Audi GT Kompressor på G "Bil såld"

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Update. Så nu har jag fått mina packningar och diverse annat lull lull. Efter som jag inte får sålt varken det ena eller det andra som skulle gjort att jag monterat kompressor i stället så får det bli att turbon får åka med denna gång. Jag började med att ta bort alla aluminium delar som jag blästrade och lackade byte alla packningar. sen slipade jag rent motorns alla anläggningsytor så det blev rent och snyggt. portat även toppen ingen härre jössös portning utan fick bli lit elagom så det passar mot alla hål. monterat tillbaka alla delar på blocket. väntar på en packning till vatten pumpen.den lilla oringen. monterat tillbaka toppen och ska dra åt det så fort jag är klar med resten.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

hmm många kommentarer. nåja lite mer update. jobbar på att montera dit bromsar från audi 200tq lite skillnad mot dom gamla. passar hyfsat iaf mot vad jag trodde från början. någon som vet om man kan byta på enkelt sett til 5 bultat på gt eller om det kräver helt nya fjäderben osv. lite bilder
Portat toppen syns lite dåligt på¨bilden men men.
Bild
Bilder på bromssystemet
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Lite svårtolkade bilder, men det ser ju ut att hända saker iallafall *yes*

Dubbla ok kanske vore något att satsa på :wink: :lol:
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

haha ja jag vet har ju supit bort kabeln till den riktiga kameran. så det får bli mobil kamera och den är ju lite sliten. ja det kanske är något att satsa på vore något nytt har jag inte sett förut på någon annan bil :lol: tänkte jag skulle ha den klar till nästa sommar får väl se hur det går.har fått mycket kritik om att jag ska använda bromsbomben från 200:an men jag har ett helt system ligger som fungerar så varför inte. ska använda saab 9000 aero broms skivor som är 280 mm diameter skiljer bara 2mm i höjd jämfört med original gt lite smutt :lol:
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Elektrolys behandling. Det är ett effektivt sätt att ta bort rost ska prova det inom kort och se hur bra det igentligen är. men här länkar jag en bra sida där man kan läsa om hur det går till för dom som inte vet som till exempel jag själv fast nu vet jag då jag har läst sidan. :lol:
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... CCgQ9QEwBA
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Liten mini udate. håller på och testar elektrolys behandlingen *yea* har lite bilder på det men det kommer upp senare orkar inte pyssla med det nu men jag kan säga som så att det verkar som att det ska fungera *yes* men kommer inte i håg hur kablarna skulle sitta men det löste sig tror jag ::
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Elektrolys Bad.

Inlägg av evil.tweety »

Hallå nu har jag vart i garaget och testat lite mer ang elektrolys badet verkar fungera. h-vete vad fort det gick att göra rent alu delar. Råkade montera kablarna fel så det vart lite bakvänt i badet hehe visar lite bilder på hur det ska se ut och hur det inte ska se ut. fixade en liten bättre bild på motorn oxå så ni får se hur det ser ut. :lol:
på börjat badet.
Bild
Så ser det ut när det står på golvet.
Bild

Så ska det inte se ut. :oops:
Bild
Testade lite aluminium delar oxå klar skillnad och det var bara efter ca 30min.
Bild
Bild
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Liten bonus bild på motorn.
Bild
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Fränt med elektrolysbadet. *yes*

Alltid kul att se budget byggen, om man får kalla det så.? :oops:

Ang. bulcirkeln så har jag för mig att man inte får ändra från 4 till 5bult för besikningen.
Men bortser du från det så kan du testa att bygga om naven.
Gör en en ritz på 112mm på orig. naven. då kommer du att se om det finns plats för
bulthål med. Funkar inte det så testa med 100mm.
Fast fränast vore ju 112 som det är på Urisen. *yes*
Enklast att få fram cirkeln är med en passare eller sätta upp navet ien svarv och bara nudda svarvstålet mot navet.

Sen får du göra lika på bromsskivorna med om du inte tar färdiga skivor.
Du har nog säkert M14x1.5 på dina bultar, på min GT är det M12x1.5
Lite udda gängtapps storlek men ibland han man hitta den dim. bland Heli Coil satser.

Det finns även hjulbultar med svivlande kona på bultskallen som bygger 1-2mm.
Exakt vet jag dock inte.

