Inredning dörrar.

Här snackar vi säten, sportrattar och handskfack!
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inredning dörrar.

Inlägg av Simpa »

Har något klädd om dörrarna i vinyl, läder eller läderimitation? Det går ju inte att töja som högtalartyg. Har hittat vinyl som är identiskt med överkanten på dörren, skulle bli snyggt, om man lyckades... Nån som gjort det?
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Nu har jag börjat, inte världens roligaste att åka runt som en pundare utan insidan av dörren, men det är det värt. Ner med dörrsidorna, som förövrigt sitter med en nit strax under sidospegeln, vilket jag inte fattade förrän det gick sönder där :( Värmepistol och bort med tyg och underdel (facken). Skrapa bort alla limresten och slipa ytan plan och fin. Nu har jag spraylimmat på 10mm vaddering över hela sidorna (lite tjockare än orginal, dämpar förhoppningsvis mer ljud utefrån). Och snart ska vinylen på. Det är så finurligt att den (förhoppningsvis) går att fästa i den befintliga list som ligger mellan övre vinylbiten och tyget. Där lär jag behöva
2-komponentslim så det sitter, sen spänna över nya fina läderimitationen, som förövrigt inte är så billigt på rulle... Undra om det blir bra i slutändan. ::
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Nu är de klara och sitter på! Ni kommer bli så avundsjuka... :wink:
Har tagit bilder under processen och lägger upp dem snart och skriver lite till bilderna, om nån vill göra ngt liknande. Även om jag hade skitit i det om jag visste hur jobbigt allt var...
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Aha ska bli kul att se hur det blev. Kul med att göra nånting eget som ingen annan har *hehe*



//Audimannen
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Det blir intressant att se är själv sugen på att göra något liknande...
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Ska bli intresant o se bilderna.. jag har en uppsättning dörrsidor (Fram o bak) som jag har tänkt o bygga om.. 2 st 6,5 i var dörr.

Men det ska bli intresant i se hur detta kommer o bli med skin över hela sidan.. väntar spänt på bilderna.. *yea*
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

"How to guide" till att klä om dörrsidor, baserat på hur jag testade mig fram. Säger inte att det är varken rätt, bra eller lätt...

1.Bild

Slet ner dörrsidorna, värmde med pistol, och tog bort allt utom den övre vinylkanten. Om du tar bort den oxå så får man antagligen stora problem att få dit dörren efteråt eftersom den ska in i en plastlist.
Ta inte bort den hårda gummilisten som "länkar" tyget och den övre vinylkanten. Om man värmer på den, kan man vika upp den och göra rent innanför så att nya tyget/vinylen fäster bra. Sen så skrapade jag bort alla limrester, som sitter som berget och slipade rent ytan.


2.Bild

Sen kommer man behöva ett lager med skum-matta, så att det dämpar ljud utefrån och så att inga gamla limrester och ojämnheter syns genom vinylen. Limma på mattan med spraylim och ha en marginal överallt, när du sen limmat på det så skär till skum-mattan precis i kant med sidor, även alla hål och liknande som ska användas. Funkade jättebra med skalpell. Fäst den så nära gummilisten det går, så länge du kan få ner vinylkanten in under listen utan att skum.mattan är i vägen. Va nogrann med att få denna kant RAK, det syns genom vinylen annars. Svårt att få rak, som ni kanse ser... Denna (övre kant på skum-mattan) skar jag till först och fixerade med lim. Resten kan man skära med skalpell när man limmat. Jag tog 10mm matta, detta är mkt tjockare än orginal, men jag ville att det skulle dämpa mer ljud. Men detta skapar oxå större tryck på de värdelösta plastfästen som man skruvar handtagets skruvar i, och plastfästena går antagligen sönder. Har tyvärr ingen bra lösning på detta förutom att svära och vara arg på dem...

