrör?? vad har det för funktion? =P
jag vet att JPM (JP Motorsport) har knåpat ihop lite grenrör för en rally-audi för flera år sen. tyvärr fick han det inte till att hålla och prestera som han och kunden ville, så det grenrörs-bygget kom inte längre. kunden med rally-bilen körde därefter med orginal extraktor-grenrör (5-3) som höll gott och väl måttet.
ett extraktor-grenrör är en konstruktion som inte bara leder ut avgaserna ifrån toppen och ut, utan det ska gärna ge en del effekt också. på en helt orginal motor så lär man knappt märka nånting. möjligtvis att responsen skulle bli lite bättre och kanske nån hästkraft till, men inte mer än så. på en vässad motor så är det som dag och natt däremot. en vässad motor vill man få ut avgaserna vid rätt tid och sådär. nu är jag långt ifrån expert på grenrör, men det handlar om avgas-pulser och hur dom kan hjälpa till att få in nytt bränsle i förbränningskammarna och på så vis öka förbränningen och effekten i motorn. det är inte bara att få ut avgaserna utan det är en halv vetenskap bakom det hela också. finns mycket information om det på internet, så googlar du lite så har du nattlektyr i överflöd

vissa säger en sak och andra säger en annan sak. man får kolla upp källorna helt enkelt

jag hoppas att du blev lite klokare av mitt nattliga svammel iaf.

MVH Phille
Tack för den infon!phille_hbg skrev:det finns säkerligen en hel del extraktor-grenrör i olika utformande på marknaden, men i princip alla som jag har pratat med som har skruvat med audis gamla sug-femmor har sagt samma sak att orginal extraktor-grenröret som fanns på bl.a. den tyska marknaden (5-3) ska vara ett av dom bästa man kan få tag på.dagg skrev:Tänkte på grenröret förresten, ska man köra original? har för mig att ja sett att de finns nå extraktorgrenrör?? vad har det för funktion? =P
jag vet att JPM (JP Motorsport) har knåpat ihop lite grenrör för en rally-audi för flera år sen. tyvärr fick han det inte till att hålla och prestera som han och kunden ville, så det grenrörs-bygget kom inte längre. kunden med rally-bilen körde därefter med orginal extraktor-grenrör (5-3) som höll gott och väl måttet.
ett extraktor-grenrör är en konstruktion som inte bara leder ut avgaserna ifrån toppen och ut, utan det ska gärna ge en del effekt också. på en helt orginal motor så lär man knappt märka nånting. möjligtvis att responsen skulle bli lite bättre och kanske nån hästkraft till, men inte mer än så. på en vässad motor så är det som dag och natt däremot. en vässad motor vill man få ut avgaserna vid rätt tid och sådär. nu är jag långt ifrån expert på grenrör, men det handlar om avgas-pulser och hur dom kan hjälpa till att få in nytt bränsle i förbränningskammarna och på så vis öka förbränningen och effekten i motorn. det är inte bara att få ut avgaserna utan det är en halv vetenskap bakom det hela också. finns mycket information om det på internet, så googlar du lite så har du nattlektyr i överflöd
vissa säger en sak och andra säger en annan sak. man får kolla upp källorna helt enkelt
jag hoppas att du blev lite klokare av mitt nattliga svammel iaf.
MVH Phille

Men en vässad motor? jag ska sätta i en annan kam och plana å porta toppen, skuller ett "5-3 rör" göra märkbar skillnad då?
och isf, är detta rör svårt att få tag i? Pris?
Die for metal!
-
- GT-fanatiker
ja, med vässad menar jag trimmad naturligtvisdagg skrev:Tack för den infon!![]()
Men en vässad motor? jag ska sätta i en annan kam och plana å porta toppen, skuller ett "5-3 rör" göra märkbar skillnad då?
och isf, är detta rör svårt att få tag i? Pris?

