Passa på att kolla bränslesystemet under vintern

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Passa på att kolla bränslesystemet under vintern

Inlägg av Megiltura »

Har upptäckt att bränslesystemet har sina dolda brister och kan vara värt att kolla på när man endå har bilen ståendes ett tag.

På donatorbilen som jag skruvade ner såg tanken helt fin ut, men på¥ kopplingarna hade det börjat rosta, och på min fick jag med hela röret från tanken när jag skulle dra av slangen, det hade rostat rakt av. i botten på¥ tanken låg dessutom en sörja av rost och mög som rann ut som lera :/

En av slangarna fick jag klippa av varpå den klibbade ihop och höll tätt...

vidare så hade båda bränslerören rostat av under batterilådan i motorrummet.

Nu har ju min bil stått ett tag men vid en titt över systemet så såg det inte så farligt ut.

Jag börjar misstänka att jag hade problem med bränsletillförseln och att det gjorde att min motor dog för ett par år sedan (och har inte startat sedan dess).

Så kryp in under och ta loss gummigenomföringen under tanken och kolla hur skicket är. Och när vi ändå behandlar ämnet så använd ALDRIG Biltemas bränsleslangar, de spricker av bara tanken på bensin.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ja, Biltemas bränsleslangar är skitdåliga, någon har tipsat om deras slangar till båtar, de kanske är bättre, lite grövre prylar...

Jag har någon tank liggandes, kan kolla skicket på den om du inte kan använda den från donatorbilen.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Jag tror att jag kan använda donatorbilens tank, får kolla mer på den. Annars vet jag var jag ska börja leta.

För tankar i plast som passar finns väl inte? jag har försökt kolla lite efter det men inte hittat något.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Skriv svar