3. Bild

Skär till nya vinylen/lädret/tyget eller vad du använder. Räkna med att du vill ha MINST 2 cm att fästa på baksidan när du skär till vinylen. Det går ju att klippa bort, men inte lägga till sen... Limma först fast den i den övre gummilisten, ju mer du vill kunna spänna materialet, desto bättre lim måste du ha. Jag började med 2-konponentslim, men det hinner stelna innan man monterar vinylen, om man inte är snabb som blixten, vilket man inte är om det ska bli bra. OM man inte har 2 komponentslim som blandar sig i tippen, då kan det kanske funka. Men det hade inte jag så jag tog det starkaste vattenbaserade 1 komponentslimmet jag hittade från Plastic Padding. Låt detta fästa riktigt bra, helst med vikt på såklart, innan du fortsätter med ngt annat.

4.Bild

Svårt att komma undan att det blir lim som pressas ur när man lägger tyngd på listen för att det ska fästa bra. Man behöver ju limma både över- och underkant på insidan av plastlisten. Sen så spray-limmar man fast vinylen.

5. Bild

Limmar fast "marginalen" på baksidan. Som sagt, ha gott om marginal... Klipper små spetsar i hörnerna så det formar efter den runda kanten. Fäster detta med spraylim, kanske blir bättre med lim som är lättare att kontrollera, men då måste man se till att det är tryck på det och låta det torka. Spraylim fäster ju snabbt och bra, men kan hamna lite varstans, och hamnar det på den tjusiga sidan av vinylet så smälter det och går inte att tvätta bort... När detta sen torkat så skär man man kryss i lädret där alla hål ska vara (Jag gjorde inte detta på de små hålen som fäster dörren och facket längst ner på dörrsidan) och viker in kanterna. Skär inte upp för stora hål, bättre att "pressa" genom, så det sitter tight, och inte syns när handtaget m.m. är monterat.

6. Bild

Vänder man på dörrsidan i detta läge (efter att ha limmat fast marginalerna på baksidan) så ser man helt plötsligt att det ÄR en dörrsida... Vänd och beundra, det är man värd om man kommit så här långt. :D Det är inte ovanligt om man vill pussa på den nya dörrsidan i det här skedet och passa på att belöna dig med kaffe och nicotin medan limmet torkar. Nämen titta, en snygg fot fick vara med på bilden... *hehe*

7.Bild

Montera fast dörrarna, hantagen och allt som ska på och *swoosh* så är det så fint så. I denna stund väntar jag på att styrenheten ska landa i Sverige så jag kan sätta dit den nya fina enheten på handtaget. Och när man ändå har tagit bort dörrsidorna så bör man byta skyddsplasten bakom, tvätta ur insidan av dörrarna och göra rent överallt bakom, i och under. Och att få dörrsidorna där dom ska vara är en vetenskap i sig, jag är ju inte den första som varit där och pillar, haft sönder gängor, plastsaker, fästen och annat skit... ::

Kostnader:
Spraylim ca. 100kr/burk (använde 1 ½ st)
Lim på tub 50kr
Skum-mattan gick på 150kr
Vinylen ca.550kr/m

Och sist men absolut inte minst! Gör inte detta i en lägenhet! Ha inte sovrummet som verkstad och spraylimma inte på balkongen, värm inte sönder din matta i sovrummet med värmepistol, limma absolut inte i fast skum i badrumsmattan med 2 komponentslim, och glöm inte att kasta det gamla tyget och allt skräp som blir över. Känner nämligen en kille som gjorde det... ::

Lycka till!
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Tjena
Det ser ju riktigt fint ut,som nytt *yes*
får nog bli nått sådant när man kommit så långt men det är en bit kvar
nu ser jag ju hur man ska göra i allafall
http://kent.lundin.dinstudio.se
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Supernajs! Det blev ju hur bra som helst :D

Jag ska göra samma manöver hade jag tänkt mig, nu vet jag ju vilka hinder man dyker på *yes*

Underbart *asg*
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Grymt bra det blev *yes* Lite cleanare än orginal.
Tack för guiden :D

Vinylen verkar lite dyr att prova misslyckas på.
Någon som vet kvalitén på konstläder?
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Det blev ju bättre än orginal ju. *yes*

