Erres GT
Erres GT
Nu har jag varit stolt GT-ägare i rättså precis ett år, och nu känns det som att en projekttråd är på sin plats.
GT:n i fråga är en silvergrå GT automat -85. För ca ett år sedan köpte jag den av en äldre herre som hade ärvt den när hans far dog ett par år tidigare, och sen bara haft den stående.
När jag köpte bilen var tanken att jag skulle kunna ägna all min tid åt att fräscha upp den på alla tänkbara vis, och eftersom jag var arbetslös skulle ju detta vara klart till sommaren. Men första dagen då jag hade gett mig på rosten ringde telefonen mitt i alltihop.. Min nuvarande chef undrade om jag kunde komma och jobba en vecka hos honom. Veckan blev veckor. Veckorna blev månader. Månaderna resulterade i anställning, och GT:n fick fungera som pendlarbil.
Vintern närmade sig nu med stormsteg, och jag började oroa mig över salt.. detta mög... 2 veckor innan besiktningen fick jag ett stenskott i vä strålkastare. En vecka senare hade jag bråttom hem från jobbet och kom lite för fort på ett farthinder. Hmmmm, nånting klonkar konstigt från bakvagnen... *pallar upp bilen i verkstan* Vänta lite.. ska där inte vara en balk runt denna bulten?.. Infästningen till vä bärarm till bakaxeln fanns inte mer...
En Saab köptes för att avlasta GT:n under vintern, och ge möjlighet för renovering Nu när vintern börjar lida mot sitt slut börjar jag våga mig ut ur stugan (frusen skåning), och nu har jag tänkt sätta igång med projektet på riktigt
Förra helgen var jag och köpte en reservdels-GT som lyckligtvis har många hela delar som den andra saknar, bakljusen, lite inredningsdetaljer m.m. En kollega påpekade en gång att jag är en hamster, han höll på att trilla av stolen när jag berättade att jag köpt en hel bil för att jag behövde bakljusena, och att resten är "bra att ha" Lyckligtvis har jag gott om plats för mitt eget reservdelslager
Projektets slutmål är inte alls bestämt, men några punkter är givna..
- Rosten ska döden dö!
- Allt som är trasigt ska lagas/bytas.
- De 8 misskötta (j#%! kantstötta och lacksläppande) fälgarna jag fick med duger inte riktigt...
På önskelistan står i nuläget även:
- Dimljusen (inköpta, men inte monterade)
- Vita blinkersglas fram
- Ny framruta
- Kjolpaket
- Bort med dragkroken
- Omlackering (färg är ännu inte bestämt..)
- Turbomotor
- Seriöst stereobygge
I övrigt funderar jag på att byta till manuell växellåda, för även om detta är den roligaste automatlådan jag kört med så är den fortfarande en automat..
Hoppas jag ska kunna inspirera någon lite med min tråd, som er andras trådar har inspirerat mig
GT:n i fråga är en silvergrå GT automat -85. För ca ett år sedan köpte jag den av en äldre herre som hade ärvt den när hans far dog ett par år tidigare, och sen bara haft den stående.
När jag köpte bilen var tanken att jag skulle kunna ägna all min tid åt att fräscha upp den på alla tänkbara vis, och eftersom jag var arbetslös skulle ju detta vara klart till sommaren. Men första dagen då jag hade gett mig på rosten ringde telefonen mitt i alltihop.. Min nuvarande chef undrade om jag kunde komma och jobba en vecka hos honom. Veckan blev veckor. Veckorna blev månader. Månaderna resulterade i anställning, och GT:n fick fungera som pendlarbil.
Vintern närmade sig nu med stormsteg, och jag började oroa mig över salt.. detta mög... 2 veckor innan besiktningen fick jag ett stenskott i vä strålkastare. En vecka senare hade jag bråttom hem från jobbet och kom lite för fort på ett farthinder. Hmmmm, nånting klonkar konstigt från bakvagnen... *pallar upp bilen i verkstan* Vänta lite.. ska där inte vara en balk runt denna bulten?.. Infästningen till vä bärarm till bakaxeln fanns inte mer...
