Nosliwes Projekt

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Händer fortfarande inte speciellt mycket då jag har varit och fortfarande är tvungen att fixa lite med A4an. Sen så har väl inte motivationen varit på topp heller för den delen.

Iaf fixat en skärrings koppling till kopparröret under bilen så jag kan koppla på bränslet upp till skuffen.

Bild
Bild

Sen så har jag fixat givare och kablage till nya hastighetsmätaren då den gamla var mekanisk. Var det enda jag fick gjort idag då ja har bytt olja på A4an samtidigt.

Bild
Bild
Bild

A4an har iaf äntligen kommit ner på marken. Har bytt till coils då dom gamla höll på med att gå av på mitten :rolleyes: och har fixat bromsarna runtom osv. Har inte direkt fått mycket kärlek dom senaste 5 åren som vinterbil. Så som sagt, har stått lite still med GTn.

Bild
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Efter att ha letat som en idiot. Varit i Falköping och konstaterat att bilen som stod där inte gick att komma in i öht. Varit i kontakt med Linköping skroten för att åka 16mil dit och hämta det jag var ute efter och dom inte kunde hitta den på sitt lager. Lagt upp köpes annonser på facebook och slutligen ha ringt till Falköpingsskroten och bett dom lyfta fram bilen åt mig, så har jag äntligen fått tag på en 100 typ 44 bräda till mitt bygge!

Nu ska man bara lyckas gjuta ihop dom här två!

Bild
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

En timme med japansåg och vinkelharry senare så blev det såhär :)

Bild
Bild

100 brädan är skapligt skrot kan man säga :D
Nu ska det bara göras gjutform för mittdelen då den gamla fick ryka den med. Kommer göra en som går hela vägen ner till växelspaken.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Eftersom det som vanligt krånglade när jag skulle greja med A4an, så gav jag mig på instrumentbrädan istället.

Huven till mätarhuset är färdiglimmad och klar för att kläs tillsammans med resten av brädan.
Har även gjutit en SPQ mittdel i glasfiber som skall putsas till lite och limmas på plats.

Bild
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Känner att åk suget börjar bli större än det omotiverande spackel slipandet.
Så igår monterade jag rör mellan pump och filter så jag kan få igång bilen.
Accumulatorn upptäckte farsan att den läcker i membranet när han blästrade den, så den kopplade jag förbi så länge.

Bild

Ska bara dra bak elen till bränslepumpen så kan man köra bilen ut och inn när man ska fila på karossen. Lite mer plats ute i det blå :)
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Härligt att du kämpar på emellanåt :D Va länge sen man va in här o händer inte så mkt här längre :/
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av Nosliwe »

Va dammigt allt blir på 4 år! 🤔

Bild

Kört runt motorn på startmotorn och kollat så "nya" (köptes för 3 årsen) bränslepumpen går.
I morgon blir det uppstart.

To do:

Slipa och lacka karossen.
Nya däck.
Bygga om avgaset för katt.
Köpa ny takluckemekanism (Den gamla har spruckit).
Montera tillbaks inredningen som har legat i förrådet i 4 år.
Gifta mig den 6 Juli.
Göra klart SPQ instrumentbrädan och tillverka alla plastdetaljer som jag alltid har saknat till bilen.

Äger en 3D skrivare sen 1 år tillbaks. Så den skall få gå varm med alla plastdetaljer som ej går att köpa längre. Bla så skall jag ta fram SPQ gallren till huven i ABS plast.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av Nosliwe »

Fick igång bilen igår och den tickade på som väntat :)

Idag har jag lött ihop tanken jag köpte i höstas och tänkte ta tag i fästet för bränslepump och filter under bilen. Pump och filter satt med buntband och najtråd när jag köpte bilen och jag har använt mig av slangklammer med gummi i väntan på att ta tag i det ordentligt.
Skulle skruva loss fästet och den bakre skruven gick av direkt. Dom främre var det värre med.
någon av dom tidigare 20 talet ägare har satt domkraften just där fästet sitter fast i fram i golvet.
Har alltid tyckt att det har sett lite konstigt ut i golvet, men lika intryckt på båda sidor (ca 3cm).
Fram med karosseri lådan med hammare och mothåll.
Började banka ut golvet till rätt form och upptäcker ganska snabbt att när golvet trycktes upp måste plåtarna ha separerat i skarven och lösningen personen i fråga hade, var att fylla upp hålet med karosserikit.... Kan säga att det var rätt kexigt vid det här laget.
Någon dag i veckan åker vinkelslipen fram och 2 skarvplåtar skall fixas på jobbet. Samt ett nytt fäste för pump och filter skall tillverkas!
Kanske inte har nämnt det tidigare, men sen ca 1.5 år tillbaks kan jag titulera mig konstruktör och jobbar med detta på heltid på en plåt och rörfirma. Användbart!

