Projekt - urquattro -83

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Projekt - urquattro -83

Inlägg av Edis »

Jaha, de flesta har väl sett på FB att jag skaffade ett objekt i förra veckan... Ibland dyker man på saker som är HELT oplanerade, men om jag inte hade slagit till, så hade jag ångrat mig för all framtid...

Såååå, efter moget övervägande (kort, men moget övervägande :wink: ) så slog jag till på en 83:a som behöver lite omvårdnad. Den har varit ett projekt under ganska lång tid, men känns som ett väldigt bra utgångsobjekt.

Här kommer lite bilder på kärran.

Så här såg den ut i garaget där den stod
Bild

Varför sålde jag den rostfria, dessutom röda, takluckan för några årsedan... Man SKA uppenbarligen aldrig sälja något ::
Bild

Började med att köra hem alla lösa delar i mitten på förra veckan, blev en hel del...
Bild

Två kit med fälgar, både smala och breda *yes*
Bild

Äntligen fredag, gick smidigt att lasta, de väger inte så mycket utan motor, låda och inredning :D
Bild

Var ju tvungen att låta silverpilen hälsa på sin storasyster
Bild

Så nu står de och går igenom gamla minnen i garaget :D
Bild

Det jag håller på med nu är att klura ut hur jag ska ha bilen.

Det blir inget sportquattrobygge, men det jag funderar på är om den ska bli strikt original, eller om det ska bli en lite förbättrad variant med modernare inredning (inget eftermarknads, utan original från en nyare GT/uris), helst i skinn, om jag ska ha originalmotorn med originalsprut, eller om jag ska montera in ett MS3X eller liknande...

Är ju en hel del kvar innan det är dags att avgöra det, finns ju lite norskt krom att bearbeta... Blir nog ett par dagar med blästern och svetsen skulle jag tro :lol:
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Fan va gött med en till! Inredningen syr du väl om själv? ;)
Personligen så hade jag försökt hålla en uris så nära original som möjligt och skulle jag ändra på något så ska det gå att återställa hyfsat lätt. Men det är ju bara jag det :D
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag har ju alltid resonerat så också, men det är alldeles för många tokar i min omgivning som bygger grymma projektbilar så man faller ju nästan in i deras jakt efter pulver. Lillebrorsans S2:a som går som ett skållat troll gör ju inte suget efter något lite vassare mindre heller. :lol:

Original står närmast till hands för mig just nu...
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Inlägg av sleeper »

Jaha, de som redan har det gott ställt får det oftast ännu bättre.. *hehe*
En annan får drömma vidare.. :cry: Nog med självömkan!!

GRATTIS! Till (ännu) en trevlig bil, ser verkligen fram emot att följa detta projekt och se vilken riktning det tar.. *yes*
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Flipman
GT-diggare
Inlägg: 68
Blev medlem: tor feb 19, 2009 00:07
Kontakt:

Inlägg av Flipman »

Härligt! :)

Har man inte jobb, så skaffar man det! *yes*

Skulle vara kul om du byggde en lagomt vässad 10 ventilare med
ett modernt sprut, men fortfarande ha original utseendet kvar
så mycket som möjligt.. 8)

Dom flesta ta ju den enkla vägen och sätter i en 20v istället. :?

Lycka Till! :)
urquattro -83
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hehe, tackar! :D

Det ska bli en 10V, det är solklart! *yes*

Kommer att börja med att laga karossen och plocka isär och blästra/lacka/galva så mycket löst som möjligt. Risken är dessutom stor att man behöver shoppa på sig en massa delar också, så den som har 10V-prylar liggandes får gärna höra av sig. :D

Tobias > Jag har minst en uris till att köpa också, vill ha en 85-88 också, man blir aldrig nöjd :wink:
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Faan vad najs *yes*
Jag skulle köra på så mycket original som möjligt om jag vore dig, dock aldrig fel att uppdatera inredningen till något trevligare :D
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Inlägg av sleeper »

Nä nu :shock: haha!
Kör på bara, det är såklart bättre att en riktig entusiast som verkligen vill äga bilen som du får tag på såna här klenoder än att de som bara skor sig på andra köper dom som kan dyka upp billigt i enda syfte att sälja dyrt (läs: t.ex. den gröna 10v som låg ute på blocket nyss).

Glöm inte bort att uppdatera så ofta du kan så det blir lite liv här i projekt-forumet igen! 8)
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nej, jag är ju inte riktigt känd för att sälja saker, så det här är inte en affär för att tjäna pengar, räknar med att det blir precis tvärtom... Är ju egentligen alltid bättre att handla färdiga bilar, men ska man renovera en kärra någon gång i livet, så kan det lika gärna vara en urquattro :D

Jo, såg den gröna till salu förra året och det var en "rätt" rejäl prisökning på ett år. Men jag antar att det bara är riktiga entusiaster som köper bilarna nu för att behålla de för alla framtid, det är därför priserna sticker rejält nu. Ska man få en entusiast att sälja sin drömbil får man övertala med en rejäl hög med pengar. Ta 20V som exempel, det senaste året så har ju priserna blivit helt galna, innan låg de på 3-400000kr på Mobile, nu finns det bara en till salu och den rackaren ligger på 70000Euro...
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =206429363