En Saab köptes för att avlasta GT:n under vintern, och ge möjlighet för renovering Nu när vintern börjar lida mot sitt slut börjar jag våga mig ut ur stugan (frusen skåning), och nu har jag tänkt sätta igång med projektet på riktigt
Förra helgen var jag och köpte en reservdels-GT som lyckligtvis har många hela delar som den andra saknar, bakljusen, lite inredningsdetaljer m.m. En kollega påpekade en gång att jag är en hamster, han höll på att trilla av stolen när jag berättade att jag köpt en hel bil för att jag behövde bakljusena, och att resten är "bra att ha" Lyckligtvis har jag gott om plats för mitt eget reservdelslager
Projektets slutmål är inte alls bestämt, men några punkter är givna..
- Rosten ska döden dö!
- Allt som är trasigt ska lagas/bytas.
- De 8 misskötta (j#%! kantstötta och lacksläppande) fälgarna jag fick med duger inte riktigt...
På önskelistan står i nuläget även:
- Dimljusen (inköpta, men inte monterade)
- Vita blinkersglas fram
- Ny framruta
- Kjolpaket
- Bort med dragkroken
- Omlackering (färg är ännu inte bestämt..)
- Turbomotor
- Seriöst stereobygge
I övrigt funderar jag på att byta till manuell växellåda, för även om detta är den roligaste automatlådan jag kört med så är den fortfarande en automat..
Hoppas jag ska kunna inspirera någon lite med min tråd, som er andras trådar har inspirerat mig
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Denna dag har jag ägnat åt att städa verkstan. Mot slutet fick jag in bilen, och kunde påbörja arbetet.
För att komma åt att laga detta tänkte jag plocka bort bakaxeln, då slipper jag nästan allt som är i vägen, och jag kommer åt att slipa bort all rost
Jag såg på reservdelsbilen att dörrhandtagen ska vara av rostfritt.. Av någon anledning har någon tydligen fått för sig att lacka över detta med svart färg på min projektbil
Detta måste åtgärdas!
För att komma åt att laga detta tänkte jag plocka bort bakaxeln, då slipper jag nästan allt som är i vägen, och jag kommer åt att slipa bort all rost
Jag såg på reservdelsbilen att dörrhandtagen ska vara av rostfritt.. Av någon anledning har någon tydligen fått för sig att lacka över detta med svart färg på min projektbil
Detta måste åtgärdas!
Senast redigerad av 1 Erre, redigerad totalt 0 gånger.
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Ska bli kul att följa projektet!
Tar du bort dragkroken måste du göra en reg.besiktning vilket kostar ett gäng hundralappar. Jag hade velat ha en dold dragkrok, tycker det är fränt med en liten husvagn bakom, plus att det är smidigt på bilträffarna långt hemifrån
Bländorna på handtagen polerade jag med en dremel och en liten polertrissa, det blev riktigt bra glans. Bländorna har gått att köpa nya, jag köpte två för jag tänkte byta mina på GT:n, men efter polering så blev de befintliga väldigt fina.
Tar du bort dragkroken måste du göra en reg.besiktning vilket kostar ett gäng hundralappar. Jag hade velat ha en dold dragkrok, tycker det är fränt med en liten husvagn bakom, plus att det är smidigt på bilträffarna långt hemifrån
Bländorna på handtagen polerade jag med en dremel och en liten polertrissa, det blev riktigt bra glans. Bländorna har gått att köpa nya, jag köpte två för jag tänkte byta mina på GT:n, men efter polering så blev de befintliga väldigt fina.
- Emil90q20v
- GT-fanatiker
- Inlägg: 337
- Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
- Ort: Halmstad
Greja...
På önskelistan står i nuläget även:
- Dimljusen (inköpta, men inte monterade)
- Vita blinkersglas fram
- Ny framruta
- Kjolpaket
- Bort med dragkroken
- Omlackering (färg är ännu inte bestämt..)
- Turbomotor
- Seriöst stereobygge
Hejsan!
Jag hade monterat dimljus och vita blinkers.
Bytt framrutan , om den är dålig.
Den har redan kjolpaket. Det finns en ovanlig Ad-on framläpp , max denne.
Behåll dragkroken , det är guld att ha.. Har en på min 90 q -85 , och det är precis hur smidigt som helst. Man kan åka släp och fortfarande med klass..
Omlackering, i orginalfärg.
Turbomotor? Skippa detta ... Det finns 70-11 st ute på blocket ständigt , det går inte att få till snyggt och lagligt utan att skinna sig själv.
Seriöst stereobygge , självklart.
Snygg , välljudande , dold installation.
Du har en mkt fin och unik bil.
Det finns inte många kvar nu , och det värdet som finns utomlands kommer sakta men säkert spridas hit med.
