Audi Coupe GT ska väckas till liv efter tolv års dvala..

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
McFly
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: tis mar 25, 2008 09:05
Ort: Molkom
Kontakt:

Audi Coupe GT ska väckas till liv efter tolv års dvala..

Inlägg av McFly »

Hej på er!

Jag har ägt Audi GT:s i över 10 år och är nu inne på min tredje bil.
Min första bil var en vit 82:a, jag lyckades dock volta med den efter att ha haft körkort i tre veckor.
Därefter köpte jag en svart 88:a, som då var i mycket fint skick och som har varit min trotjänare i tio år. Den börjar dock gå på sista versen och rosten har börjat ta övertaget.

Tanken var att jag skulle köpa en reservdelsbil och renovera upp 88:an.
Idag har jag dock köpt en 85:a som gör att 88:an istället kanske blir reservdelsbil.

Bilen jag köpt idag har endast haft tre ägare och gått drygt 14000 mil. Vartenda kvitto och besiktningsprotokoll finns sparat. Dessutom har bilen fullstämplad servicebok!
Kruxet är att den har stått bortglömd i en car-port i tolv år. Killen jag köpte den av, köpte den i december med tanken att helrenovera den, men det blev aldrig av pga av flytt.
Den tidigare ägaren som hade den i sin car-port har helt sonika bara struntat i att bilen har förfallit. Killen jag köpte bilen av såg bilen varje dag när han åkte till jobbet och bestämde sig för att fråga om den var till salu. Ägaren ville först (konstigt nog) inte sälja den, men efter lite övertalning fick killen köpa den, tillsammans med fågelbon, höstlöv och mossa.

Det tråkiga är att killen var lite hetsig när han skulle frakta hem den. Bromsarna hade rostat fast fullständigt och för att försöka få dem att släppa knöt han fast bogserlinan i U-balken i bakvagnen och försökte dra loss den. Detta resulterade i att U-balken vek sig och ryckte i princip sönder bakvagnen...
Ägaren som sålde bilen till killen hade slarvat bort nycklarna. Så istället för att beställa en nyckel på VAG för typ 150:- och vänta några dagar, så bestämmer sig killen för att bryta sönder tändningslåset(!?)

Trots detta så tror jag att jag har gjort världens fynd idag. Jag la ett skambud på 3000:- och fick den!
Den är i bra skick för att ha varit så neglierad i så många år. Den är rak i plåten och lacken är fin. Invändigt är den som "ny". Det luktar lite mögel bara...


Bilderna är tagna av killen jag köpte bilen av.
Bilen är endast avtvättad på bilderna, ej vaxad eller polerad.


Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har absolut inte försökt starta den än och jag hoppas att killen jag köpte den av inte gjort det heller. Jag tömde nämligen tanken på bensin när jag kom hem. Jag kan säga som så att den var svart som kaffe och luktade vidrigt. Hade inte varit skoj att få in det i insprutningen.

Nu är alltså tanken att jag ska få igång bilen och besiktiga den och jag hade tänkt dela med mig av erfarenheterna med er.

Jag tar tacksamt emot idéer och synpunkter om vad som kan vara bra att göra och tänka på.


Jag har hafsat ihop en liten kort To-do-list:

Innan uppstart av motor:
-Ta ur tanken
-Rengöra tanken. Med vad? fått tips om fosforsyra el. citronsyra
-Ta ur bränslepump och testa kondition, byt bränslefilter
-Kontrollera skicket på insprutningen
-Tömma motorn på vatten och olja
-Byta olja, filter, tändstift, vätskor och övrig motorservice
-
-
-

Innan besktning:
-Ta bort plastlådorna framför trösklarna och kontrollera rost
-Ringa VAG om nya lås och nycklar till tändning och dörrar
-Kolla om det går att spraya på reflexlack på halvljusreflektorerna.
-Byta glödlampor och kolla kablar
-Plocka ner bakvagnen
-Kontrollera rost under bilen
-Ta bort plastlådorna framför trösklarna och kontrollera rost
-Byta rostiga bromsrör och bränslerör
-Svetsa eventuell rost
-
-
-
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jisses vilken skillnad! Det ser ju väldigt fin ut på de tvättade bilderna!

Ska bli spännande att följa uppvaknandet av din GT! :D
Användarvisningsbild
McFly
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: tis mar 25, 2008 09:05
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av McFly »

Idag har jag fortsatt med att kolla skicket på bilen.
Vad jag kan se, så verkar det mesta vara i sin ordning. Dock är trösklarna på båda sidor rostskadade och måste bytas. Är det någon som vet vart man kan få tag på ekonomiplåt till trösklarna? Går det att köpa trösklar på VAG?
Även skrämkanten vänster bak är rostskadad. Finns det ekonomiplåt eller originalplåt att få tag på där också?
Annars är inga bärande delar rostkadade. Behöver dock skrapning och rostskydd.

