Hej igen!
Nu har jag fått problem med att handbromsen låst sig på höger bakhjul. Jag har läst liknande inlägg om bromsproblem men är inte riktigt med på vad jag behöver göra.
Det började med att det har vibrerat rätt kraftigt vid inbromsningar den senaste tiden. Sen har GT´n fått stå ett par dagar med handbromsen i. Nu när jag skulle ta den en sväng så var högra bakhjulet i stort sett låst. Handbromsen är helt lös och jag lyckas inte få bromsen att släppa.
Vad kan man göra för att få bromsen att släppa?
Kan det vara ok att köra på som vanligt om jag får loss bromsen, eller måste man fixa något omgående? Att det vibrerar vid inbromsning är kanske inget gott tecken hur som helst och man bör nog fixa det.
Det är så dumt att jag inte har någon mekanisk erfarenhet alls och måste i så fall lämna in bilen.
Jag tackar så mycket för alla tips och förslag jag kan få.
Mvh.
/ Kim
Låst handbroms
Det där problemet känner man igen. Lägg dig bakom bilen och ta tag i armen som sitter på oket och dra den bakåt. Lättaste är nog om du använder en polygrip.
Min var exakt likadan, på båda sidorna. Det var handbromsvajrarna som hade sagt upp sig. Investerade i nya och nu är handbromsen som ny. De nya vajrarna är inplastade, det var inte de gamla vilket gjorde att all skit som fastnade på vajern följde med in i höljet och till slut så kärvade den ihop.
Min var exakt likadan, på båda sidorna. Det var handbromsvajrarna som hade sagt upp sig. Investerade i nya och nu är handbromsen som ny. De nya vajrarna är inplastade, det var inte de gamla vilket gjorde att all skit som fastnade på vajern följde med in i höljet och till slut så kärvade den ihop.
Är det inte skivbromsar runt om på GT?
Men annars är det bara att göra rent och köra på alltså?
Hur mycket behöver man skruva loss för att komma åt och göra rent trumman? Jag är så j*vla värdelös på att meka så det känns som jag skulle förstöra hela skiten om jag ens börjar. Men det är kanske inte så svårt? Tack för tipset ändå.
Men annars är det bara att göra rent och köra på alltså?
Hur mycket behöver man skruva loss för att komma åt och göra rent trumman? Jag är så j*vla värdelös på att meka så det känns som jag skulle förstöra hela skiten om jag ens börjar. Men det är kanske inte så svårt? Tack för tipset ändå.
Hur det gick
Vill tacka för hjälpen och avsluta den här tråden med att berätta vad som var fel ifall fler råkar ut för liknande problem.
Det var som Krisse berättade. Jag fick plocka bort hjulet för att komma åt, och sen knacka tillbaka oket. Sen smörjde jag det med 5-56 och juckade med handbromsen så det smordes upp ordentligt. Nu har det fungerat bra sen dess. Skönt att det gick så smidigt. Det är inte trummor bak vad jag märkte utan handbromsen tar på skivorna.
Sen skadar det nog inte att ha rätt vajrar som är inplastade och kräver mindre underhåll.
Ha det!
Det var som Krisse berättade. Jag fick plocka bort hjulet för att komma åt, och sen knacka tillbaka oket. Sen smörjde jag det med 5-56 och juckade med handbromsen så det smordes upp ordentligt. Nu har det fungerat bra sen dess. Skönt att det gick så smidigt. Det är inte trummor bak vad jag märkte utan handbromsen tar på skivorna.
Sen skadar det nog inte att ha rätt vajrar som är inplastade och kräver mindre underhåll.
Ha det!
Re: Hur det gick
Kul att du fick ordning på det 
Om nu vajrarna skulle vara dåliga så kanske du klarar dig i sommar. Men det lär nog märkas när det blir vinter igen att de kärvar isf.

Om nu vajrarna skulle vara dåliga så kanske du klarar dig i sommar. Men det lär nog märkas när det blir vinter igen att de kärvar isf.