Har du redan köpt en reservdelsbil , så hade jag köpt en av dessa turbo Gt som finns till salu då och då..
Haft din fin och orginal, den andre som en riktig busbil.
Skaffar du entuseastförsäkring på din , så kostar den 1500:- per år, du måste ha garage , en bruksbil och köra max 500mil per år, detta ej till "vardags" ..
Då har man råd att både ha en fin och ett transportmedel.
För som du säger , rosten..
Jag kan se den framför mig i orginalskick , lätt sänkt med ett par snygga 16-17" krysserker eller annan med polerad liten kant...
Eller orginal ronal R8 från gt quattron , ser ut som urquattrofälgar,...
Underbart med Automatlåda.
Hade detta i min gamla mercedes 300 TDT -83.
Mvh Emil
Lycka till med att förädla din pärla.
- Dimljusen (inköpta, men inte monterade)
- Vita blinkersglas fram
- Ny framruta
- Kjolpaket
- Bort med dragkroken
- Omlackering (färg är ännu inte bestämt..)
- Turbomotor
- Seriöst stereobygge
Hejsan!
Jag hade monterat dimljus och vita blinkers.
Bytt framrutan , om den är dålig.
Den har redan kjolpaket. Det finns en ovanlig Ad-on framläpp , max denne.
Behåll dragkroken , det är guld att ha.. Har en på min 90 q -85 , och det är precis hur smidigt som helst. Man kan åka släp och fortfarande med klass..
Omlackering, i orginalfärg.
Turbomotor? Skippa detta ... Det finns 70-11 st ute på blocket ständigt , det går inte att få till snyggt och lagligt utan att skinna sig själv.
Seriöst stereobygge , självklart.
Snygg , välljudande , dold installation.
Du har en mkt fin och unik bil.
Det finns inte många kvar nu , och det värdet som finns utomlands kommer sakta men säkert spridas hit med.
Har du redan köpt en reservdelsbil , så hade jag köpt en av dessa turbo Gt som finns till salu då och då..
Haft din fin och orginal, den andre som en riktig busbil.
Skaffar du entuseastförsäkring på din , så kostar den 1500:- per år, du måste ha garage , en bruksbil och köra max 500mil per år, detta ej till "vardags" ..
Då har man råd att både ha en fin och ett transportmedel.
För som du säger , rosten..
Jag kan se den framför mig i orginalskick , lätt sänkt med ett par snygga 16-17" krysserker eller annan med polerad liten kant...
Eller orginal ronal R8 från gt quattron , ser ut som urquattrofälgar,...
Underbart med Automatlåda.
Hade detta i min gamla mercedes 300 TDT -83.
Mvh Emil
Lycka till med att förädla din pärla.
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Här rasslar det till direkt, kul med lite respons
Edis, var dina bländor också lackade? Jag funderade på att försöka polera upp dem med scotch-brite och hoppas att färgen trillar av, men de som sitter på reservdelsbilen är ganska fina så om jag hittar en liten polertrissa till dremeln kan de nog bli finfina. Men ska det vara högglanspolerat eller mer typ borstat?
Vad är det för dold dragkrok du menar? Har nog aldrig sett något sådant.
Emil, roligt med konkret feedback redan Du är inne på samma spår som min bror, han har föreslagit att jag skulle originalrenovera den fina GTn, och bygga nån form av lekmaskin av reservdelsbilen. Jag har inte hunnit kolla skicket på reserven så jag vet om det är lönt, men jag börjar gilla tanken efter några dagars funderande.. Om det dessutom är svårt att få GTn reggad med turbo så måste jag ju bygga nåt att leka med.. Som tur är har jag gott om plats, så jag kan samla på mig delar till den dagen då jag är färdig med "originalaren" och det blir dags att bygga leksak
Stereobygge görs givetvis snyggt, diskret och välljudande
Nosliwe, jag har inte fått bort all underredsmassa från tröskellådan/innerskärmen än, så det är inte omöjligt att det ser ut så
Edis, var dina bländor också lackade? Jag funderade på att försöka polera upp dem med scotch-brite och hoppas att färgen trillar av, men de som sitter på reservdelsbilen är ganska fina så om jag hittar en liten polertrissa till dremeln kan de nog bli finfina. Men ska det vara högglanspolerat eller mer typ borstat?
Vad är det för dold dragkrok du menar? Har nog aldrig sett något sådant.