I övrigt har jag plockat ner plattan med bensinpumpen, ackumulatorn och bränslefiltret.
I ena änden av bensinfiltret (mot tanken) var bensinen svart som synden, men på änden mot motorn var den ren(!?) och fin. Vilket tyder på att filtret verkar ha fungerat.
Däremot har pumpen rostat ihop. Vilket också är en fördel, eftersom det då inte har pumpat in bensin i insprutning om någon har försökt att starta den.

Vad jag sett hittills lutar åt att bilen nog är värd att renoveras.


Så här såg bensinen i tanken ut!:
Bild

Tröskel vänster sida:
Bild

Tröskeln på höger sida är något bättre än vänster:
Bild

I bagageutrymmet har det legat en spade och annat järnskrot som har rostat, Hittills har jag hittat två rosthål:
Bild

Här ser man tydligt att bakvagnen är skev:
Bild

Skärmkanten vänster bak är helt rostskadad:
Bild
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Jag har lås satser till dom bilarna för en billig peng samt ekonomi plåt. pm:a om du vill veta mer.
Användarvisningsbild
McFly
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: tis mar 25, 2008 09:05
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av McFly »

Efter lite noggrannare undersökning av undersidan på bilen, har jag kommit fram till att det inte är värt att rusta upp den. Den är upprostad på de flesta ställen. De bärande bakvagnfästena faller isär bara man tittar på dem och även framvagnen är upprostad, plus flera andra bärande delar.

Däremot har jag nu ett guldläge att helrenovera min svarta GT, då den börjar bli välnött. Detta kommer då att bli en rullande renovering.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ajajaj, den som såg så fin ut på håll. Det var ju riktigt tråkigt att den var så kexig under... Men det är ju guld att få gott om delar till din andra maskin.

Fan, har du en DeLorean också?!? GRYMT!! Den vill vi se bilder på också :D *yes*
Användarvisningsbild
McFly
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: tis mar 25, 2008 09:05
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av McFly »

Ja, det är många fina delar på bilen.

Nja, jag har ägt en DeLorean (glömt att ändra i signaturen), sålde den förra våren.

Här kommer en bild på åttiotalsklassikern
Bild
Länk till DeLorean på garaget.org

Efter att jag sålt den köpte jag en Citroën 2CV och bytte samtidigt ner mig från 220hk till 28hk *yea* Fast det är nästan lika mycket körglädje i den.
Den är också under renovering just nu.
Jag var ute och åkte på grusväg i våras och då gick bilen av på mitten :shock: Otroligt, fast sant! Ramen har rostat och försvagats och gick således av.
Så det räcker med en upprostad bil!

Så jag har fullt upp i garaget!

Bild
Länk till Citroënen på garaget.org
Användarvisningsbild
McFly
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: tis mar 25, 2008 09:05
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av McFly »

Jag har nu tagit tag i bilen igen. Bilen är totalt upprostad undertill och är inte värd att fixas till. Däremot har jag nu hur mycket fina delar som helst till min svarta GT.
Jag har tänkt att flytta över motorn till den svarta eftersom den bara har gått 14000 mil. Häromdan fixade jag till så att det gick att provstarta motorn. Efter mycket om och men startade den, efter att jag bytt brändlepump, bränslerelä och tändkablar, rotor och fördelarlock!
Dock rasslade det till i några sekunder framme vid kamremmen, men det blev tyst efter en kort stund. Sedan gick den hur fint som helst!!

Idag tog jag bort kåpan till kamremmen och fick se något fruktansvärt...
Den tidigare ägaren har troligtvis försökt att ta bort kamremskåpan men inte lyckats, då man först måste lossa servopumpen.
Detta medförde att distansen till kåpan ramlade ner och blev liggandes vid vattenpumpen och har ställt till det rejält!
Jag borde givetvis ha kollat skicket på kamremmen innan jag startade och då hade jag upptäckt detta. Men full av iver då blev detta inte av.

Det har förstört kuggarna till vattenpumpen så den måste bytas och remmen håller nätt och jämt ihop...

Men min fråga är angående denna bild. Som ni ser har kugghjulet till kamaxeln skavt mot motorn. Kan det vara så illa att kamaxeln är skev? Och hur tar jag reda på det!
(Bilderna är felvända, fick ingen ordning på det)

Bild

Tacksam för tips!

Mvh// Magnus
Användarvisningsbild
McFly
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: tis mar 25, 2008 09:05
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av McFly »

Och här ser man den söndertrasade distansen...
Bild

Bild

Det är nätt och jämt att kamremmen håller ihop... Man ser även att det förstört kuggarna på vattenpumpen
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jisses, vilken tur att du kollade upp detta! :shock:
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Den såg lite sönderpumpad ut :lol:
Tur att du kollade.
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Ajdå! Såg inte så kul ut, men det blir ju bättre sen
Användarvisningsbild
McFly
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: tis mar 25, 2008 09:05
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av McFly »

Faran över! Det har gått relativt bra trots allt.
Misstanken om skev kamaxel var fel, det var bara metallskölden bakom kamdrevet som var krökt!
Nästa uppgift blir att fortsätta plocka ner och sortera alla delar.

I'll be back med bilder!
Skriv svar