jag funderar att gå i ungefär samma banor som du, d.v.s. med en annan vassare kam och kanske portning och planing av toppen. plana toppen kan du inte göra för mycket. killen jag köpte min kamaxel av sa att det bara gick att plana några hundradelar (kommer inte ihåg siffran tyvärr) innan ventilerna tar i kolvarna, så för min del blir det att plana toppen endast i syftet att den ska bli exakt rak och få en ren yta. portningen kommer endast utföras ifall det behövs. d.v.s. ifall kanalerna behöver finas till och öppnas lite. känns inte nödvändigt att karva ur 10 kg aluminium för en aning vassare kam :P
sen vet jag inte riktigt hur pass bra kanalerna i orginal-topparna är. har faktiskt aldrig kollat på en i mitt fall HY-topp.
jag vet inte hur pass bra och exakt detta stämmer, men enligt han jag köpte kamaxeln av så är runt 260 graders-kam det vassaste man kan köra med innan besiktningen börjar klaga på avgaserna. kan säkert stämma eftersom t.ex. schrick-kammar på 276 grader är ju trots allt ganska vasst

om du slänger dit en vassare kam så vill du gärna ha ut avgaserna lite snabbare också ifrån grenröret. orginal-extraktorn ger väl i runda slängar ca 5-10 hk i bästa fall på en orörd motorn, men säkerligen mer på en lite mer vässad motor.
orginal-extraktor är tyvärr väldigt svåra att få tag på. det var en kille här på forumet som sålde just ett sånt grenrör för kanske en vecka sen. det är säkert sålt redan, men i hans säljes-tråd så kan du se bilder på det. hur mycket han fick för det vet jag inte. du kan höra med honom ifall han vet mer om röret.
lycka till!

MVH Phille
update då!
Fick hem ett paket igår med lite delar, och idag var jag iväg och handlade lite färg

139:- flaskan, hoppas de är bra, har hört mkt gott om det

sprayat på de delar ja fick hem

Riktigt bra finish, ska försöka få en bättre bild imorgon när det torkat

såhär blir drivknutarna, hammarlack vart de

hammarlck även här, vet inte riktigt vad denna gör, har något med gasen att göra iaf!

såg att jag hade startmotorn hemma oxå, tvättade av den och ruggade upp med sandpapper. Den kommer inte bli så uppsnyggad, kommer inte att synas alls..

lite ny färg får duga

Någon som sitter inne på tips hur jag kan fräscha upp spridarslangarna på ett bra sätt?
Det var allt för idag, får se om ja hittar på något imorgon oxå!
Fick hem ett paket igår med lite delar, och idag var jag iväg och handlade lite färg

139:- flaskan, hoppas de är bra, har hört mkt gott om det

sprayat på de delar ja fick hem

Riktigt bra finish, ska försöka få en bättre bild imorgon när det torkat

såhär blir drivknutarna, hammarlack vart de

hammarlck även här, vet inte riktigt vad denna gör, har något med gasen att göra iaf!

såg att jag hade startmotorn hemma oxå, tvättade av den och ruggade upp med sandpapper. Den kommer inte bli så uppsnyggad, kommer inte att synas alls..

lite ny färg får duga

Någon som sitter inne på tips hur jag kan fräscha upp spridarslangarna på ett bra sätt?
Det var allt för idag, får se om ja hittar på något imorgon oxå!

Die for metal!
Att man inte tänkte på tandborste! de ska jag prova =)Dajjmen skrev:jag tvätta de stålomspunna slangarna med tandborste och avfettning och det blev riktigt bra.
Mycket fina saker för övrigt.
//Dajjmen
Tackar!
Hur lossar man spridarna btw? sitter ju en "mutter" där, men det verkar sitta ordentligt, är det den som ska lossas eller?
Die for metal!
jaa vi köttar väl på med en update till!
Bild på blästrade delarna med galva brite på!

kommer gå bra ihop med mattsvart

errosion =(

Som nytt, fast bättre!

Spridarslangarna då, ser inte så roliga ut!

Tvätta av me lacknafta å slipa

Galva brite på! var sugen på att polera allt, men jag tror att det här passar bättre.. dessutom mycket lättare att hålla rent

2st vart det idag, kanske blir mer sen om ja hinner
Sen var jag iväg och postade ett paket med grejjer som ska blästras och pulverlackas :)bla drivaxlarna
Bild på blästrade delarna med galva brite på!

kommer gå bra ihop med mattsvart

errosion =(

Som nytt, fast bättre!