Emil, roligt med konkret feedback redan Du är inne på samma spår som min bror, han har föreslagit att jag skulle originalrenovera den fina GTn, och bygga nån form av lekmaskin av reservdelsbilen. Jag har inte hunnit kolla skicket på reserven så jag vet om det är lönt, men jag börjar gilla tanken efter några dagars funderande.. Om det dessutom är svårt att få GTn reggad med turbo så måste jag ju bygga nåt att leka med.. Som tur är har jag gott om plats, så jag kan samla på mig delar till den dagen då jag är färdig med "originalaren" och det blir dags att bygga leksak
Stereobygge görs givetvis snyggt, diskret och välljudande
Nosliwe, jag har inte fått bort all underredsmassa från tröskellådan/innerskärmen än, så det är inte omöjligt att det ser ut så
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Det här ska bli intressant att följa.
Håller med Emil90q20v ord till 100%
Skippa turbomaskin och dylikt, det tar bort GTns karaktär tycker jag.
Vi får inte glömma att det här är lille brodern till Urisen.
Satsa på lite sugtrimm istället, sången ifrån en riktigt sugtrimmad maskin
sjunger så bra det bara går.
Jag sparade dragkroken på en GT som jag hade som mellan projekt då jag var yngre och inte hade bestämt mig vad det skulle bli av min nuvarande bruna GTn.
Det går att måla dragkroken isamma färg som bilen eller annan diskret färg.
Så är det ingen som tänker på den.
Håller med Emil90q20v ord till 100%
Skippa turbomaskin och dylikt, det tar bort GTns karaktär tycker jag.
Vi får inte glömma att det här är lille brodern till Urisen.
Satsa på lite sugtrimm istället, sången ifrån en riktigt sugtrimmad maskin
sjunger så bra det bara går.
Jag sparade dragkroken på en GT som jag hade som mellan projekt då jag var yngre och inte hade bestämt mig vad det skulle bli av min nuvarande bruna GTn.
Det går att måla dragkroken isamma färg som bilen eller annan diskret färg.
Så är det ingen som tänker på den.
Nej, mina var inte lackade, men jag har svårt att tro att färgen sitter speciellt hårt på dina. Testa med något finare än scotch-brite, för en sådan kan nog repa som tusan skulle jag tro.Erre skrev:Edis, var dina bländor också lackade? Jag funderade på att försöka polera upp dem med scotch-brite och hoppas att färgen trillar av, men de som sitter på reservdelsbilen är ganska fina så om jag hittar en liten polertrissa till dremeln kan de nog bli finfina. Men ska det vara högglanspolerat eller mer typ borstat?
Vad är det för dold dragkrok du menar? Har nog aldrig sett något sådant.
Jag har inte sett dolda dragkrokar till dessa bilar, men hade det på min Volvo 850 och det var skönt att slippa se kroken hela tiden. Hade gärna haft en sådan på GT:n!
Satsa på att hålla den i fint originalskick, jag håller med de andra som har påpekat det. Men vad du än hittar på så är huvudsaken att GT:n vårdas och slipper sluta sina dagar som utsliten bruksbil.
Idag kommer projektet stå stilla pga andra hobbyer, men lite klokare känner jag mig redan om hur jag ska gå tillväga med GTn Prio 1 är givetvis rosten, och den kommer jag ha jobb med i flera helger, så det är gott om tid att fundera över vad jag ska fortsätta med sen
Bländorna på reservdelsbilen såg ut att ha ungefär samma finish som våra rostfria rör på jobbet blir efter lite schotch-brite, alltså täckta av miljontals pyttesmå repor i samma riktning. Ska det inte vara så?Edis skrev: Nej, mina var inte lackade, men jag har svårt att tro att färgen sitter speciellt hårt på dina. Testa med något finare än scotch-brite, för en sådan kan nog repa som tusan skulle jag tro.
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Kom hem från Malmö tidigare än väntat, så det blev ut i verkstan en sväng
För att komma åt att laga rosten i balkarna tänkte jag plocka bort bakaxeln, den är ju ganska mycket i vägen. Sagt och gjort, dämparna och tvärstaget (som säkert har ett finare namn.. ) skruvades bort, och bakaxeln lades på golvet. Nu var det bara bromsslangar och vajrar kvar..