Ska försöka uppdatera med lite bilder, om inte annat för att ha lite press på mig :D

Beställde hem alla utdrag från Svenskt Fordonsarkiv i veckan, det kostar 10kr/sida att få utdragen, får kopior på alla ägarbyten, av- och påställningar m.m. Alltid roligt att se hur den har studsat runt i landet.
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Edis skrev:Nej, jag är ju inte riktigt känd för att sälja saker, så det här är inte en affär för att tjäna pengar, räknar med att det blir precis tvärtom... Är ju egentligen alltid bättre att handla färdiga bilar, men ska man renovera en kärra någon gång i livet, så kan det lika gärna vara en urquattro :D

Jo, såg den gröna till salu förra året och det var en "rätt" rejäl prisökning på ett år. Men jag antar att det bara är riktiga entusiaster som köper bilarna nu för att behålla de för alla framtid, det är därför priserna sticker rejält nu. Ska man få en entusiast att sälja sin drömbil får man övertala med en rejäl hög med pengar. Ta 20V som exempel, det senaste året så har ju priserna blivit helt galna, innan låg de på 3-400000kr på Mobile, nu finns det bara en till salu och den rackaren ligger på 70000Euro...
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =206429363

Ska försöka uppdatera med lite bilder, om inte annat för att ha lite press på mig :D

Beställde hem alla utdrag från Svenskt Fordonsarkiv i veckan, det kostar 10kr/sida att få utdragen, får kopior på alla ägarbyten, av- och påställningar m.m. Alltid roligt att se hur den har studsat runt i landet.
Han med den gröna gjorde sig nog en slant ja men han verkade förstå att det gick att nästintill dubbla pengarna på bilen, enligt vad jag har hört gav han runt 80k och sedan satte han först ut bilen i slutet av februari för 199k men sänkte till 179k och tog sedan bort annonsen för att nu här om dagen lägga ut den igen för 165k så säkerligen lyckades han nog dubbla pengarna på bilen. Jag skulle kunna göra en skaplig förtjänst på min nu men jag är inte så dum att jag säljer en uris en gång till :lol:

Det här med fordonsarkivet, går det att se bilens historia även i tex Tyskland genom någon "briefkopia" eller någon som har en idé om hur man får tag i det.
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Fladdermusen skrev:Jag skulle kunna göra en skaplig förtjänst på min nu men jag är inte så dum att jag säljer en uris en gång till :lol:

Det här med fordonsarkivet, går det att se bilens historia även i tex Tyskland genom någon "briefkopia" eller någon som har en idé om hur man får tag i det.
Haha, bra att ha erfarenheten att man ångrar sig :lol:

Nej, man ser inget från Tyskland. Jag har inga bra tips på hur, eller om det går att få tag i något där. Någon annan kanske har bättre koll på det?
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Jäkla fint med shoppingen Edis det där får du fart på :D Det gäller ju o ta vara på dom få som finns kvar o sen är den ju röd också som min o det är sött ;) Angående historik så beställde jag också till min 86:a o då kan man se gamla ägare osv. i Sverige men tyskland vette fasen hur det blir. Min är 86 o kom till Sverige i Maj 88 med 52 mil på mätaren så kanske stått hos nån bilhandlare elr nåt :D
Flipman
GT-diggare
Inlägg: 68
Blev medlem: tor feb 19, 2009 00:07
Kontakt:

Inlägg av Flipman »

Jahapp... hur går det med den här bilen då?
Några framsteg? :)
urquattro -83
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Har inga roliga bilder att visa, det har inte skett några stora framsteg ännu.

Har skruvat isär motorn och den kändes helt OK, så kartlägger lite vilka delar som behövs. Lutar åt att bilen byggs lite förbättrat, men väldigt "original-ish". Vill kunna åka till besiktningen utan att behöva bygga om...

Men har blivit rätt mycket Audi i sommar ändå, idag fick jag ju till och med pris för "Årets Rallybil" på Halmstad Sports Car Event, så inspirationen är på topp nu :lol:
CarpeDiem
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jul 20, 2016 11:44

Inlägg av CarpeDiem »

Detta ska följas :D
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Åfasen kul med pris Edis :D
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Naturligtvis gick en pinnbult av till grenröret. Köpte en skruvutdragarsats på Biltema med borr och allt, men det gick inte att få loss pinnbulten, lyckades nog mest att sabba Biltemaprylarna... Då över till klassikern, banka in en Torx och vrid runt. Det gjorde jag... Smack sa det bara, så gick Torxen av i bulten ::

Försökte på alla möjliga olika vis, men Torxen är ju så hårda så det går ju inte att borra bort en sådan med mina skitborr jag hade hemma. Till slut fick Abenen jobba lite istället!
Bild

Räddaren i nöden!! Lyckades få bort resterna av Torxen!
Bild

Ska borra upp ett större hål och sätta Helicoil istället... Var lagom förbannad på mig själv när Torxen gick av... Anade att det skulle hända, hade varit bättre att borra i fräsen direkt...
Skriv svar