Spridarslangarna då, ser inte så roliga ut!

Tvätta av me lacknafta å slipa

Galva brite på! var sugen på att polera allt, men jag tror att det här passar bättre.. dessutom mycket lättare att hålla rent

2st vart det idag, kanske blir mer sen om ja hinner
Sen var jag iväg och postade ett paket med grejjer som ska blästras och pulverlackas :)bla drivaxlarna
Die for metal!
Spridarna sitter fast i plast hylsan med en oring bara som brukar kunna vara rikigt hård och torr.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08
Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Subaru Impreza kombi -08
Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Okej, så det är med andra ord bara att dra av spridaren? och då kan man ju passa på att byta oringen..Jonas skrev:Spridarna sitter fast i plast hylsan med en oring bara som brukar kunna vara rikigt hård och torr.
Är oringen nått man kan köpa på biltema? eller lär man gå till typ mekonomen?
Die for metal!
-
- GT-fanatiker
En liten update kommer här, liten, men en update är de iaf!
Hämtade ut ett paket på posten idag

yaa

lite bultar.. ska ytbehandlas, kromatering eller va det heter.. men jag ska samla ihop ett gäng först

galva brite på

galva brite på

liten försmak på spridarslangarna

Blir ett nytt svart fäste.. några "spännen" har gått sönder
Jag tror insuget kommer bli såhär:

de kommer nog bli såhär
Hämtade ut ett paket på posten idag

yaa

lite bultar.. ska ytbehandlas, kromatering eller va det heter.. men jag ska samla ihop ett gäng först

galva brite på

galva brite på

liten försmak på spridarslangarna

Blir ett nytt svart fäste.. några "spännen" har gått sönder
Jag tror insuget kommer bli såhär:

de kommer nog bli såhär
Die for metal!
Okej.phille_hbg skrev:o-ringen bör man byta när man tar av spridaren.
jag vet att mekonomen hade till iaf min HY-motor innan och om jag inte minns fel så kostade dom ca max 20:- /packning.
jag hittar det inte nu tyvärr.
annars så bör Meca, AD Center och liknande reservdelsbutiker ha såna.
MVH Phille
Men du menar den oring som sitter utanpå själva spridaren va? sitter nån grön ring där å, oxå en oring?
jag menade oxå hur man får bort själva spridaren ifrån röret, men det kanske inte behövs
Die for metal!
-
- GT-fanatiker
dagg skrev:Okej.phille_hbg skrev:o-ringen bör man byta när man tar av spridaren.
jag vet att mekonomen hade till iaf min HY-motor innan och om jag inte minns fel så kostade dom ca max 20:- /packning.
jag hittar det inte nu tyvärr.
annars så bör Meca, AD Center och liknande reservdelsbutiker ha såna.
MVH Phille
Men du menar den oring som sitter utanpå själva spridaren va? sitter nån grön ring där å, oxå en oring?
jag menade oxå hur man får bort själva spridaren ifrån röret, men det kanske inte behövs
tja!
ja, exakt. har själv inte pillat på spridarna i min audi, men jag antar att dom ser nästintill likadana ut som dom jag hade på min bmw 318. där satt det en slags o-ring/gummi-packning på "skalet" av spridaren eller hur man ska säga. själva röret till spridaren typ. den tätar mellan spridaren och insuget iaf. jag hoppas du förstår!

för att byta den så måste man plocka av spridaren, och det är bara till att rycka ut hela spridaren.
tänk på att bränsleledningen till spridaren kanske inte är så värst glad över att böjas efter alla dessa år under huven, så ta det lite försiktigt!

på min bmw så hade ringen torkat rätt bra, så spridaren hoppade ut av kompet i cylindrarna utav sig själv :P
vad har du för motor i din GT? ditt insug är helt annorlunda jämfört med det i min audi :s
förresten så är det grymt snyggt med svarta texten och röda strecket!
fortsätt jobba på!

MVH Phille