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av Nosliwe »

Första prototyp på ett av huvgallren på G!

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av Nosliwe »

Blev inga bilder på gallret då det lossnade när det var ca 5 lager kvar. Men blev tillräckligt för en provmontering och det satt perfekt med presspassning på vänster sida. Höger sida var radien lite större i nedre högra hörnet.
Inte så oväntat då det är en glasfiber huv som jag fick fila en hel del på innan lack. Ska köra fram ett nytt prov.
Upptäckte dock att det blir väldans stora hål rakt ner i dessa galler som avslöjar lite väl mycket i motorrummet. Därför tänker jag köra fram en modell som har ett honycomb mönster i botten på 9MM hål storlek och 3mm tjocklek. Fortfarande samma ribbor och utseende upptill som ett standard.

Har även börjat labba med "Spq brädan". Kapade bort provet i glasfiber och provmonterade min senaste utskrift. Tyvärr får jag bara plats med halva åtgången i skrivaren. Men ABS är lätt att limma med aceton då det löser upp ABS plasten och efter att man har sammanfogat delarna så avdunstar acetonen och allt blir en solid bit.

Bild
Bild

Upptäckte att jag har gjort hålet för ventilationen lite för tajt. Kommer köra fram en ny i natt.
Hade inte gallret hemma och gick på mått jag hittade på nätet. Men nu ligger det på skrivbordet och är måttat och klart!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av Edis »

Kul att du har kommit igång med GT:n! :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av Nosliwe »

Tyckte det var hög tid för det nu efter alla år Johan 😃
Väntar även på svar om intyg ifrån Audi angående högre effekt vid utbytt motor. Enligt SFRO så får man ju höja till 170HK vid en sådan reggning bara man har ventilerade bromsar i fram. (Var det inte det på 1.8 modellerna?) Dock så är fortfarande max vrid 205nm. MC2 motorn är på 165HK och 240nm.

Haft lite långhelg med Avantasia konsert i estocolmo. Men nu är jag igång igen.
Kvittar hur jag än gjorde, så fick jag inte gallret till att fästa på glasbädden då det precis fick plats på millimetern i skrivaren och ABS plast har en tendens till att vilja lossna när den kallnar och krymper.
Så fick köra det i 2 delar, då funka det!
Funderar dock på om jag ska göra honeycomb mönstret lite mindre ändå?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av Nosliwe »

Kan även rita upp såna som liknar originalet så nära det bara går om det skulle vara intressant vw_audi?

Har hållit på med instrumentbrädan i 2 dagar nu och börjar närma sig klart.
Måste köpa lite mer lim i morgon bara och kapa ur brädan mer där mittkonsolen sitter. Den skall nämligen ner så pass mycket att den sitter jäms med det nedre hörnet på instrumenthuset.
Skall även fixa en ny inre del till mätarhuset där mätarna sitter och försöka fixa till alla varningslampor.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av Nosliwe »

Jag kör väl på med uppdateringar. Måste ju vara någon som vill få lite liv i det här forumet igen iaf!

Provmonterade instrumentbrädan idag innan jag färdigställer det sista. Vore ju lite tråkigt om den inte passa efter att man var klar 😆.

Bild.

Ser lite halvtragiskt ut inne i bilen efter ca 3 år orörd i garaget.

Igår så svetsade jag klart golvet.
Det som återstår nu är karosseriarbete utvändigt.
Fästa bränslepump och filter.
Montera katt.
Laga takluckeramen.
Få svar ifrån Audi.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av Nosliwe »

Då var golvet färdigsvetsat och jag har påbörjat slipandet av karossen igen.
Igenläggningen av antennen mitt på taket är nästan så gott som klar. Bara lite finlir kvar.

Bild

Hittade även att mössen hade ätit sig igenom myggnätet i plast som jag hade över luftintaget för att förhindra björk frön och liknande från att komma in i bilen. Så nu sitter det ett i stål där istället!

Bild
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av Nosliwe »

Råkade visst impulsköpa ett par Kamei X1 kjolar!

Bild

En del sprickor och bitar som saknas. Men har kontrollerat att det är ABS plast (Kameis egna durakam)
och därmed kan jag printa ut delar och limma fast med ABS slurry :)

Skall även modiferas så dom slutar vid linjen på dörren istället för där sidolisterna sitter egentligen.
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av q-sovare »

Gött att se att det händer grejer än *yes*
pilispeter
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 22, 2019 11:24

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av pilispeter »

Vilken skönhet :)
odens
GT-diggare
Inlägg: 66
Blev medlem: tor jul 03, 2008 04:26
Ort: Mockfj

Re: Nosliwes Projekt

Inlägg av odens »

kul med lite fart på forumet igen! hoppar fler väcks till liv! :)
Skriv svar