Skiten är naturligtvis helt igenrostat.. De enda ställena som jag lyckats lossa bromsslangar/rör är i bromsoket och i reduceringsventilen. Om jag lossar i de båda ändarna och kapar resten med lämpligt verktyg, är det svårt att få ihop det sen med nya rör och slangar då? Skarven mellan rör och slang ser ju ut att vara någon annan konstruktion än bara en nippel som konas fast på röret och sen gängas i slangen.. får nog gå ut och kolla lite närmare på det där..
För att komma åt att laga rosten i balkarna tänkte jag plocka bort bakaxeln, den är ju ganska mycket i vägen. Sagt och gjort, dämparna och tvärstaget (som säkert har ett finare namn.. ) skruvades bort, och bakaxeln lades på golvet. Nu var det bara bromsslangar och vajrar kvar..
Skiten är naturligtvis helt igenrostat.. De enda ställena som jag lyckats lossa bromsslangar/rör är i bromsoket och i reduceringsventilen. Om jag lossar i de båda ändarna och kapar resten med lämpligt verktyg, är det svårt att få ihop det sen med nya rör och slangar då? Skarven mellan rör och slang ser ju ut att vara någon annan konstruktion än bara en nippel som konas fast på röret och sen gängas i slangen.. får nog gå ut och kolla lite närmare på det där..
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Tänk vad en tryckluftsdriven bågfil kan komma till nytta Kapat loss bromsröret på vänstersidan, och lossat det från reglerventilen på högersidan, så nu är bakaxeln loss!
Men vänta.. nåt luktar... och det är en pöl under bilen....
Jag vet inte hur det gick till, men när jag pillade ut bakaxeln måste en av bräsleslangarna fått sig en reva, för här droppade det bensin som ett mindre (ganska mycket mindre..) niagarafall. Jaja, bara att tömma tanken
Nu får verkstan vädras tills nästa helg, vill ju inte precis sätta vinkelslipen i bilen nu direkt
Men vänta.. nåt luktar... och det är en pöl under bilen....
Jag vet inte hur det gick till, men när jag pillade ut bakaxeln måste en av bräsleslangarna fått sig en reva, för här droppade det bensin som ett mindre (ganska mycket mindre..) niagarafall. Jaja, bara att tömma tanken
Nu får verkstan vädras tills nästa helg, vill ju inte precis sätta vinkelslipen i bilen nu direkt
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Liten uppdatering I veckan har jag beställt nya bultar och bussningar till bakvagnen, köpt rostskyddsgrunfärg, rivit bort en massa underredsmassa, bockat till ett nytt fäste till bakaxeln, och av någon anledning hittat en massa saker som tydligen var viktigare än att laga rost... eller roligare iaf..
Läget nu alltså:
Måste ta mig i kragen och inte smita från rostlagningen! Men lätt hänt när det dyker upp roligare saker att göra..
Läget nu alltså:
Måste ta mig i kragen och inte smita från rostlagningen! Men lätt hänt när det dyker upp roligare saker att göra..
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
En liten uppdatering vore kanske på sin plats.
Med fint väder kommer längtan att få ut GTn ur verkstan. Dock börjar även telefonen ringa allt oftare, och man blir tvångsrekryterad till diverse tidskrävande aktiviteter. Trots detta har jag, mellan grillkvällar, förfester och kiteflygande, lyckats slipa, svetsa, slipa och måla några av de mindre rostfläckarna. En bit av en frisk tröskellåda är beställd från gotland, och nya bultar och bussningar till bakvagnen är införskaffade
En sak förbryllar mig dock.. Hur kan en vanlig M12x140 8.8 kosta 41 spänn hos VAG när en specialutformad M12x65 12.9 kostar mindre än hälften? Kreativ prissättning eller slumpgenerator?..
Med fint väder kommer längtan att få ut GTn ur verkstan. Dock börjar även telefonen ringa allt oftare, och man blir tvångsrekryterad till diverse tidskrävande aktiviteter. Trots detta har jag, mellan grillkvällar, förfester och kiteflygande, lyckats slipa, svetsa, slipa och måla några av de mindre rostfläckarna. En bit av en frisk tröskellåda är beställd från gotland, och nya bultar och bussningar till bakvagnen är införskaffade
En sak förbryllar mig dock.. Hur kan en vanlig M12x140 8.8 kosta 41 spänn hos VAG när en specialutformad M12x65 12.9 kostar mindre än hälften? Kreativ prissättning eller slumpgenerator?..
Tiden g�r, alla andra tar bilen..