Projekt: Rullande renovering Urquattro

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Håller med dig, känns alltid bra att få lite små saker man irriterar sig på fixade ;)
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Länge sedan uppdatering på detta projektet nu. Det går sakta framåt men lite händer det dock ibland. Bilen är besiktigad för året, det krävdes dock fix med bromsarna bak så nu är allt nytt bak ok, skivor samt klossar(EBC grennstuff). Har även hunnit med en fordonsträff med bilen här hemma i Oskarshamn skulle dock vilja åka på lite mer Audi-inriktade träffar men det är en bra bit att åka uppåt landet så vi får se när det blir av men tanken är att göra det någon gång iaf.

Bild från fordonsträffen.
Bild
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Länge sedan det hände något här men nu skall jag försöka komma igång med projektet igen :)
Idag har bilen tagits ut för att luftas lite o fick en välbehövd tvätt så nu är vinterns garagedamm borta o till veckan har jag tänkt besiktiga henne.

Bild

Bild
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Myycket trevligt :D Hoppas hon går igenom med vitt papper :D
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Audimannen2 skrev:Myycket trevligt :D Hoppas hon går igenom med vitt papper :D
Tackar :) Besiktningen blir på torsdag 7/4 o det borde gå utan några större otrevligheter, under de åren jag har ägt henne så har det i stort sett bara varit bakbromsarna som det anmärkts på men det skall inte kunna vara några större problem nu med helt nya ok, skivor o klossar :D
Senast redigerad av 1 Fladdermusen, redigerad totalt 0 gånger.
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Då var quattron besiktigad för året, gick igenom med blankt papper 👍
För första gången sedan jag köpte denna quattron utfördes bromsprovet på väg istället för i bromsprovaren.
Jämförde besiktningsprotokollen från då jag köpte bilen o såg att jag har under dessa år endast kört ca 550mil 😁

Bild

Bild
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Har lite problem med att motorn går varm då jag långkör o satt här om dan o diskuterade med en polare om möjliga problem som kan leda till överhettning o efter en stunds diskuterande kom vi fram till att det kan vara bra att kolla kompressionen för att se om topplockspackningen är okej så det inte kan trycka in kompression i kylsystemet o på så sätt orsaka överhettning. Sagt o gjort nu i helgen har vi kollat kompressionen o kom fram till följande.

Kall motor - Varm motor
Cyl 1: 7,9 - 8,5
Cyl 2: 7,8 - 8,5
Cyl 3: 8,6 - 8,8
Cyl 4: 8,3 - 8,3
Cyl 5: 7,7 - 8,5

Som synes inga jätteskillnader mellan cylindrarna dock lite underligt att 4ans cylinder ha samma värde kall som varm o även att 3ans cylinder har ganska små skillnader jämfört med resten. Skall på något sätt försöka se om det går in avgaser vi kylsystemet för att se om den trycker över kompression i kylsystemet så vi måste lyfta toppen o byta packning.
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Har varit med om att det har varit tempvisningen som har varit själva problemet på ett par olika bilar. Testa att mäta med en IR- eller lasermätare!

I övrigt så när det gäller gamla bilar så är det ju inte fel att skölja igenom hela systemet ordentligt samt byta termostat och vattenpump.
Skriv svar