Lite matnyttiga länkar:
http://www.manton.se/
http://hem.passagen.se/jonnie.b.good/dack/falgstrlk.htm
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

tackar tackar :D ja det är ju bara på ett experiment stadie än så länge men det verkar fungera och man slipper blästra *yes* tackar för svaret och länkarna på bultdelningen men jag tänkte om det gick att byta navet till något som redan är 5 bultat typ från gamla audi 100 om det passar i.
Användarvisningsbild
fprobban
GT-fanatiker
Inlägg: 159
Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:15
Ort: Sigtuna, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fprobban »

Intressant intressant :) ska bygga in quattro i min GTT å sen har jag en fråga med saab insprutet är det lätt att byta till det från mekaniskt till elektroniskt?
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

fprobban skrev:Intressant intressant :) ska bygga in quattro i min GTT å sen har jag en fråga med saab insprutet är det lätt att byta till det från mekaniskt till elektroniskt?
"quattro"=hoppas verkligen du vet va du ger dig in på iaf med den fina bilen..
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

fprobban nja det är inte så svårt att bygga in saab sprutet.Men det beror ju på vilken års modell du ska ta i från. jag tog ju från en väldigt tidig 9000 turbo.tror det var 87.det jobbigaste med bygget är ju att bygga om insuget och bygga en fuelrail som passar bra. annars är det mer eller mindre att koppla in det. du måste ju ha data boxen men det säger sig själv och sen ska du ha spjällhuset och alla givare som sitter i hop med styrningen.så ta allt som sitter på motorn. för att få det att styra 5 cylindrar så löder du bara dit en extra spridar kontakt på ena ut gången.Men kolla vilket ohm antal det är så du inte bränner boxen det första du gör.använd ingen databox som använder lmm 005 dom är bra efter som det går att sjustera co halten men väldigt svåra att få tag på. använd i stället en nyare modell 88- som har lmm 011-016 tre sista nr på bosch nr på lmm. kostar inga pengar alls knappt.saab turbo har ju mycket annat som är väldigt använd bart till våra gamla gjutjärns block. bla så har dom apc system om du ska köra med turbo.knack sensor och sjusterbart ladd tryck som styrs elektroniskt. lite smutt.sen har dom ju mycket annat som te x olje kylare 19 radigt och lite annat lull lull som går att använda till sammans med 5:an.och desutom så får du ju en mycket användbar turbo för inga pengar på samma gång :lol: Fränt att du ska ge dig på att bygga quattro i gt:n köp en gammal coupe quattro och ta golvet i från. s2 karossen.jag menar passar drivlinan på gt qauttro så borde golvet passa
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Igentligen skulle det kommit en jätte update men jag glömde min kamera 30 mil här i från så det blev inget. Men jag kan säga som så att det där med elektrolys behandlingen var en väldigt bra ide. testade och ta upp mina broms ok som jag hade låtit ligga i badet ett dygn. och dom ställen där det hade verkat klart så blir det som nytt. *yes* får ta mobil bilder igen för att visa hur det blir.men det verkar vara dåligt med aktiviteter här på forumet inget nytt att läsa. ::
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Har aldrig testat sådan behandling, men efter att ha sett flera göra det här så är man rätt sugen. Resultatet är ju grymt bra :D
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Edis: klart värt att prova iaf *yes* Blir väldigt bra resultat som det verkar just nu iaf. Men ett förslag är ju att ta något gammalt och mycket rostigt så blir du förvånad hur enkelt det är och hur bra det blir. när man gör rätt vill säga hum host harkel. :wink:
Användarvisningsbild
Dj_atoms
GT-intresserad
Inlägg: 11
Blev medlem: sön okt 17, 2010 21:11
Ort: Latvia

Inlägg av Dj_atoms »

can you tell me what liquid used, to the make these electrolysis? :lol:
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

yes i can do. it is water and kaostiksoda. 2dl at 10liters of water.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Nu ni era tomte nissar :lol: nu blire update. lovade ju att jag skulle åter komma med hur det blev efter första runda med elektrolys badet. och här kommer lite bilder på det . Själv tycker jag det blev grymt bra faktiskt men märkte att det vill inte mosa på ordentligt om vattnet är för kallt.Provade oxå att pumpa på med 24volt HEHE oj vilken fart det blev.bubbla som rena bubbel poolen. Dryga timmen sen var det klart men ha god ventilation då det bildas mycket gas. nog om snacket nu kommer bilder.

Detta är direkt efter jag tog upp det ur badet.och hur det ser ut efter rengöring.
Bild

Två snyggingar rengjorda.
Bild

Och detta med lite grundfärg på, Blir som nytt..
Bild

TA DAA!! lite guld färg på som ny igen.

Bild


Och lite bonus bilder på broms oket och offra noden.

Före...
Bild

Efter...
Bild

Ett tips är att använd ingen plåt eller dyligt som ni tänkte använda igen..Det kan ni fet glömma att det går att använda till något annat än just som offra nod. :lol:
Bild
Ett annat Tips är att använda gummi handskar då detta vatten/syra blir frätande och kan orsaka frät skador och kan ge nerv skador.Tvätta händerna direkt efter ni har kladdat i vattnet/syran. Ett tips!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

SJUKT fint resultat! :D Offeranoden ser ut att ha haft det tufft :lol:
Skriv svar