Se om jag lyckas med detta med.. ::
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Ser väldigt bra ut, riktigt snyggt med svart istället för grått. Är lite avis nu men tror inte jag vågar ge mig på det själv ::
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

*yes* Mycket snyggt. Nått som skulle varit stiligt är om du hade skurit V-spår i skumgummit så som sömmarna går original. Sen tryckt in och limmat fast vinylen i dessa så att det hade blivit diagonala spår i vinylen. Lite mera originallook! Jag har sett det på American hotrods men som valigt är det väl betydligt svårare i verkligheten än på TV. Kan tänka mig att det släpper om man inte får limmet att ta ordentligt.

Jag gillar sista stycket i din guide. "Känner nämligen en kille som gjorde det... :: " ha ha ha

Bruzze
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Så sant Bruzze, hade det som ambition när jag startade, men sen kände jag bara att jag skulle gjort ännu en sak där man såg att det va dåligt hemmagjort, tvivlade nämligen lite på att det skulle bli ngt av det överhuvut taget. Men nästa gång, då jäklar ska det bli med diagonala limningar :) Kul att ni tycker det blev bra och kommer ha lite nytta av guiden, man får så mkt bra hjälp här, kul när man kan hjälpa ándra för en gång skull.

Audimannen2: Ännu värre, det va brunt... :)

Bara att fråga om något är otydligt eller så i "guiden" eller om ni har andra funderingar om dörrsidorna. Det viktigaste är väl att vara rädd om gummilsten som vinylen ska in i. Det har en förmåga att spricka, tlossna från sitt orginallim och lite sånt.
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Jaha så pass till och med :)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag tror att jag ska beställa svart eller mörkgrå Alcantara till min, tror det kan bli bra i och med att jag har moccaratten. Det finns "några" färger här:
http://www.topntrim.nu/alcantar.htm

Det här var ett riktigt roligt tips :D *yes*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Cool skulle lätt gå att kombinera ihop ett tidsenligt Audimönster om man vill! Tänkte på rallydekalerna! Det var inte världens billigaste dock. Undrar vad man får ge om man köper över disk hos en inredningsskräddare!

Bruzze
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Alltid ska nån annars vara värst ;) Mocca eller Alcantra skulle jag aldrig våga mig på, om jag inte hade dubbla uppsättningar dörrsidor.

Nån som har ett bra tips hur man får övre kant under sidospegeln att fästa bra när man har haft sönder hålet där det var nitat tidigare? kan inte dra en skruv eftersom hålet är trasigt hela vägen, och nu glider den ut hela tiden. Värdelöst.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Simpa skrev:Alltid ska nån annars vara värst ;) Mocca eller Alcantra skulle jag aldrig våga mig på, om jag inte hade dubbla uppsättningar dörrsidor.
Jag har två uppsättningar extra, varav den ena faktiskt är "vinylad" redan, men det är plats för högtalare och de är inte så fräscha så jag ska göra nya hade jag tänkt redan sedan tidigare, men man blev ju duktigt sugen efter ditt fina tips :D
Så det finns material att jobba med, det gäller att samla på sig delar :lol:

Har även planer på att flocka instrumentbrädan som är prickig i bilen, men är det enkelt att jobba med alcantara så kanske man skulle satsa på det där också... Men det är nog ruggigt svårt med alla "ojämnheter"... :?
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Coolt, ja du skulle jag prova-på om jag var du. Jag var ju så stressad att få tillbaka allt snabbt, det låter ju så jävligt från vägen utan dörrsidor, folk fattade inte hur de skulle stänga passagerardörren och massa sånt jobbigt. Sen så hade jag inte heller nånstans att göra det på i lugn och ro. Man måste ju spraya snabbt på balkongen, innan grannarna tycker att det luktar illa och ringer värden... Gör det bara i lugn och ro, så tror jag att du kommer fixa det där grymt bra. Men instrumentbrädan skulle jag inte våga mig på... ;) Alcantra kan du väl inte värma eller töja?
Skriv svar