GT renovering
GT renovering
Tja,
Har nu fått tag på en GT igen! Har saknat den gamla enda sen jag sålde den för ungefär 1½ år sedan, så nu är det dags att sätta tänderna i något nytt!
Utgångsobjektet då. En röd GT (Tizianrödmetallic) tror jag iaf, som har blivit omlackad för x antal år sedan. Så inte så farligt med rost i skärmar och sånt i alla fall. Årsmodell 1986.
Vad ska göras.
*Laga den rost som finns, suspekt är ett ätet område i nedre vänstra hörnet av vindrutan. (framifrån sett) Visade sig vara ganska jävligt.
*Motorservice, byte av diverse vätskor.
*Längsgående bromsrör, ser dock inte rostiga ut. Dock inte prio 1.
*Främre stötdämpare, frysskadade och ska bytas.
*Interiör. Försöka laga skinnklädseln, eventuellt försöka sy ihop något eget.
*Få den besiktigad till våren/sommaren och åka!
Kommer en STOOR Update med mycket bilder nu.
Front och vänster framskärm borttagna. Ser sjukt tomt ut..
Glömde ta kort innan jag skar bort, men kan säga att det var ett stort hål typ.
Det undre dörrfästet. Inte konstigt att dörren hängde lite snett.
Stötdämparkolven ser inte jätteglad ut. Har förmodligen kommit in vatten som frusit och gjort så den är fast i högsta läget. Rör sig inte en millimeter.
Lite allmän överblick på det hela.
Kul med skinn, tråkig förarstol dock.
Baksätet fräscht
...
Sprucket Får laga med plastsvetsning så länge.
Bakdelen
Lite halvdassigt sådär.
Högersidan.
Tänkte försöka modda till något då varken blinkers eller dimljus finns.
Var inne på biltema och köpte den stora Mig svetsen, funkar bra än så länge. Måste fixa 16A uttag, den äter säkringar när man kör på 10A
Motorrummet.
Fälgarna, är helt ok tycker jag. Kommer köra på dom i år i alla fall.
Börjat punkta lite. Jävla pussel att få ihop det.. Ett tips om man är hyffsat ny på att svetsa (som jag) köp svetsspray!! Så det inte fastnar massa skit i munstycket. Jag blev tvungen att åka och köpa det för att det grosade igen sig rätt snabbt. Blev skaplig skillnad kan jag säga!
Jag ska försöka slippa ta bort vindrutan hade jag tänkt..
Fixat ett fäste till kylaren. Kul med svets
Här bakom hade jag tänkt sätta fjärrljusen och blinkers. Det är "lyxtoning" från en gammal 745. Alltså som toningsfilm fast typ 4mm tjock plast.
Nästan svetsat klart nu, tar resten imorgon. Grannarna uppskattar tydligen inte vinkelslip på nätterna..
Försökte få till nån frän bild när jag slipade, vart väl sådär :P
...
Kommer mer imorgon!
/ Lucas
Har nu fått tag på en GT igen! Har saknat den gamla enda sen jag sålde den för ungefär 1½ år sedan, så nu är det dags att sätta tänderna i något nytt!
Utgångsobjektet då. En röd GT (Tizianrödmetallic) tror jag iaf, som har blivit omlackad för x antal år sedan. Så inte så farligt med rost i skärmar och sånt i alla fall. Årsmodell 1986.
Vad ska göras.
*Laga den rost som finns, suspekt är ett ätet område i nedre vänstra hörnet av vindrutan. (framifrån sett) Visade sig vara ganska jävligt.
*Motorservice, byte av diverse vätskor.
*Längsgående bromsrör, ser dock inte rostiga ut. Dock inte prio 1.
*Främre stötdämpare, frysskadade och ska bytas.
*Interiör. Försöka laga skinnklädseln, eventuellt försöka sy ihop något eget.
*Få den besiktigad till våren/sommaren och åka!
Kommer en STOOR Update med mycket bilder nu.
Front och vänster framskärm borttagna. Ser sjukt tomt ut..
Glömde ta kort innan jag skar bort, men kan säga att det var ett stort hål typ.
Det undre dörrfästet. Inte konstigt att dörren hängde lite snett.
Stötdämparkolven ser inte jätteglad ut. Har förmodligen kommit in vatten som frusit och gjort så den är fast i högsta läget. Rör sig inte en millimeter.
Lite allmän överblick på det hela.
Kul med skinn, tråkig förarstol dock.
Baksätet fräscht
...
Sprucket Får laga med plastsvetsning så länge.
Bakdelen
Lite halvdassigt sådär.
Högersidan.
Tänkte försöka modda till något då varken blinkers eller dimljus finns.
Var inne på biltema och köpte den stora Mig svetsen, funkar bra än så länge. Måste fixa 16A uttag, den äter säkringar när man kör på 10A
Motorrummet.
Fälgarna, är helt ok tycker jag. Kommer köra på dom i år i alla fall.
Börjat punkta lite. Jävla pussel att få ihop det.. Ett tips om man är hyffsat ny på att svetsa (som jag) köp svetsspray!! Så det inte fastnar massa skit i munstycket. Jag blev tvungen att åka och köpa det för att det grosade igen sig rätt snabbt. Blev skaplig skillnad kan jag säga!
Jag ska försöka slippa ta bort vindrutan hade jag tänkt..
Fixat ett fäste till kylaren. Kul med svets
Här bakom hade jag tänkt sätta fjärrljusen och blinkers. Det är "lyxtoning" från en gammal 745. Alltså som toningsfilm fast typ 4mm tjock plast.
Nästan svetsat klart nu, tar resten imorgon. Grannarna uppskattar tydligen inte vinkelslip på nätterna..
Försökte få till nån frän bild när jag slipade, vart väl sådär :P
...
Kommer mer imorgon!
/ Lucas
Senast redigerad av 1 Almen, redigerad totalt 0 gånger.
Amen det är verkligen så. Man blir fast vid dom direkt!
Det skulle vara jätte roligt!
Här är min mail: almroth.lucas@telia.com
Det skulle vara jätte roligt!
Här är min mail: almroth.lucas@telia.com
Du har mailAlmen skrev:Amen det är verkligen så. Man blir fast vid dom direkt!
Det skulle vara jätte roligt!
Här är min mail: almroth.lucas@telia.com
Du jobbar snabbt, plåta mycket och håll oss uppdaterade så ska vi nog kunna heja på dig
Ja, idag gick det betydligt mycket bättre. Lär mig svetsen lite mer så nu flyter det på kanon. Har plåtat klart allt det jobbiga runt dörren, imorgon blir det att spruta på grundfärg. Tänkte köra med Hagmans 2-komponents ca-primer, dels för att den ska vara sjukt bra, men också för att man inte behöver slänga på täckfärg direkt. Den ska klara att stå utan att släppa igenom fukt
Den jobbigaste biten, tog fan nästan 2 h innan jag fick till den..
Vinterpuckarna på originalfälg. Jag tycker dom där fälgarna är ganska snygga faktiskt Satte dit dom för att testa, tänkte putsa upp sommarfälgarna lite sen.
Passade på att göra en interiörtvätt också när det var så skönt ute. 13 grader hade vi här idag. Våren är inte långt ifrån nu
Vinterdäcken på!
Fick förstärka upp dörren i det undre fästet lite. Hela dörren hängde ner typ 2cm så det gick inte att stänga utan att lyfta den. Men jag tog en domkraft och pressade upp dörren och sen svetsa dit 3mm plåt. Så nu är det rakt igen!
Raka linjer.
Svetsat färdigt det undre fästet. Pussel var det här också, men nu är det färdigt. Kommer inte slipa ner svetsarna något, kommer inte åt med vinkelslipen och jag vill slippa ta bort dörren. Framskärmen täcker ju det där ändå.
Övre delen klar också. Återstår lackering som sker imorgon om det är lika gött som det var idag. Sen tänkte jag köra med karosstätning innan slutfärg. (på den delen som täcks av framskärmen)
Undre fästet inifrån sett.
Bjuder även på en bonusbild jag tog från Svenska Rallyt iår. Vargåsen stod vi på där. Kan ju säga att det hördes ett ordentligt jubel i skogen när den här kom vrålandes förbi!
Det var allt för idag, Men kommer mera imorgon!
/ Lucas
Den jobbigaste biten, tog fan nästan 2 h innan jag fick till den..
Vinterpuckarna på originalfälg. Jag tycker dom där fälgarna är ganska snygga faktiskt Satte dit dom för att testa, tänkte putsa upp sommarfälgarna lite sen.
Passade på att göra en interiörtvätt också när det var så skönt ute. 13 grader hade vi här idag. Våren är inte långt ifrån nu
Vinterdäcken på!
Fick förstärka upp dörren i det undre fästet lite. Hela dörren hängde ner typ 2cm så det gick inte att stänga utan att lyfta den. Men jag tog en domkraft och pressade upp dörren och sen svetsa dit 3mm plåt. Så nu är det rakt igen!
Raka linjer.
Svetsat färdigt det undre fästet. Pussel var det här också, men nu är det färdigt. Kommer inte slipa ner svetsarna något, kommer inte åt med vinkelslipen och jag vill slippa ta bort dörren. Framskärmen täcker ju det där ändå.
Övre delen klar också. Återstår lackering som sker imorgon om det är lika gött som det var idag. Sen tänkte jag köra med karosstätning innan slutfärg. (på den delen som täcks av framskärmen)
Undre fästet inifrån sett.
Bjuder även på en bonusbild jag tog från Svenska Rallyt iår. Vargåsen stod vi på där. Kan ju säga att det hördes ett ordentligt jubel i skogen när den här kom vrålandes förbi!
Det var allt för idag, Men kommer mera imorgon!
/ Lucas
Kör Update igen då.
Även en skön dag med sol och goa temperaturer. Sista rostlagningen klar på högersidan, nu är det bara en del av tröskeln på andra sidan kvar. Sen återstår finliret, men det tar jag när det blivit ännu lite varmare ute
Påbörjat att kapa dän rosten där lyftpunkten ska sitta.
Skapligt kexigt.
Såja! Som nytt igen!
Hmmm.. undra om det ska vara sådär..
Bättre att ta dän skiten och göra vettigt istället
Nu sitter det! Ser betydligt bättre ut. Blev bara några punkter här. Det slog lågor inuti tröskeln så jag vågade inte svetsa mer.
Målning! Färgen torkade snabb som fan.
Mer målning..
Ännu mer målning
Blästrade några suspekta bubblor i lacken när jag ändå var igång på den sidan. Var betydligt större än det såg ut innan.
Fint
Kamremskåpan fick sig en skvätt färg också, ser ju så tråkig ut.
Efter, kommer dock bli mattare när den torkat
Kamremmen såg rätt ok ut. Ska vara bytt 2010-2011 nån gång.
Lackade även listerna runt lycktorna svarta.
Fronten. Den delen jag har slipat på ska bli svart igen.
Det var allt för idag gott folk! Kommer en till imorgon
/ Lucas
Även en skön dag med sol och goa temperaturer. Sista rostlagningen klar på högersidan, nu är det bara en del av tröskeln på andra sidan kvar. Sen återstår finliret, men det tar jag när det blivit ännu lite varmare ute
Påbörjat att kapa dän rosten där lyftpunkten ska sitta.
Skapligt kexigt.
Såja! Som nytt igen!
Hmmm.. undra om det ska vara sådär..
Bättre att ta dän skiten och göra vettigt istället
Nu sitter det! Ser betydligt bättre ut. Blev bara några punkter här. Det slog lågor inuti tröskeln så jag vågade inte svetsa mer.
Målning! Färgen torkade snabb som fan.
Mer målning..
Ännu mer målning
Blästrade några suspekta bubblor i lacken när jag ändå var igång på den sidan. Var betydligt större än det såg ut innan.
Fint
Kamremskåpan fick sig en skvätt färg också, ser ju så tråkig ut.
Efter, kommer dock bli mattare när den torkat
Kamremmen såg rätt ok ut. Ska vara bytt 2010-2011 nån gång.
Lackade även listerna runt lycktorna svarta.
Fronten. Den delen jag har slipat på ska bli svart igen.
Det var allt för idag gott folk! Kommer en till imorgon
/ Lucas
Update!
Idag hände det inte allt för mycket, började lite smått med att kapa i tröskeln på andra sidan. Sen fick jag tag i lite delar från Jimmen som jag ska dit med när rostlagningen är klar på trösklarna.
Kamremskåpan kom på plats också.
Här är lite av grejerna jag hämtade. Stötdämparna och fjädrarna ska flyttas över till fjäderbenet som sitter på bilen.
"Nya" extramätare.
Hylsan satt så in i helvete. Får bli att åka efter en rörtång modellen större imorgon.
Ska upp tidigt och försöka hinna så mycket som möjligt imorgon, åker även efter bättre begagnade lysen fram och bak + lite annat smått
/ Lucas
Idag hände det inte allt för mycket, började lite smått med att kapa i tröskeln på andra sidan. Sen fick jag tag i lite delar från Jimmen som jag ska dit med när rostlagningen är klar på trösklarna.
Kamremskåpan kom på plats också.
Här är lite av grejerna jag hämtade. Stötdämparna och fjädrarna ska flyttas över till fjäderbenet som sitter på bilen.
"Nya" extramätare.
Hylsan satt så in i helvete. Får bli att åka efter en rörtång modellen större imorgon.
Ska upp tidigt och försöka hinna så mycket som möjligt imorgon, åker även efter bättre begagnade lysen fram och bak + lite annat smått
/ Lucas
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Om du vill ha lite tips. på svetsningen ser det ut som du har för lite ström på. Svetsarna flyter inte ut som dom ska utan byggs på hög i stället. Och när du svetsat på trånga utrymmen som du inte kan hel svetsa. kleta på karosseri kit på skarvarna. Hagmans har som funkar bra. biltema är kladigt som fan och tar lång tid på sig att torka. Måla först med grundfärg.. Ett annat allternativ som jag har lärt mig under åren är att det är lättare att skära bort plåt bitar från en skrot bil och svetsa dit än att hålla på och lappa. Spar oftast mycket tid. Men man lär sig att forma plåt genom att göra som du gjort. inget fel med det. Annars ser det bra ut
evil.tweety skrev:Om du vill ha lite tips. på svetsningen ser det ut som du har för lite ström på. Svetsarna flyter inte ut som dom ska utan byggs på hög i stället. Och när du svetsat på trånga utrymmen som du inte kan hel svetsa. kleta på karosseri kit på skarvarna. Hagmans har som funkar bra. biltema är kladigt som fan och tar lång tid på sig att torka. Måla först med grundfärg.. Ett annat allternativ som jag har lärt mig under åren är att det är lättare att skära bort plåt bitar från en skrot bil och svetsa dit än att hålla på och lappa. Spar oftast mycket tid. Men man lär sig att forma plåt genom att göra som du gjort. inget fel med det. Annars ser det bra ut
Tack! Angående svetsningen så kunde jag inte köra på högre ström på grund av att våran maxsäkring är på 10A. och svetsen är på 16A. Så när jag höjde ett snäpp gick säkringen hela tiden Men en elektriker har varit och fixat 16A så nu är det skaplig skillnad. Är som du säger, svetsarna flyter ut nått enormt mycket bättre än tidigare. Synd bara att jag redan är klar med mesta svetsandet. Man lär sig helt klart av sina misstag.
Och dumsnål som man är går man och köper kitt på biltema. Förhoppningsvis är det väl torrt till sommaren.
Det har hänt lite under helgen, har inte riktigt hunnit med att updatera. Men nu kommer massor med bilder
Fick låna en kompis rörtång, då blev det betydligt lättare att lossa på hylsan
Stötdämparna som satt i dom andra fjäderbenen. Tack och lov hade tidigare brukare hällt i olja så dom gick lätt att dra upp.
Sydafrikanerna kan sin grej alltså!
Lackade benen med hammarlack när dom ändå var nere, ser ju lite trevligare ut.
Fjädern såg ju inte heller jätteglad ut.
Så det blev en skvätt färg på den också.
Monterat! Nya styrleder samt spindelleder då dom gamla inte gick att rädda
Lite skillnad är det allt!
Bakfjädrarna som till slut inte användes. Såg att en av dom hade rostat av, så jag bestämde mig för att köra på original så länge.
MYCKET fräscha baklysen och framlysen som jag var och hämtade i lördags. Baklysena behöver putsas upp lite, dock är dom helt fria från sprickor!!
Bytte stötdämparna bak också.
Lite skillnad, 205 till höger och 175 till vänster.
Började lite på fronten också.
Blir nog bra sen
Det var alles för denna gång
/ Lucas
Fick låna en kompis rörtång, då blev det betydligt lättare att lossa på hylsan
Stötdämparna som satt i dom andra fjäderbenen. Tack och lov hade tidigare brukare hällt i olja så dom gick lätt att dra upp.
Sydafrikanerna kan sin grej alltså!
Lackade benen med hammarlack när dom ändå var nere, ser ju lite trevligare ut.
Fjädern såg ju inte heller jätteglad ut.
Så det blev en skvätt färg på den också.
Monterat! Nya styrleder samt spindelleder då dom gamla inte gick att rädda
Lite skillnad är det allt!
Bakfjädrarna som till slut inte användes. Såg att en av dom hade rostat av, så jag bestämde mig för att köra på original så länge.
MYCKET fräscha baklysen och framlysen som jag var och hämtade i lördags. Baklysena behöver putsas upp lite, dock är dom helt fria från sprickor!!
Bytte stötdämparna bak också.
Lite skillnad, 205 till höger och 175 till vänster.
Började lite på fronten också.
Blir nog bra sen
Det var alles för denna gång
/ Lucas
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda