Har du bytt kamrem och vattenpump på en 83a ? Är det en stor operation . Någon säger att det blir ventilsallad om remmen går av någon säger att den "bara" stannar . Och någon säger att vattenpumpen är en kinkig kamrat som mattas med åren .
Har haft ur min motor 4 gånger. Är en hy motor från 87. Vet inte vad som skiljer sig på dom tidiga 5 orna. Haft loss remmen 5 gånger. Du måste lossa Kamremskåpan först och släppa på servopumpen för att få ur den ur bilen enkelt.
Sedan är det generator remmen för att få loss den nedre kåpan.
Efter det så lossar du vattenpumpen för att remmen ska bli slak (kommer forsa ur vatten).
Sen måste du lossa vevaxelbulten för att få loss den nedre remskivan.
sen är det bara göra allt tvärtom. Glöm inte locktighta vevaxelbulten och byta löprullen. Den finns i 2 olika diametrar.
jag brukar köra ner en skruvmejsel modell stor i ett av hålen i svänghjulet för att låsa motorn. Rätt eller fel vet jag inte. Har funkat för mig iaf.
finns en nolla på svänghjulet och den andra är på baksidan av kamdrevet och motsvarande på baksidan av bakre kamremskåpan.
Verktyg du kommer att behöva:
13 nyckel
27 hylsa
10 nyckel
momentskaft som går till 420mm
insexnyckel sats.
Kan ha missat något. Men så här gör jag på hy motorn iaf.
Nu har jag provat att starta upp och hade ir termometern . Och i överkant på kylaren blev de 98 grader i botten på kylaren 58 vid termostathuset 65 och huset ovanför 85 och då började det bubbla i ex kärlet . Kan inte komma fram till något annat än vattenpumpen . Eller tänker ja fel ?
Satt och läste på ett forum att locket till ex kärlet kan vara ett problem . Det blir inte tillräckligt med tryck i systemet . Har aldrig hört talas om de problemet . Någon annan som råkat ut för de
Aldrig varit med om det så kan inte svara på det. Hört om folk som har rasat motorer pga det dock. Bla min kusin, men då var det en golf 2a. Samma principen ändå.
Oljan är fin och inga oljeringar på kylvattnenet . Så det känns inte som topplockspackningen har sagt upp sej . Ska prova utan temostat åxå . Misstänter att det ska vara samma temy runt om när den står still på tomgång
God kväll . Nu är problemet löst . Det va locket till exp kärlet som inte höll trycket . Så 168,00 kr senare fungerar allt som de ska . Tack för alla tips på vägen till lösningen
Har samma strul på min uris från 81,och vad jag fattar så enligt vissa beskrivningar så ska det finnas någon thermotidgivare lr ngt, senn har vissa två hastigheter på fläkten, medel och full fart.elen på min bil är inte by the book så svårt och veta hur det ska vavara.nu går fläkten enbart på givaren i kylaren och inte när man stänger av bilen.om du kommit fram vore jag glad för svar:)