Koppla ur halvljus automatiken
Koppla ur halvljus automatiken
Hur gör man vart sitter relät säkring?
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
jag är inte så insatt i elektroniken än, men egentligen så borde man kunna modifiera vridströmsbrytaren till lamporna (den med 3 lägen. 0-1-2 till vänster om ratten på panelen). d.v.s. att i läge 0 så lyser inga lampor alls. det borde vara att endast koppla bort sladden till läge 0.
jag ska själv göra detta eftersom det inte riktigt funkar på min bil med halvljus-automatiken. i läge 0 så har jag endast parkeringsljus av någon anledning. ska spana lite mer på detta när jag får ut den på vägarna igen.
jag hoppas att du förstår vad jag menade..?
MVH Phille
jag ska själv göra detta eftersom det inte riktigt funkar på min bil med halvljus-automatiken. i läge 0 så har jag endast parkeringsljus av någon anledning. ska spana lite mer på detta när jag får ut den på vägarna igen.
jag hoppas att du förstår vad jag menade..?
MVH Phille
Phille hittade du felet varför ditt parkeringsljus lyser i läge 0?phille_hbg skrev:jag är inte så insatt i elektroniken än, men egentligen så borde man kunna modifiera vridströmsbrytaren till lamporna (den med 3 lägen. 0-1-2 till vänster om ratten på panelen). d.v.s. att i läge 0 så lyser inga lampor alls. det borde vara att endast koppla bort sladden till läge 0.
jag ska själv göra detta eftersom det inte riktigt funkar på min bil med halvljus-automatiken. i läge 0 så har jag endast parkeringsljus av någon anledning. ska spana lite mer på detta när jag får ut den på vägarna igen.
jag hoppas att du förstår vad jag menade..?
MVH Phille
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
zlobo skrev:Phille hittade du felet varför ditt parkeringsljus lyser i läge 0?phille_hbg skrev:jag är inte så insatt i elektroniken än, men egentligen så borde man kunna modifiera vridströmsbrytaren till lamporna (den med 3 lägen. 0-1-2 till vänster om ratten på panelen). d.v.s. att i läge 0 så lyser inga lampor alls. det borde vara att endast koppla bort sladden till läge 0.
jag ska själv göra detta eftersom det inte riktigt funkar på min bil med halvljus-automatiken. i läge 0 så har jag endast parkeringsljus av någon anledning. ska spana lite mer på detta när jag får ut den på vägarna igen.
jag hoppas att du förstår vad jag menade..?
MVH Phille
jag har inte haft motivationen att kolla upp detta då bilen stått avställd i nästan ett år nu.
jag skulle tippa på att det är relät till halvljus-automatiken som spökar.
jag hoppas att du får rätt på elen i din bil!
MVH Phille
Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.zlobo skrev:Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.
I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.
Taget ur minnet, men jag tror det stämmer
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
stämmer säkert väldigt bra, då detta system var likadant på bl.a. min Golf mk2 och Audi 80 B3. även likaså på några andra gamla audis jag kört. dom nya är jag inte så insatt i, men säkert något liknandeEdis skrev:Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.zlobo skrev:Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.
I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.
Taget ur minnet, men jag tror det stämmer
MVH Phille
har du möjlig het o verifiera skulle vara till stor hjälp i felsökningenEdis skrev:Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.zlobo skrev:Någon som vet hur den skall bete sig när man vrider på tändningen o den står i läge 0 skall ngt lysa då?
I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.
I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.
Taget ur minnet, men jag tror det stämmer
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Det är farligt när man har för många bilar, rörde ihop det med hur det fungerar på Volvonzlobo skrev:har du möjlig het o verifiera skulle vara till stor hjälp i felsökningenEdis skrev: Nu var det längesedan jag körde bilen, men jag är nästan säker på att halvljuset ska tändas då, däremot tänds inte instrumentbelysningen och helljuset "fastnar" inte.
I 1-läget tänds instrumentbelysningen men halvljuset slocknar, men man kan köra med dimljusen igång.
I 2-läget fungerar instrumentbelysning och helljuset "fastnar" vid användande.
Taget ur minnet, men jag tror det stämmer
Så här är det på min GT:
0: Inget är tänt, inte ens parkeringsljuset
1: Parkeringsljus, går att köra med dimljus, helljuset "fastnar" inte.
2: Allt fungerar normalt
ok Tack..
Tror ja har en hund bergaven i ett vitt relä under ratten ..
såg att kontacktstycet hade börjat smälta pga värme men kan inte säga om det har hänt tidigare..
när ja plockar bort den funkar lyset som det skal men o absen.
blir inte redigt klok på det . måste nog printa alla elscheman o kolla lite.
Tror ja har en hund bergaven i ett vitt relä under ratten ..
såg att kontacktstycet hade börjat smälta pga värme men kan inte säga om det har hänt tidigare..
när ja plockar bort den funkar lyset som det skal men o absen.
blir inte redigt klok på det . måste nog printa alla elscheman o kolla lite.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Jag hade bekymmer att få till det här med mina dimljus, för trots att allt verkade rätt enligt elschemat så lös de inte som de skulle. Men efter att ha bytt 0-1-2-reglaget fungerade allt! Någon varmgång hade förmodligen skadat brytaren, det är ju vanligt med varmgång i dessa om man har monterat starkare helljus någon gång.
Korkat att hela strömkretsen till belysningen går via helljusspaken och 0-1-2-brytaren...
Korkat att hela strömkretsen till belysningen går via helljusspaken och 0-1-2-brytaren...
samma proplem var det på typ 89 serien med..Edis skrev:Jag hade bekymmer att få till det här med mina dimljus, för trots att allt verkade rätt enligt elschemat så lös de inte som de skulle. Men efter att ha bytt 0-1-2-reglaget fungerade allt! Någon varmgång hade förmodligen skadat brytaren, det är ju vanligt med varmgång i dessa om man har monterat starkare helljus någon gång.
Korkat att hela strömkretsen till belysningen går via helljusspaken och 0-1-2-brytaren...
Börjar mer o mer mistänka ett ganska komplicerat el fel..
börjar nu undra om det kan ha ngt med att göra att dimljusrelät var bortplockat!!!
felet började ju ngn gng efter att ja uptäkt att det saknades o så satte ja i ett.. skall ta en titt på det i kväll.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
problemet löst..
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu