Tackar, ja de va en riktig pärs!Edis skrev:Kul bilder! Gott att bulten gick att få loss
das projekt - Update 12/12
Update!
ett stycke oljepump
redo för blästring =)
Bult klar för ytbehandling
tryckgivarna
Skitiga bultarna i väntan på borstning badade i thinner, bänkslipen vibrerade lite så de vart en ultraljudstvätt! hehe =P
Lite mer bult klar.. men mer finns kvar, känns som de aldrig tar slut ! :P
ett stycke oljepump
redo för blästring =)
Bult klar för ytbehandling
tryckgivarna
Skitiga bultarna i väntan på borstning badade i thinner, bänkslipen vibrerade lite så de vart en ultraljudstvätt! hehe =P
Lite mer bult klar.. men mer finns kvar, känns som de aldrig tar slut ! :P
Die for metal!
Hm ja de va konstigt :S såg de nu xå när ja kolla på din.. vad kan de bero på?blueman83 skrev:Intressant där med oljepumpsdreven.
Det är alltså mer flöde ien pump från NG motorn änn ien KL motor.
Min oljepump ligger också hos blästerkillen .
Du har inga fler bilder på själv oljetrycks givarn delen hur det satt?
På min oljepump så fattades nämligen både givare, fjäder m.m
Gött
Kan fixa bild på vart tryckgivarna satt, dom satt på sidan av blocket, sitter ingen på själva pumpen.
Har en bild på fjäderdelen
Föresten, Går det att byta den runda gummipackningen i mitten av pumpen??
Die for metal!
Okey. Perfekt. Då blir det att beställa en ny fjäder och skruvplugg.
Utförande på pumpen har säkert med utveckling att göra.?
Vad jag har hört så kan man sätta dit en oljepump från alla audi 5cyl.
Bara om vevaxeltap urtaget är detsamma.
Skulle tippa på att en oljepump från en 5cyl 20V turbomaskin skulle vara mest optimalt. Men nu är det bara 200hk jag satsar på och då tror jag std pumpen räcker till har inte hört något annat iallafall..
Packboxen tycker jag definitivt du ska byta på oljepumpen.
Jag har en komplett packninssats över till en bottendel inkl packboxar.
Skicka ett PM om du är intresserad.
Utförande på pumpen har säkert med utveckling att göra.?
Vad jag har hört så kan man sätta dit en oljepump från alla audi 5cyl.
Bara om vevaxeltap urtaget är detsamma.
Skulle tippa på att en oljepump från en 5cyl 20V turbomaskin skulle vara mest optimalt. Men nu är det bara 200hk jag satsar på och då tror jag std pumpen räcker till har inte hört något annat iallafall..
Packboxen tycker jag definitivt du ska byta på oljepumpen.
Jag har en komplett packninssats över till en bottendel inkl packboxar.
Skicka ett PM om du är intresserad.
Nice =)blueman83 skrev:Okey. Perfekt. Då blir det att beställa en ny fjäder och skruvplugg.
Utförande på pumpen har säkert med utveckling att göra.?
Vad jag har hört så kan man sätta dit en oljepump från alla audi 5cyl.
Bara om vevaxeltap urtaget är detsamma.
Skulle tippa på att en oljepump från en 5cyl 20V turbomaskin skulle vara mest optimalt. Men nu är det bara 200hk jag satsar på och då tror jag std pumpen räcker till har inte hört något annat iallafall..
Packboxen tycker jag definitivt du ska byta på oljepumpen.
Jag har en komplett packninssats över till en bottendel inkl packboxar.
Skicka ett PM om du är intresserad.
Ja så kan det nog vara
Vad kommer du göra för att nå upp dit? vore kul att nå dit =)
PM på väg =)
Die for metal!
Update!
Gjorde klart de återstående bultar jag har hemma inkl de 24 skruvar till oljetråget inge vidare roligt! men nu äre gjort
Dagens skörd
24 skruv till oljetråget
Börjar bli klart nu... 143bultar + brickor muttrar m.m
Vart en till sak rengjord oxå
Tvättad me thinner, "stålborstad" sandpapprad å tvättad igen
Galva brite
Gjorde klart de återstående bultar jag har hemma inkl de 24 skruvar till oljetråget inge vidare roligt! men nu äre gjort
Dagens skörd
24 skruv till oljetråget
Börjar bli klart nu... 143bultar + brickor muttrar m.m
Vart en till sak rengjord oxå
Tvättad me thinner, "stålborstad" sandpapprad å tvättad igen
Galva brite
Die for metal!
En update till då =)
Började maskera blocket lite idag. ska blästra det tänkte jag.. å jag kommer ev. att göra det själv.. då jag funderar på att köpa en riktig kompressor
Blästringstejp
Kommer att såga till en plyfaskiva i form av en topplockspackning som ska bultas fast för säkerhets skull =)
Har en del maskering kvar...
Någon som vet hur man brukar göra med insidan av blocket?? tänker på vatten å oljekanaler, avfettning å högtryck eller??
i vatten kanalerna är de rost såg jag.. något spec man kan göra åt det?
Började maskera blocket lite idag. ska blästra det tänkte jag.. å jag kommer ev. att göra det själv.. då jag funderar på att köpa en riktig kompressor
Blästringstejp
Kommer att såga till en plyfaskiva i form av en topplockspackning som ska bultas fast för säkerhets skull =)
Har en del maskering kvar...
Någon som vet hur man brukar göra med insidan av blocket?? tänker på vatten å oljekanaler, avfettning å högtryck eller??
i vatten kanalerna är de rost såg jag.. något spec man kan göra åt det?
Die for metal!
De tycker jag =) dock blir den väldigt stel och fäster dåligt när det är kallt.. jag är ju i ett kallgarage så de var lite problem, men en värmepistol fixade det =)Edis skrev:Nice! Får bli att shoppa sådant av dem, är nog ändå dags att beställa lite annat därifrån! Tack för tipsetdagg skrev:Det är tejp spec för blästring. påminner om eltejp fast tjockare =)
Köpte rullen på swedol för ca 100:- tror ja
Die for metal!
Kan updatera med lite bilder från dagens påhitt =)
Far iväg till bilen för att försöka få lite gjort i kylan.. Tog med mig styrservot för att göra så spakstället å rattstången passa
Trodde att större ingrep skulle behövas, men jag kapade bara bort bottendelen på original fästet.. och rattstången gick in emellan =)
Snygga till lite sen så äre klart =) ska nog förstärka lite iofs
Men bilen gick inte igång när ja vred på nyckeln.. va gör jag för fel ???
Återstår att göra ett nytt hål för gaswiren kom jag på sen när ja plocka ihop å åkte hem.. menmen de får bli nästa gång =) å då ska de fan vara lite varmare =P
Far iväg till bilen för att försöka få lite gjort i kylan.. Tog med mig styrservot för att göra så spakstället å rattstången passa
Trodde att större ingrep skulle behövas, men jag kapade bara bort bottendelen på original fästet.. och rattstången gick in emellan =)
Snygga till lite sen så äre klart =) ska nog förstärka lite iofs
Men bilen gick inte igång när ja vred på nyckeln.. va gör jag för fel ???
Återstår att göra ett nytt hål för gaswiren kom jag på sen när ja plocka ihop å åkte hem.. menmen de får bli nästa gång =) å då ska de fan vara lite varmare =P
Die for metal!
Här var de dött som i graven!
Har haft mkt annat strul som kommit i vägen.. en av anledningarna är denna:
Fick den billigt tack vare läckande kylarpaket. lagade det å den går som en klocka =)
Nog om det.. om de nu finns nå intresse kvar för projektet, så kan ja berätta att idag så vart det nån timme nedlagt på bilen för första gången på länge nu.
Original bakvagnen på 80´n har jag ej demonterat fram tills nu, tog tag i det idag.
Bilen helt på pallbockar nu
avgas som satt på
Dämparna
Den har klarat sig väldigt bra från rost under.. syns dock inte så bra på bilden
Har haft mkt annat strul som kommit i vägen.. en av anledningarna är denna:
Fick den billigt tack vare läckande kylarpaket. lagade det å den går som en klocka =)
Nog om det.. om de nu finns nå intresse kvar för projektet, så kan ja berätta att idag så vart det nån timme nedlagt på bilen för första gången på länge nu.
Original bakvagnen på 80´n har jag ej demonterat fram tills nu, tog tag i det idag.
Bilen helt på pallbockar nu
avgas som satt på
Dämparna
Den har klarat sig väldigt bra från rost under.. syns dock inte så bra på bilden
Die for metal!
Idag har jag jävlats med bakaxeln.. alla bultar satt så in i h-vete på 90´n. men fick loss den till slut =)
Börja me att skruva ihop 90´n lite så den kunde stå på framfötterna
så nu sitter bakaxeln på 80´n =) saknas dämparna dock
Blev inte många bilder tyvärr.. men det tog rätt lång tid tack vare bultar som satt..
Börja me att skruva ihop 90´n lite så den kunde stå på framfötterna
så nu sitter bakaxeln på 80´n =) saknas dämparna dock
Blev inte många bilder tyvärr.. men det tog rätt lång tid tack vare bultar som satt..
Die for metal!
japp nu börjar de komma igång igen =)blueman83 skrev:Det går framåt sakta men säkert.
Inte så kul att byta värmepaket i C4orna..
Böt själv värmepaket imin A6a 2.3 ivintras då mitt värmepaket tappade cirkulation.
En massa rivning med klimatanläggning, elmotorer, spjäll osv.
Skillnad på GTn, den tog bara 1timme så var allt bytt och klart.
aa de tog sin tid att få ut det.. tack vare det fick ja den billigt, de som sålde den kunde inte fixa det själva, å verkstad ville ha 8-10 000 för å laga det :P Detta läckte, så hemfärden var inge vidare :P fick åka utan värme å rutorna nere hehe
ja de är lite skillnad :P
Die for metal!